رشد فردی

 

 


رشد فردی

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط به توسعه شخصی و کمک به خود اعتقادی ندارند؛ اما ثروتمندان می‌دانند که رشد فردی، راز ثروتمند شدن است.

 

 اگر می‌خواهید حسابدار یا مهندس شوید، به دانشگاه بروید. اگر می‌خواهید میلیونر شوید، از شخصی که این کار را انجام داده است یاد بگیرید. صنعت توسعه شخصی مملو از سخنرانان ثروتمند، نویسندگان و کارشناسان کسب‌وکار است که تجربه واقعی دارند و می‌توانند به شما یاد دهند که چگونه موفق‌تر شوید. درحالی که برخی در دانشگاه تلاش می کنند این صنعت را بدنام کنند، این یک تجارت چند میلیارد دلاری است که به میلیون‌ها نفر کمک می‌کند که زندگی موفق‌تر، رضایت‌بخش‌تر و شادتری داشته باشند. من به‌عنوان سخنران، مربی و مشاور تیم‌های فروش فورچون500، سالانه از هزاران نفر می‌پرسم که فکر می کنند برای کسب درآمد بیشتر چه کاری باید انجام دهند. محبوب‌ترین پاسخ این است که:" دریافت مدرک مدیریت ارشد بازرگانی". این یک نمونه کلاسیک از آگاهی اکثر مردم در مورد کسب‌وکار است. من در سمینارهایی شرکت کرده‌ام که توسط افرادی که در دبیرستان ترک تحصیل‌کرده بودند، ارائه‌شده است و  12 ماه بعد درآمدم دو برابر شد. اگر اساتید دانشگاه می‌توانستند این را آموزش دهند، به جای تدریس در دانشگاه، میلیونر می‌شدند! بهترین مشاوره‌های کسب‌وکار که تاکنون دریافت کرده‌ام از سخنرانان و مربیان حرفه‌ای بوده است که کارآفرینان هوشمندی بودند. این افراد تجربه شخصی خود را آموزش می‌دهند و برای اثبات آن، موفقیت‌ها و شکست‌های خود را نشان می‌دهند. شما هنگام فارغ‌التحصیلی این دوره‌ها، دیپلم دریافت نمی‌کنید و تعداد کمی از شرکت‌ها هنگام درخواست شغل، این تحصیلات را تأیید می کنند اما اطلاعاتی دارید که زندگی شما را تغییر می‌دهد. اگر اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌وکار کنید، می‌توانید بلافاصله از آن‌ها استفاده کنید. افراد سطح جهانی برای شرکت در سمینار یا استخدام مربی نیازی به تأیید دولت، دانشگاه یا هر نهاد خارجی دیگری ندارند. آن‌ها فقط به دنبال یک چیز هستند: "نتیجه". بالاترین درآمد در کسب‌وکار، سخنرانی در جمع است. هر رهبر بزرگ تجاری، سیاسی و مذهبی یک سخنران عمومی است. بیشتر کلاس‌ها در این زمینه توسط اساتید دانشگاه تدریس می‌شوند، بااین‌وجود موفق‌ترین برنامه سخنرانی عمومی در تاریخ، که با موفقیت فارغ‌التحصیلان آن برای بیش از 60 سال همراه بود، سخنرانی بیل گو بود. از نظر آکادمیک معتبر نیست و شما آن را در برنامه درسی هاروارد نخواهید یافت؛ اما بیش از هر برنامه دیگری سخنرانان میلیون دلاری ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید مدرکی در زمینه ارتباطات گفتاری داشته باشید، در کالجی که آن را ارائه می‌دهد ثبت‌نام کنید. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه از سخنرانی عمومی برای تبدیل‌شدن به یک میلیونر استفاده کنید، در کارگاه سخنرانی بیل گو شرکت کنید. فقط 5% از مردم از برنامه‌های توسعه شخصی مانند این استفاده می کنند و آن‌ها جزء موفق‌ترین افراد روی کره زمین هستند. بسیاری از آن‌ها ثروت خود را به آنچه از نوابغ این حوضه آموخته‌اند، نسبت می‌دهند.

 

" امروزه بزرگ‌ترین منبع ثروت، بین دو گوش شما است."

_ برایان تریسی

 

  • منبع ثروت: کارگاه آموزشی بیل گو، برنامه 3 روز در سراسر ایالات‌متحده، اروپا و استرالیا انجام شد.

www.speechworkshop.com

  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا می‌توانید یک سمینار یا کارگاه آموزشی توسعه شخصی تا میلیونر شدن فاصله داشته باشید؟
  • تمرین: یکی از مهارت‌های شغلی که باید یاد بگیرید سخنرانی در جمع است. این مهارت برای هر تاجر یا کارآفرینی ارزش زیادی دارد. از امروز تصمیم بگیرید که بر ترس خود غلبه کنید و این مهارت قدرتمند را پرورش دهید.

 

افراد طبقه متوسط سفر را با ثروت مرتبط نمی‌دانند؛ اما ثروتمندان معتقدند که سفر آن‌ها را به ثروت می رساند.

 

بیشتر مردم فقط با چیزهایی که در کتاب می‌خوانند، در مدرسه می‌آموزند و در موزه‌ها می‌بینند، با سایر فرهنگ‌ها آشنا می‌شوند. سفر کردن نیازمند پول خرج کردن است و اکثر افراد پول لازم برای سفر کردن ندارند و موقعیت آشنایی با سایر فرهنگ‌ها را از دست می‌دهند. ثروتمندان می‌دانند که مزیت‌های  استراتژیکی سفر، هم در کسب‌وکار و هم در زندگی وجود دارد. افراد ثروتمند دوست دارند در مورد مکان‌های عجیب‌وغریبی که بازدید کرده‌اند، فرهنگ‌های مختلفی که با آن‌ها برخورد کرده‌اند و افراد شگفت‌انگیزی که ملاقات کرده‌اند با دیگران صحبت کنند.ایجاد ارتباط با ثروتمندان بدون تجربیات مشابه، دشوار است. خوش سفر بودن یک استراتژی غیرخطی برای ایجاد ثروت است که هرگز در مدرسه یاد نخواهید گرفت. بیشتر مردم برای سرگرمی سفر می کنند، اما ثروتمندان از دانشی که سفر به آن‌ها می‌دهد و با ایجاد رابطه با دیگرانی که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند، استفاده می کنند. این ابزار دیگری است که به آن‌ها کمک می‌کند که معاملات خود را انجام دهند و سریع‌تر و آسان‌تر تماس برقرار کنند. بنابراین درحالی که افراد طبقه متوسط سفر را هزینه می‌دانند، ثروتمندان آن را سرمایه‌گذاری می‌دانند. هرچه آن‌ها بیشتر در مورد فرهنگ‌های دیگر بیاموزند، هوشمندانه‌تر می‌توانند با افراد تأثیرگذار در جلسات تجاری، تجمعات اجتماعی و فعالیت‌های خیریه صحبت کنند. مردم با افرادی که می‌شناسند، دوست دارند و به آن‌ها اعتماد دارند، تجارت می کنند. به‌عبارت‌دیگر، افرادی را می‌بینند که دقیقاً شبیه خودشان هستند. به اشتراک گذاشتن تجربیات غیرمعمول و آشنا بودن با فرهنگ‌های جهانی تأثیر زیادی بر بسیاری از افراد ثروتمند دارد. بالاخره چه کسی به‌جز ثروتمندان توانایی بازدید از تمامی مکان‌ها را دارد؟ تنها، گروهی از افراد این استراتژی را می‌شناسند و با آموزش روی آینده خود سرمایه‌گذاری می کنند. نکته اصلی این است که اگر می‌خواهید پولدار شوید، همان کاری را انجام دهید که افراد ثروتمند انجام می‌دهند، و یکی از کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند این است که خودشان را با تجربه کردن جنبه‌های مختلف زندگی آموزش می‌دهند. سپس با افراد ثروتمند دیگر رفت‌وآمد می کنند و در مورد آن صحبت می کنند. اگر می‌خواهید ثروتمند باشید، (یا ثروتمندتر) یکی از افرادی شوید که ثروتمندان می‌توانند با او صحبت کنند.

 

" ترجیح می‌دهم یک گدا باشم و پولم را مثل یک پادشاه خرج کنم تا اینکه یک پادشاه باشم و مثل یک گدا پول خرج کنم."

_ رابرت اینگرسول

 

  • منبع ثروت: منبع نهایی برای کسب درآمد و ثروتمند شدن؛ نوشته شده توسط ناپلئون هیل، جیمز آلن و والاس واتلز
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا به مکان‌های عجیب‌وغریبی سفرکرده‌اید که بتوانید از آن‌ها به‌عنوان نقطه ارتباط با ثروتمندان استفاده کنید؟
  • تمرین: لیستی از 10 مکان معتبری که بازدید کرده‌اید و 10 مکان دیگر که دوست دارید در آینده نزدیک بازدید کنید، تهیه کنید.

 


Personal growth

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها