سری مصاحبه با رهبران موفق
مصاحبه با رنه فلمینگ
خواننده و دریافت کننده مدال ملی هنر
قسمت دوم
منتشر شده در مجله کسبوکار هاروارد
نویسنده: به خاطر فشاری که مجری سوپرانو دارد، گاهی نیاز به محلی برای استراحت و تخلیه این فشارها دارد. در این خصوص چه کردهاید؟
رنه: من علاقه زیادی به موضوعات فرهنگی دارم. به همین دلیل دائم در حال یادگیری هستم و همیشه به سینما و تئاتر میروم. من ذاتاً زیبایی را دوست دارم. از اینکه استعدادهای جوان را پرورش بدهم لذت میبرم و امیدوارم بتوانم این کار را به صورت هدفمند در آینده ادامه دهم.
نویسنده: وقتی جوانان هنرمند نزد شما میآیند و میگویند: «من میخواهم خواننده مشهوری در اپرا شوم.» توصیه شما به آنها چیست؟
رنه: نخستین و مهمترین راهنمایی من به دیگران، این است که هیچ محدودیتی را نپذیرید. الآن نه تنها باید دائم تمرین کنید و بخوانید، بلکه باید تکنیک عالیای هم داشته باشید و بتوانید به صدای خودتان اعتماد کنید. ضمن اینکه باید به فکر پیشرفت جدی هم باشید و تمرین رسانهای هم انجام دهید.
نویسنده: آیا اگر من بخواهم خواننده اپرا شوم، الآن دیر است؟ آیا به نظر شما باید از سن پایین آغاز کرد؟
رنه: معمولاً دیر نیست.
نویسنده: وقتی به کلاس میروید و به دیگران آموزش میدهید، آیا معمولاً کسی را میبینید که به خودتان بگویید: «این آدم خیلی بااستعداد است.»
رنه: بدیهی است خیلیها را میبینم که بااستعداد هستند. حتی نظر من این است که شاید بهترین خوانندگان دنیا خودشان هم خبر ندارند صدای خوبی دارند.
نویسنده: شما دو دختر دارید. آیا آنها هم مایلند خواننده شوند؟
رنه: آنها خوانندگان خوبی هستند. البته هیچ یک از آنها مایل نیستند کار من را دنبال کنند، زیرا زندگی تغییر کرده. من هر سه روز یکبار با هواپیما به سفر میرفتم.
نویسنده: شما در جایی نوشتهاید که وقتی دختران شما کوچک بودند، آنها را با خودتان به سفر میبردید و به آنها آموزش میدادید. آیا کار دشواری بود؟
رنه: بله، ولی ارزش آن را داشت. برای من خیلی مهم بود که با هم باشیم و کسانی را ببینند که آنها را دوست دارند. البته این کار مفید بود و آنها به زنان جوان خیلی خوبی تبدیل شدهاند.
نویسنده: اگر به شما میگفتند شما فقط یکبار دیگر فرصت دارید اپرا اجرا کنید، کدام اپرا را اجرا میکردید؟
رنه: اپرای روزنکاوالیه.
نویسنده: شما هم اپرا اجرا کردهاید، هم موسیقی کلاسیک. آیا اثری هست که اجرا نکرده باشید و مایل باشید اجرا کنید؟
رنه: قطعات خوب آنقدر زیاد هستند که به ذهنم خطور نمیکند. مهم این است که من ذهنی باز دارم و به آینده امیدوارم. من کاملاً بر این باورم که اگر سخت تلاش کنیم، اگر به کاری که انجام میدهیم عشق بورزیم و نسبت به آن احساس تعهد داشته باشیم، نعمتها به سوی ما سرازیر خواهند شد.
نویسنده: چون شما خواننده اپرا هستید، نمیتوانید بر سر کسی فریاد بزنید، چراکه صدای شما خراب خواهد شد. آیا از این بابت ناراحتید؟
رنه: یکبار این اشتباه را مرتکب شدم. یکی از دخترانم طبقهی بالا بود و در همان زمان او را صدا کردم. ناچار شدم سه برنامه خودم را به خاطر همان اشتباه لغو کنم. اشتباه بزرگی بود.
نویسنده: همانطور که پیشتر گفتم، من خواننده نیستم و به هیچوجه نتها را تشخیص نمیدهم. اما زیر دوش حمام میخوانم و کسی هم ناراحت نمیشود. آیا خواننده اپرا میتواند در زیر دوش حمام بخواند؟
رنه: خواندن در حمام برای تمرین جای خوبی است، چون رطوبت کافی وجود دارد. با تمرین در حمام میتوان پیشرفت کرد.
نویسنده: غیر از دو دختر که بزرگ کردهاید، چه دستاورد دیگری به دست آوردهاید که بتوانید به آن افتخار کنید؟ آیا شما در وضعیت خیلی معمولی توانستهاید معروفترین زن در دنیای اپرا شوید؟
رنه: من نکته جالبی را به شما بگویم، که ما آمریکاییها دنیایی از فرصتها را در اختیار داریم. پدر من در ایالت پنسیلوانیا در معدن ذغال سنگ کار میکرد. در حالی که برای من این فرصت فراهم شد تا برای خانواده سلطنتی برنامهای اجرا و با آنها شام صرف کنم. همیشه میگویم: «آیا این موضوع شگفتانگیز نیست که من این شایستگی را داشتهام تا طی دو نسل، این فاصله فوقالعاده را در زندگی تجربه کنم؟»
نویسنده: دوست دارید مردم بیستوپنج سال بعد وقتی به گذشته نگاه میکنند، از شما چگونه یاد کنند؟
رنه: امیدوارم مردم بپذیرند که من راهم را با گامهای استوار طی کردهام. تصور میکنم با خواندن در قالبهای مختلف با خواندن موسیقی جاز، با آواز خواندن در تئاتر موزیکال و امثال آن، فرصتهایی را برای خوانندگانی فراهم کردم که پس از من میآیند. وقتی کارم را آغاز کردم، مردم به شدت با کارهایم مخالفت میکردند و میگفتند: «تو زحمات خودت را به باد خواهی داد و از مسیری که طی میکنی به شدت انتقاد خواهند کرد. تو نباید از چارچوب تعیین شده فراتر بروی. در واقع، هرچقدر تخصصی کار کنی بهتر است.» اما با خودم فکر میکردم: «من آدم خیلی کنجکاوی هستم و دوست دارم کارهای جدید را تجربه کنم.» به همین دلیل توصیههای دیگران را نادیده میگرفتم.
نویسنده: وقتی در مقابل مردم تعظیم میکنید، گاهی این حرکت ده تا پانزده دقیقه طول میکشد. پیش از ترک صحنه، زمان این حرکت را چگونه تشخیص میدهید؟
رنه: در اپرا، تعظیم کردن بخش هنری از خودکار و در واقع حرکتی دیگر میباشد. برخی افراد آن را خیلی خوب انجام میدهند و تماشاچیان هم آن را دوست دارند و در واقع به آن نیاز دارند. دوستانی دارم که در تمام دوران کار حرفهای به من تذکر دادهاند که: «روی صحنه بمان، مردم میخواهند قدردانی خودشان را نشان دهند.» من هم تحت تأثیر سخن آنها قرار میگیرم.
Interview series with successful leaders
Interview with Renee Fleming
American Actress
Part 2
Published in Harvard Business Journal