ثروت محصولِ انرژی موجود در هوش است.

 

 


ثروت محصول انرژی موجود در هوش است.

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط فرزندان خود را تشویق می‌کنند که خوب باشند و دوست پیدا کنند؛ اما ثروتمندان فرزندان خود را تشویق می‌کنند که باهوش باشند و ارتباطات خود را گسترش دهند.

 

والدین عادی هرگز اهمیت ارتباط را به فرزندان خود آموزش نمی‌دهند. آن‌ها امیدوارند فرزندشان محبوب باشد و دوست‌های خوب پیدا کند تا از روزهای مدرسه لذت ببرند. ثروتمندان می‌دانند که ایجاد ارتباط، حتی در دوران دبیرستان، می‌تواند تفاوت بین زندگی با موفقیت متوسط و یک فرصت خارق‌العاده را رقم بزند. این موضوع حتی برای بچه‌هایی که در مدارس خصوصی با بودجه خانواده‌های با نفوذ تحصیل می‌کنند هم بسیار مهم است. ثروتمندان به فرزندان خود می‌آموزند که ارتباطات خود را با هم‌کلاسی‌ها، معلمان، اساتید و دیگران حفظ کنند تا در آینده بتوانند از کمک‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. درحالی‌که بیشتر والدین امیدوارند که فرزندشان مدافع تیم فوتبال یا بهترین محصل باشد، ثروتمندان نگران زیرساخت‌های اجتماعی کودک برای آینده هستند. برنده شدن از محبوب‌ترین حس‌ها برای مردم است اما بزرگان می‌خواهند موفق شوند و به احتمال زیاد هم موفق می‌شوند. هر ثروتمند بزرگِ خودساخته‌ای با کمک و حمایت افراد زیادی به موفقیت رسیده است. بزرگان می‌دانند که برای انجام هر کاری به افراد دیگری نیاز دارید، اما آگاهی مبتنی بر ترس، افراد طبقه متوسط را وادار می‌کند تا این استراتژی را به‌عنوان سوءاستفاده از مردم ببینند که این دیدگاه اصلاً درست نیست.

ثروتمندان به پایگاه‌های اطلاعاتی خود که با هزاران نفر از سال‌های قبل پر شده است، دسترسی دارند. وقتی آن‌ها می‌خواهند فعالیت جدیدی را شروع کنند، به تبلیغات و منابع آنلاین نیازی ندارند،آن‌ها فقط به شبکه افراد خود مراجعه می‌کنند. زمانی که آن‌ها نیاز به افزایش سرمایه و یافتن شرکای جدید برای سرمایه‌گذاری دارند و یا به دنبال مشاور سرمایه‌گذاری هستند، همه‌چیز در دسترس آن‌ها است. دلیل این امر، والدین متفکر سطح جهانی هستند که به آن‌ها در سنین پایین یکی از عناصر کلیدی ثروتمند شدن را آموزش داده‌اند.

 

" پول بزرگ‌ترین اختراع بشریت است. پول تبعیض قائل نمی‌شود؛ برای پول خانواده خوب، رنگ پوست و فقیر بودنت، اهمیتی ندارد. هرکسی می‌تواند پول دربیاورد."

_ تکافومی هوری

 

سؤال تفکر برانگیز انتقادی: فرزند شما چند نفر در گستره‌ی ارتباطات خود دارد؟ (نخند! شوخی نمی‌کنم)

تمرین: با فرزندان خود بنشینید و به آن‌ها نشان دهید که چگونه می‌توانند شروع به ساختن شبکه ارتباطی خود کنند. از آن‌ها بخواهید که هنگام فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، حداقل 100 نفر در شبکه ارتباطی او باشند.

 

افراد طبقه متوسط به فرزندان خود یاد می دهند با آنچه که دارند، خوشحال باشند؛ اما ثروتمندان به فرزندان خود می آموزند که چگونه به رویاهای خود برسند.

 

اکثر بچه‌ها توسط والدین طوری برنامه‌ریزی‌شده‌اند که از داشته‌های خود راضی، و خوشحال باشند و فکر کنند که زندگی آن‌ها خیلی هم سخت نیست. با اینکه این شکل از قدردانی مضر نیست، اما کودک را وادار می‌کند تا از هر نوع زندگی‌ای راضی باشد. والدین متفکر، فرزندان خود را طوری تربیت می کنند که رؤیاهای بزرگ داشته باشند و آن‌ها را برای کاری که برای تحقق رؤیاهایشان نیاز است، آماده می کنند. آن‌ها در شناسایی استعدادها و علایق طبیعی فرزندانشان به آن‌ها کمک می کنند و به آن‌ها آموزش می‌دهند تا این باور را ایجاد کنند که می‌توانند آینده خود را با انجام کار موردعلاقه خود ایجاد کنند. درحالی‌که والدین طبقه متوسط در تلاش‌اند تا فرزندان خود را با روش‌های معمول زندگی وفق دهند، والدین در سطح جهانی همه گزینه‌ها را باز نگه می‌دارند و درصورتی‌که به نفع فرزندشان باشد، حاضرند از فرش زیر پایشان بگذرند. بزرگان می‌دانند که افراد طبقه متوسط موفقیت فرزندانشان را با میزان موفقیت آن‌ها در مدرسه اندازه‌گیری می کنند، درحالی که حقیقت این است که برخی از موفق‌ترین افراد، دانش‌آموزانی بودند که از مدرسه متنفر بودند. در ذهن والدین درجه یک جهان، همه چیز ممکن است و آن‌ها این باور انتقادی را به فرزندان خود منتقل می کنند. درحالی که بیشتر مردم راضی هستند که زندگی را ایمن بازی کنند، به دنبال راحتی هستند و از درد دوری می کنند، بهترین‌ها بزرگ زندگی می کنند و به فرزندان خود نیز این کار را می‌آموزند. از نظر آن‌ها، زندگی یک بازی است که باید جسورانه و بدون ترس بازی کرد و آن‌ها همیشه برای کوچک‌ترهایی که هر حرکتشان را در نظر می‌گیرند، الگو هستند.

 

" ثروت محصولِ انرژی موجود در هوش است."

_ باکمینستر فولر

 

منبع ثروت: نسبت پول شما: 8 ابزار ساده برای امنیت مالی ؛ نوشته چالز فارل

سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فرزندان خود را تشویق می‌کنید که شجاعانه و بدون ترس زندگی کنند؟

تمرین: با فرزندان خود در مورد اهمیت ریسک‌های حساب‌شده صحبت کنید.

 


Wealth is the product of energy in intelligence

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها