ایجاد قابلیت بهبودپذیری قسمت پنجم

 

 


ایجاد قابلیت بهبودپذیری

قسمت پنجم

تاریخ انتشار : آوریل 2011

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

برقراری روابط قوی

 

سومین بخشِ آموزشِ اصلیِ بهبودپذیری بر ابزارهای کاربردی برای ایجاد ارتباط مثبت متمرکز است. ما از پژوهش‌های شِلی گِیبل،استاد روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا استفاده می‌کنیم که نشان می‌دهد وقتی به کسی که تجربه مثبتی را با شما در میان می‌گذارد برخلاف واکنش منفعل و مخرب، واکنش فعال و سازنده‌ای نشان می‌دهید، عشق و دوستی بین شما افزایش می‌یابد(به مطلبِ « چهار روشِ واکنش نشان دادن» مراجعه کنید). گروهبان‌های آموزشی در برگه‌های گزارش کار خود می‌نویسند که معمولاً چه طور، عواملِ اثرگذار بر واکنش‌های فعال و سازنده را شناسایی می‌کنند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند(عواملی مانند خستگی یا تمرکزِ بیش از حد روی خود). در ادامه، به تدریس اثر کارول دووک، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، درباره تمجید مؤثر از دیگران می‌پردازیم. برای مثال، وقتی گروهبان به جای زدنِ حرف‌های کلی مثل«کارتان عالی بود!»، به جزئیاتِ کار اشاره می‌کند، سربازان تحت امرش می‌دانند رهبرشان به آن‌ها توجه دارد و اینکه تمجیدش از آن‌ها واقعی است. ما همچنین ارتباط مبتنی بر اعتمادبه‌نفس را آموزش می‌دهیم و آن را از ارتباط منفعلانه یا تهاجمی تفکیک می‌کنیم. لحنِ حرف زدن، صدا، زبان بدن و آهنگِ هریک از این سه سبک چگونه است و هرکدام چه پیام‌هایی را منتقل می‌کنند؟

 

تقویتِ سرسختیِ ذهنی، تأکید بر نقاط قوت و پرورشِ آن‌ها  و برقراری روابط قوی، ویژگی‌های اصلیِ هر مدیر موفقی است. در همه برنامه‌های رشدِ قابلیت‌های رهبری، اغلب این مهارت‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرند، اما آموزشِ اصلی بهبودپذیری، همه این خصلت‌ها را به شکلی نظام‌مند کنار هم قرار می‌دهد تا مطمئن شویم گروهبانانِ ارتش حتی در شکست‌های وحشتناک، مثل آن‌هایی که جانِ افراد را می‌گیرد، یاد می‌گیرند چگونه به مردان و زنان تحت امرشان کمک کنند تا به جای سردرگمی و سقوط، رشد کنند.

 

مدیران می‌توانند فرهنگِ حاکم بر سازمان خود را تغییر دهند تا به جای موارد منفی، بر نکات مثبت تمرکز شود و در این راه، افراد بدبینِ درمانده‌ای مانند والتر را تبدیل به داگلاس‌های خوش‌بین و توانمند کنند. صادقانه بگوییم، ما نگران بودیم که چنین سربازانِ خشک و بی‌احساسی، برنامه آموزش بهبودپذیری را «بچگانه» یا «بی‌سروته» یا «احساسی» بیابند؛ اما در واقع چنین نشد؛ آن‌ها به این دوره از 5، نمره 9/4 را دادند. تعداد زیادی از آن‌ها گفتند این بهترین دوره‌ای بود که تابه‌حال در ارتش گذرانده‌اند.

 

 

چهار روش واکنش نشان دادن

 

در برنامه آموزش اصلی بهبودپذیری، درباره چهار سبک واکنش، توضیح و آن‌ها را نشان می‌دهیم: سازنده فعال (حمایتِ واقعی و مشتاقانه)، سازنده منفعل(حمایتِ مختصر)، مخربِ منفعل(نادیده گرفتنِ رویداد) و مخربِ فعال(اشاره به ابعاد منفی رویداد).

 

مثال: سرباز جانسون به سرباز گونزالس می‌گوید:«سلام. من به‌تازگی ترفیع گرفته‌ام.»

 

سازنده فعال:«عالی است. حالا چه وظایف جدیدی داری؟ از کی کارت را شروع می‌کنی؟ کاپیتان درباره علت این ارتقا چه گفت؟»

 

سازنده منفعل:« چه خوب.»

 

مخربِ منفعل:« یک ایمیل خنده‌دار از پسرم گرفتم؛ به این گوش کن... .»

 

مخربِ فعال:« می‌دانی که حقوقت بیشتر نمی‌شود و این ارتقا تمام اوقات فراغتت را خواهد گرفت.»

 

 


Establishing the ability to improve

part 5

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها