ثروت در راستای سلامتی

 

 


ثروت در راستای سلامتی

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند اگر پولدار شوند دوستان خود را از دست خواهند داد؛ اما ثروتمندان معتقدند که ثروتمند شدن ارتباطات آن‌ها را گسترش می‌دهد.

 

یکی دیگر از باورهای رایج که مانع ثروتمند شدن افراد می‌شود این ایده است که اگر ثروتمند شوند بهترین دوستان خود را از دست خواهند داد. این باور فرض را بر این می‌گذارد که اگر دوستی نداشته باشید، این همه پول در دنیا به چه درد می‌خورد؟ نکته خوبی است؛ من هرگز چنین اتفاقی را ندیده‌ام. و من افراد زیادی را دیده‌ام که از طبقه متوسط به میلیونر تبدیل‌شده‌اند، از جمله خودم. آیا به دلیل حسادت، دوستان خود را از دست خواهید داد؟ شاید. اما سؤال بهتر این است که: آیا آن‌ها واقعاً از اول دوست شما بودند؟ من مطمئن هستم که شما دوستانی دارید که سال‌ها است آن‌ها را می‌شناسید و می‌توانید کمتر از پول به آن‌ها اهمیت دهید. حقیقت این است که وقتی ثروتمند می‌شوید دوستان بیشتری نسبت به قبل خواهید داشت، من در مورد افرادی که به دلیل ثروتمند بودن با شما دوست می‌شوند، صحبت نمی‌کنم، شما همیشه تعدادی از آن‌ها را خواهید داشت و برخی از افراد کاملاً در پنهان کردن آن مهارت دارند! آنچه من در مورد آن صحبت می‌کنم این است که چگونه داشتن پول درهای دنیا را به روی شما باز می‌کند. شما زمان و منابع لازم را خواهید داشت تا به هرجایی که می‌خواهید سفر کنید، تقریباً با هر کسی که می‌خواهید ملاقات کنید و به گروه برخی از موفق‌ترین و جالب‌ترین افراد جهان دسترسی پیدا کنید. در عرض دو سال، من از حالت ورشکستگی به خدمت در یک کمیته ملی با رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تبدیل شدم. دیگر اعضای کمیته شامل افراد مشهور هالیوود، رهبران خارجی و روسای جمهور فورچون 500 بودند. ثروتمندان از این فرصت‌های باورنکردنی برخوردار می‌شوند، زیرا مؤسسان باهوش می‌دانند افراد ثروتمند دوستان ثروتمندی دارند که می‌توانند 10 هزار دلار برای یک شام خیریه بپردازند یا می‌توانند بیش از 500 هزار دلار در یک مزایده هنری قیمت را بالا ببرند. افراد طبقه متوسط این را رانت می‌نامند. اما افراد سطح جهانی آن را تجارت خوب می‌نامند. سود این موضوع پیدا کردن دوستان جدیدی است که در آن میز شام یا مزایده هنری حضور داشتند که ممکن است تا آخر عمر آن‌ها را داشته باشید. این‌ها دوستانی هستند که بزرگ فکر می‌کنند و می‌دانند چگونه برنده شوند. آن‌ها همچنین برخی از بهترین و خبرترین افرادی هستند که من تاکنون ملاقات کرده‌ام. یک فرد متوسط چند ده نفر را می‌شناسد؛ ثروتمندان هزاران نفر را می‌شناسند. و بعضی افراد را میلیون‌ها نفر می‌شناسند. ثروت بیش از هر چیز دیگری فرصت دوست‌یابی برای شما فراهم می‌کند. پول دروازه‌ای برای ملاقات کردن با افراد بیشتر است و هرچه افراد بیشتری را ملاقات کنید، دوستان بیشتری خواهید داشت.

 

" به خیابان بروید و برای یک نفر در مورد اخلاق سخنرانی کنید، و به فردی دیگر یک شیلینگ(واحد پول قدیمی اتریش) بدهید و ببینید کدام یک بیشتر به شما احترام می‌گذارد."

_ ساموئل جانسون

 

  • منبع ثروت: مدیریت ثروت خصوصی : مرجع کامل برای برنامه‌ریز مالی شخصی نوشته جی. ویکتور هالمن و جری روزنبلوم
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا می‌ترسید وقتی ثروتمند شوید دوستان خود را از دست بدهید؟
  • تمرین: لحظه‌ای وقت بگذارید و تصور کنید که زندگی شما با صدها دوست و مخاطب چگونه خواهد بود؟ با صدها هزار دوست و مخاطب چطور؟

 

افراد طبقه متوسط بر این باورند که برای ثروتمند شدن باید سلامتی خود را فدا کنند؛ اما ثروتمندان معتقدند ثروتمند بودن آن‌ها را سالم‌تر می‌کند.

 

یکی دیگر از باورهای فراگیر در بین بیشتر مردم این است که ایجاد ثروت، نیاز به هفت روز کار کردن، از دست دادن خواب و استرس مداوم دارد. اگر معتقدم باید بین ثروتمند بودن و سالم بودن یکی را انتخاب کنم، چرا باید ثروتمند شوم؟ حقیقت این است که ثروت به شما دسترسی بهتری به مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی، داروهای پیشگیرانه و درمان‌های جایگزین می‌دهد. اگر به روش مشخص و پیشرفته‌ای نیاز دارید که در محل زندگی شما در دسترس نیست، به راحتی می‌توانید به کشوری که آن را ارائه می‌دهد مراجعه کنید. این یک راه‌حل عالی است، اما ارزان نیست. حتی افرادی که 100 هزار دلار در سال درآمد دارند، نمی‌توانند آن را در نظر بگیرند. حتی اگر هم بتوانند، احتمالاً افرادی هستند که فرصت قرار گرفتن در لیست مناسب را ندارند. من نمی‌گویم این عادلانه است، زیرا هرکس، صرف‌نظر از وضعیت مالی خود، باید به هر روش درمان یا دارویی که نیاز دارد، دسترسی داشته باشد؛ اما این اتفاق در دنیای فعلی شدنی نیست. به واقعیت خوش‌آمدید. بنابراین تا زمانی که من یا شما پادشاه نشویم و دنیا را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم آرامش را به زندگی خود بیاوریم. بیایید ثروتمند شویم و به آنچه برای نجات یا افزایش زندگی خود یا افرادی که دوستشان داریم، دسترسی پیدا کنیم. یکی دیگر از دلایلی که ثروتمند بودن، شما را سالم‌تر می‌کند، این است که بزرگ‌ترین عامل استرس‌زای بیشتر مردم(پول) رفع می‌شود. ثروتمندان نگران پرداخت قبض‌های خود نیستند. آن‌ها دوست دارند در مورد چیزهایی مانند گسترش مجموعه هنری خود فکر کنند. ناتوانی خود را کاهش دهند و به این فکر می‌کنند در کدام یک از خانه‌های خود باید رویداد خیریه بعدی را برگزار کنند. شوخی نمی‌کنم. من سال‌ها با این افراد بوده‌ام و آن‌ها استرس، نگرانی و بی‌خوابی‌های شبانه که بیشتر مردم تجربه می‌کنند را تجربه نمی‌کنند. پول خوشبختی نمی‌خرد، اما مشکلاتی را که بتوان با نوشتن چک حل کرد را حل می‌کند و این مسئله بسیاری از مشکلات را پوشش می‌دهد. تصور کنید اگر نگران پول نباشید چقدر انرژی بیشتری خواهید داشت؟ اگر هرگز مجبور نباشید با ساعت زنگ‌دار دیگری از خواب بیدار شوید، و بتوانید روزانه به‌اندازه‌ای که لازم دارید بخوابید چقدر سالم‌تر خواهید بود؟ اگر بتوانید رئیس خود را اخراج کنید چه تأثیری بر سطح استرس شما خواهد داشت؟ چرا دنبال آن نمی‌روید و پولدار نمی‌شوید؟ چه چیزی برای از دست دادن دارید؟

 

" پول مانند آب، غذا، هوا و مسکن موضوعی حیاطی است و بر همه‌چیز تأثیر می‌گذارد."

_ رابرت کیوساکی

 

  • منبع ثروت: چاق بمیر یا سخت بگیر: 101 تفاوت در تفکر بین افراد چاق و افراد دارای تناسب اندام اثر استیو سیبولد
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا متوجه شدید که چگونه ثروتمند بودن می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد؟
  • تمرین: سطح فعلی آمادگی جسمانی، وزن و سطح انرژی خودتان را بررسی کنید و برای پیشرفت هفتگی، هدف تعیین کنید. هرچه احساس انرژی و اشتیاق بیشتری داشته باشید، سریع‌تر ثروتمند خواهید شد.

 


Wealth in line with health

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها