بهترین الگو برای مسائل مالی پدر و مادر هستند

 

 


بهترین الگو برای مسائل مالی پدر و مادر هستند

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط باورهای محدود کننده خود در مورد پول را به فرزندانشان انتقال می‌دهند؛ اما ثروتمندان باورهای نامحدود درباره پول را به فرزندانشان یاد می‌دهند.

 

یک خانواده معمولی به طور ناخودآگاه همان باورهای محدودکننده‌ای را که در مورد پول به آن‌ها آموخته‌شده است را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. این‌ها باورهایی است که خانواده‌ها را برای ده ها سال نه بلکه صدها سال در همان سطح موفقیت مالی پایین نگه داشته است. دیوانه کننده ترین و ناراحت‌کننده‌ترین بخش ماجرا این است که این باورها قبل از اینکه زیر سؤال قرار بگیرند، انتقال داده می‌شوند. والدینی که از نظر اقتصادی آگاه هستند، حقیقت را در مورد پول به بچه‌های خود می‌آموزند و تعلیم می‌دهند که عموم مردم پول را اشتباه درک کرده‌اند. آن‌ها به فرزندان خود می‌آموزند که این درست است که بخواهید ثروتمند شوید و برای هر کسی که بزرگ فکر کند، این امکان وجود دارد. والدین در سطح جهانی هرگز فرزندان خود را از پول نمی‌ترسانند یا از آن به عنوان سلاح استفاده نمی‌کنند، مبادا کودک یاد بگیرد که پول را ابزاری برای تسلط بر دیگران بداند. آن‌ها به فرزندان خود آموزش می‌دهند که چگونه با حل مشکلات و افزایش کیفیت زندگی دیگران، پول دربیاورند. کودک می‌آموزد که پول را ابزاری مثبت و پربار ببیند. شاید مهم‌ترین اعتقادی که آن‌ها به فرزندان خود در مورد پول می‌آموزند این واقعیت است که آن‌ها به‌اندازه کافی باهوش هستند تا بتوانند تمام آرزوهایشان را به دست آورند. فارغ از تحصیلات، نمره، ضریب هوشی یا عملکردشان در مدرسه، همه‌چیز لازم برای میلیونر شدن را دارند. این باور احتمالاً به بیشتر از باورهای دیگر، میلیونرهای جوان ساخته است. هیچ جمله‌ای شیرین‌تر از آن نیست که والدین به فرزندان خود بگویند "من به تو ایمان دارم"  و " تو می‌توانی آن را انجام دهی". این نکته یک انتقال اعتمادبه‌نفس ساده و در عین حال قدرتمند از والدین به کودک است.

 

" کسب ثروت باید جذابیتی شبیه به بازی داشته باشد. با پول کارهای خوبی می‌توان انجام داد و بدون آن انتخاب‌هایمان محدود می‌شود."

_ باب پراکتور

 

  • منبع ثروت: چرا افراد باهوش اشتباهات بزرگ پول مرتکب می‌شوند و چگونه آن‌ها را اصلاح کنیم: درس‌هایی از علم تغییر زندگی اقتصاد رفتاری؛ نوشته شده توسط گری بلسکی و توماس گیلوویچ
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا تا به حال اعتقاداتی که از کودکی در مورد پول داشته‌اید را زیر سؤال برده‌اید؟
  • تمرین: از فرزندان خود بخواهید که هر اعتقادی را که درباره پول دارند به شما بگویند و همه آن‌ها را یادداشت کنید. در مرحله بعد، کل لیست را با آن‌ها مرور کنید و باورهایی را که کمتر از سطح جهانی هستند را ارتقا دهید یا حذف کنید.

 

افراد طبقه متوسط به فرزندان خود یاد می‌دهند که چگونه زنده بمانند؛ اما ثروتمندان به فرزندان خود می‌آموزند که چگونه پولدار شوند.

 

اکثریت ما توسط والدین، معلمان، مربیان و سایر مراجع، آموزش می‌بینیم که چگونه با درد کمتری زنده بمانیم. اصل افراد طبقه متوسط در آمریکا این است: تحصیلات خوب داشته باشید؛ یک کار خوب پیدا کنید؛ ازدواج کنید، بچه‌دار شوید و به خاطر داشته‌هایتان سپاس گذار باشید. توصیه بدی نیست؛ اما نمی‌توانم بگویم که ما را برای موفقیت در سطح جهانی آماده می‌کند، درست است؟ بزرگان خیلی زود به فرزندانشان یاد می‌دهند که زندگی در آمریکا حکایت دو شهر است: داراها و ندارها. آن‌ها توضیح می‌دهند که چگونه درصد کمی از مردم مالک اکثر ثروت دنیا هستند و اکثر مردم به کمتر از سهم خود رضایت می‌دهند. این آموزش از اوایل کودکی آغاز می‌شود تا کودک تا حد زیادی از این واقعیت‌ها آگاه شود و بتواند خودش آن‌ها را ببیند. افراد سطح جهانی به فرزندان خود می‌آموزند که ثروتمند بودن شما را بهتر نمی‌کند، بلکه فقط به شما فرصت‌ها و امکاناتی می‌دهد که بیشتر مردم هرگز نخواهند داشت. ثروتمندان می‌دانند که حتی در مدارس خصوصی سطح بالا نیز مواردی که می‌توانند به دانش‌آموزان خود در مورد پول بیاموزند محدود هستند، به همین دلیل خودشان دست‌به‌کار می‌شوند؛ درس‌هایی درباره کسب درآمد، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در میز شام آن‌ها رایج است. والدین ثروتمند همچنین تفاوت طرز فکر ثروتمند و فقیر را به فرزندان خود یاد می‌دهند. وقتی در سخنرانی‌ها به این موضوع اشاره می‌کنم، بیشتر مردم به من نزدیک می‌شوند و می‌گویند افراد ثروتمند به فرزندانشان یاد می‌دهند که به افراد طبقه متوسط به دلیل فقیر بودن، با تحقیر نگاه کنند. این حرف درست نیست؛ آنچه آن‌ها به فرزندان خود می‌آموزند این است که واقع‌گرایانه به دنیا و جامعه نگاه کنند. اینکه جامعه واقعاً چگونه است فکر خوبی است. ساده‌لوحانه و غیرواقعی است اگر بگوییم همه مردم بدون پول، به منابع خوب زندگی دسترسی دارند. درست یا غلط، ثروت به شما امتیاز خاصی می‌دهد و هرچه زودتر فرزندانتان این مسئله را بدانند، احتمال اینکه برای آن کاری انجام بدهند، بیشتر است.

 

" به عنوان یک پدر و مادر، بهترین راه برای آموزش مسائل مالی به کودکان این است که برای آن‌ها الگو باشیم."

_ ادوارد پاول

 

  • منبع ثروت: امتیاز اعتباری شما، پول شما و آنچه در خطر است: نحوه بهبود عدد سه‌رقمی که آینده مالی شما را شکل می‌دهد اثر پولیام وستون
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: اگر در مدرسه یاد می‌گرفتید که افراد ثروتمند چگونه فکر می‌کنند، چقدر موفق‌تر می‌شدید؟
  • تمرین: از این کتاب به عنوان راهنما استفاده کنید و اطلاعات این کتاب را به فرزندانتان بیاموزید تا از آن‌ها در برابر شست و شوی مغزی افراد طبقه متوسط محافظت کنید.

 


The best role models for financial issues are parents

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها