بازی‌های افراد ثروتمند

  

 


بازی‌های افراد ثروتمند

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط اهمیت پول را برای فرزندان خود به حداقل می‌رسانند؛ اما ثروتمندان اهمیت پول را به فرزندان خود می‌آموزند.

 

بیشتر والدین پول کافی ندارند و خودشان به این موضوع واقف هستند؛ با این حال معمولاً به کودکی که در آمریکا بزرگ می‌شود، می‌گویند پول خوشحالی و خوشبختی نمی‌آورد و این موضوع باعث تعجب است. دلیل اصلی انتقال و تداوم این امر این است که والدین معتقدند میل به ثروتمند شدن اشتباه است و وظیفه آن‌ها محافظت از فرزندانشان در برابر تبدیل‌شدن به افراد مادی و سطحی است. والدین در سطح جهانی می‌دانند که بدون داشتن منابع مالی فراوان، فرزندانشان زندگی خود را مانند بیشتر مردم، با نگرانی و دست‌وپا زدن برای پول سپری می کنند. بزرگان وقت می‌گذارند و به بچه‌هایشان در مورد موضوعی آموزش می‌دهند که یکی از بدنام‌ترین موضوعاتی است که درست درک نشده است. باورهای محدودکننده طبقه متوسط در زمینه جنسیت، سیاست، دین و پول تقریباً بیشتر از همه حوضه‌های دیگر است. بنا به دلایلی، با این چهار موضوع، بیشتر احساسی برخورد می‌شود تا منطقی. با یک متفکر طبقه متوسط در مورد یکی از این موضوعات صحبت کنید تا متوجه شوید مدارک و اطلاعات کمی وجود دارد که باورهای آن‌ها را تأیید کند. اگر یک متفکر طبقه متوسط نزد شما هست، مراقب باشید زیرا وقتی شخصی از روی احساسات عمل می‌کند ، به چالش کشیده می‌شود و شما را به دلیل داشتن دیدگاه مخالف مورد حمله قرار می‌دهد.معمولاً افراد منطقی هم وقتی پر از احساسات می‌شوند، به نوجوانی ساده‌لوح تبدیل می‌شوند. والدین در سطح جهانی فرزندان خود را آماده می کنند تا وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدند، آن را نتیجه‌ی طرز تفکر سطح متوسط بدانند. درحالی که افراد طبقه متوسط همچنان اهمیت پول را به حداقل می‌رسانند، ثروتمندان فرزندان خود را آموزش می‌دهند و آن‌ها را آماده می کنند که چگونه در مورد آن فکر کنند، به چه کسی گوش دهند و مهم‌تر از همه چه کسی را نادیده بگیرند. این نکته یکی از رازهای ناشناخته‌ای است که والدین ثروتمند از آن استفاده می کنند. آیا می‌توانید مزیت این بچه‌ها را تصور کنید؟ اگر با این نوع آموزش هوشمندانه بزرگ می‌شدید، چقدر ثروتمندتر بودید؟

 

" من از کلمه‌های کم‌ارزش استفاده نمی‌کنم؛ این کلمه‌ها الهام‌بخش نیستند."

_ ویلیام مک کینلی

 

  • منبع ثروت: نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول؛ نوشته‌شده توسط جان می-نارد کینز
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فرزندان شما اهمیت پول را می‌دانند؟
  • تمرین: به فرزندان خود بیاموزید که وقتی در مورد تمایل خود برای ثروتمند شدن صحبت می کنند، انتظار داشته باشند که افراد طبقه متوسط به آن‌ها حمله کنند.

 

افراد طبقه متوسط بازی های مردم عادی را به فرزندان خود یاد می‌دهند؛ اما ثروتمندان بازی‌های افراد ثروتمند را به فرزندان خود یاد می‌دهند.

 

محبوب‌ترین ورزش‌ها در آمریکا فوتبال، بیس‌بال و بسکتبال می‌باشند. محبوب‌ترین بازی‌ها بازی‌های ویدیویی هستند. بیشتر مردم برای سرگرمی به این بازی‌ها و ورزش‌ها می‌پردازند. ورزش‌های موردعلاقه ثروتمندان گلف، تنیس و اسب‌سواری است. یکی از بازی‌های موردعلاقه آن‌ها شطرنج است. این یکی از دلایلی است که والدین سعی می کنند به بچه‌های خود کمک کنند تا در معرض ثروتمندان قرار بگیرند و به آن‌ها ورزش و بازی‌هایی را آموزش می‌دهند که ثروتمندان آن بازی‌ها و ورزش‌ها را انجام می‌دهند. اگر کودک از این فعالیت لذت ببرد، این امر به آن‌ها یک هدف مشترک با یک گروه قدرتمند از افراد می‌دهد که می‌تواند به آن‌ها در موفقیت کمک کند. والدین عادی هرگز این مفهوم را در نظر نمی‌گیرند و بسیاری از کسانی که من در طول سال‌ها این ایده را به آن‌ها معرفی کردم، از این ایده آزرده شدند. این واکنش ریشه در این باور دارد که زندگی یک زمین‌بازی برابر است و اگر کارهای درست را انجام دهید و طبق قوانین بازی کنید، موفق خواهید شد. ایده خوبی است، تنها مشکلی که دارد این است که نتیجه درست نیست. افرادی که به موفقیت‌های بزرگ دست می‌یابند، از هر استراتژی که می‌توانند استفاده می کنند. دنیای بیرون فقط ثروت نوظهور آن‌ها را می‌بینند؛ چیزی که دیده نمی‌شود، سال‌هایی است که صرف برنامه‌ریزی برای موفقیت کردند در حالی که بیشتر اوقات شکست می‌خوردند. والدین باهوش تمام مزیت‌های ممکن را به فرزندان خود می‌دهند، و این شامل قرار دادن آن‌ها در معرض بازی‌های موردعلاقه ثروتمندان است. اگر بچه‌ها از بازی لذت نبرند، آن‌ها را مجبور به بازی نمی‌کنند. هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش ورزشی را انجام دهد که از آن متنفر است فقط برای مزیتی که ممکن است در آینده به او بدهد، اما آن‌ها را در معرض بازی قرار می‌دهند زیرا می‌دانند که این ورزش به آن‌ها در بزرگسالی کمک خواهد کرد. همه ما شنیده‌ایم که معاملات بیشتری در زمین گلف انجام می‌شود تا در اتاق شرکت. این کاملاً درست است. پس چرا مطمئن نمی‌شوید که فرزندانتان در معرض این ورزش‌ها و بازی‌ها قرار بگیرند؟ مطمئناً آن‌ها اکنون فقط بچه هستند، اما در یک چشم به هم زدن، بزرگ‌سالانی می‌شوند که به دنبال موفقیت هستند. هرچقدر افراد قدرتمند بیشتری بشناسید، ثروتمندتر خواهید شد. با آنکه به نظر می‌رسد این یک استراتژی سرد و حساب‌شده برای موفقیت است،ولی این ترکیبِ برنده شدن از چیزهایی است که می‌دانید و کسانی که می‌شناسید. اگر به نظر می‌رسد زندگی عادلانه نیست و موفقیت نیز رایگان نیست. به جنگل خوش‌آمدید.

 

" تنها راه برای فکر نکردن به پول، داشتن مقداری زیاد از آن است."

_ ادیت وارتون

 

  • منبع ثروت: پول بدون ازدواج: راهنمای زن و شوهر مجرد برای امنیت مالی؛ نوشته شده توسط شریل گرت، دبرا نیمن و دبرا اِی نیمن
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا این استراتژی را به‌عنوان « بالا رفتن اجتماعی» می‌دانید یا یک بازاریابی هوشمندانه؟
  • تمرین: فرزندان خود را در معرض یکی از ورزش‌ها یا بازی‌های ثروتمندان قرار دهید و ببینید آیا از آن لذت می‌برند یا خیر. اگر آن را دوست دارند، تا جایی که می‌توانید در بازی یا ورزش به آن‌ها درس بدهید.

 


 

Rich people's game

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها