سرمایه‌گذاری

 

 


سرمایه‌گذاری

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط با مثال، پول را به فرزندان خود آموزش می دهند؛ اما ثروتمندان برای فرزندان خود الگو می شوند.

 

هر پدر و مادری می‌داند که بهترین روش برای آموزش به بچه‌ها، مثال زدن است. کودکانی که با والدینی که سخت کار می‌کنند و در تلاش‌اند در طبقه متوسط بمانند بزرگ می‌شوند، تصور می‌کنند رسیدن به پول سخت و نگه‌داشتن آن سخت‌تر است. به هر حال، آن‌ها به این باور رسیده‌اند که زندگی این‌گونه است. آن‌ها والدین خود را افرادی ورشکسته و باهوش می‌دانند و درنهایت به این نتیجه می‌رسند که زندگی خودشان هم این‌گونه به پایان می‌رسد. بزرگان موفق می‌شوند و برای فرزندان خود الگو می‌شوند. فرزندان میلیونرهای خودساخته سیستم‌های اعتقادی در سطح جهانی را در مورد پول ایجاد می‌کنند زیرا آن‌ها درآمد کلان والدین خود را می‌بینند. هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را متقاعد کند که ثروتمند شدن غیرممکن است زیرا والدینشان راه را به آن‌ها نشان داده‌اند. حتی والدینی که نتوانسته‌اند به آرزوهای مالی خود برسند می‌توانند با ادامه تلاش‌ها و آموزش شکست و موفقیت به فرزندان خود، برای آن‌ها الگو باشند. حتی با وجود تمام تأثیرات افراد طبقه متوسط جامعه که هر روز بر روی کودکان گذاشته می‌شود، والدین دارای قدرت بی‌نظیری هستند که می‌توانند سال‌ها ترس و کمبود را از بین ببرند. به چیزهایی فکر کنید که پدر و مادرتان سال‌ها پیش به شما گفته‌اند، چه خوب چه بد؛ و هنوز هم آن‌ها را به خاطر می‌آورید. این همان قدرتی است که والدین دارند. مشکل این است که بیشتر چیزهایی که کودکان، ناخودآگاهانه به یاد می‌آورند، توسط والدینشان گفته‌شده است بدون اینکه به تأثیر طولانی مدت آن فکر کرده باشند. والدین در سطح جهانی می‌دانند که آن‌ها خالقان اصلی سیستم‌های اعتقادی فرزندانشان هستند و آگاهانه و با احتیاط باورها را به فرزندان خود منتقل می‌کنند؛ مخصوصاً وقتی صحبت در مورد مسئله مهمی مانند پول باشد. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند آینده مالی فرزندشان را با چند باور مهم که مسیر زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد، بسازند یا نابود کنند. اقدامات و نتایج آن‌ها به اندازه کافی باورهای سطح جهانی را در ذهن فرزندان محکم می‌کند تا زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ شود که بتواند به آن‌ها عمل کند.

 

" پول برای رقم زدن اتفاقات است."

_ ریچارد برانسون

 

  • منبع ثروت: امور مالی شخصی: تبدیل پول به ثروت(ویرایش پنجم) اثر آرتور جی کاون
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: چه نوع مثالی برای فرزندان خود انتخاب می‌کنید که به ثروتمند شدن آن‌ها کمک کند؟
  • تمرین: تصمیم بگیرید که نظر خود را در مورد ثروت مطرح کنید(اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید) و فرزندان خود را به این بحث دعوت کنید. بگذارید آن‌ها نظم و انضباط را احساس کنند و برای ایجاد ثروت مالی، ازخودگذشتگی کنند.

 

افراد طبقه متوسط به فرزندان خود پس انداز کردن را می آموزند؛ اما ثروتمندان به فرزندان خود سرمایه گذاری را آموزش می دهند.

 

پس‌انداز کردن پول، راز سقوط بیشتر مردم است. پس‌انداز کردن بد نیست اما سطح آگاهی ناشی از آن خطرناک است. والدین سطح متوسط، آگاهی مبتنی بر ترس و کمیابی را به کار می‌گیرند. بنابراین استراتژی آن‌ها برای ایجاد ثروت این است که هر پنی را پس‌انداز می‌کنند و امیدوارند که برای تمام عمر کافی باشد. افراد بزرگ به فرزندان خود می‌آموزند که کارآمدترین روش برای کسب درآمد این است که پول برای شما کار کند. آن‌ها به فرزندان می‌آموزند که پول خود را سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند در هنگام خواب، درآمد بیشتری نسبت به بیشتر افراد در زمان بیداری کسب کنند. آن‌ها به فرزندانشان می‌آموزند که چگونه با کار کردن با قوانین مالیاتی فعلی و به صورت قانونی پول خود را به حداکثر برسانند. آن‌ها به فرزندان خود می‌آموزند که پول وسیله‌ای پویا برای مبادله کالاها و خدمات است که باید در گردش و رشد باشد. والدین میلیونر بر اساس عشق و آگاهی فراوانی کار می‌کنند که می‌گوید همیشه پول کافی برای انجام هر کاری که می‌خواهید وجود دارد، به شرطی که آن‌قدر خلاق باشید که آن را بفهمید و از نظر ذهنی آن‌قدر سخت باشید که در صورت شکست به آن پایبند باشید. ثروتمندان کسب درآمد و ثروت را یک بازی می‌دانند و این دیدگاه را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. آن‌ها به فرزندان خود می‌آموزند که پول چیزی است که باید مشتاقانه منتظر آن باشند و چیزی نیست که باعث ترس و وحشتشان شود. بچه‌های سطح جهانی مشتاقانه منتظرند که ثروت خود را به دست آورند و با توجه به چیزهایی که آموخته‌اند، اثرگذار باشند. به آن‌ها آموزش داده شده که یکی از بازی‌های بزرگ زندگی، ایجاد ثروت است. میلیونرهای خودساخته به فرزندان خود یاد می‌دهند که کتاب‌هایی در مورد موفقیت، پول، تجارت، سرمایه‌گذاری و هر چیز دیگری که به آن‌ها برتری می‌دهد را بخوانند. در حالی که به افراد طبقه متوسط آموزش داده می‌شود که زندگی سخت است و بیشترین چیزی که می‌توانند برای آن امیدوار باشند، پول کافی برای سر کردن دوران بازنشستگی است؛ در مقابل به افراد سطح جهانی آموزش داده می‌شود که مشتاقانه منتظر یک بازی بی‌حدوحصر مالی باشند. آیا دیگر رمز و رازی وجود دارد که چرا تعداد زیادی میلیونر خودساخته نسل دوم وجود دارد؟

 

" من هم ثروتمند و هم فقیر بوده‌ام؛ ثروتمند بودن بهتر است."

_ سوفی تاکر

 

  • منبع ثروت: به من نگویید چه کنم، فقط پول بفرستید: راهنمای اساسی والدین در سال‌های دانشگاه؛ اثر هلن ای جانسون و کریستین شلهاس میلر
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا به فرزندان خود یاد می‌دهید که بزرگ فکر کنند؟
  • تمرین: به فرزندان خود بیاموزید درحالی که رؤیاهای بزرگی را بری خود تصور می‌کنند، به صرفه‌جویی نیز اهمیت بدهند.

 


Investment

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها