پول سبب فساد؟

 

 


پول سبب فساد؟

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند پول باعث فساد می شود؛ اما ثروتمندان معتقدند بی پولی فساد ایجاد می کند.

 

پول تقریباً مقصر هر فسادی در تاریخ شناخته‌شده است. از رشوه‌خواری گرفته تا قاچاق مواد مخدر، به نظر می‌رسد همیشه پول به عنوان مقصر اصلی نشان داده شده است. واقعیت این است که پول فقط وسیله‌ای برای مبادله است و نمی‌توان آن را مقصر شکست بشریت، اخلاق یا سیستم‌های ارزشی دانست. پول ممکن است افراد را به سمت رفتارهای فاسد بکشاند اما پول دلیل فساد نیست. ترس، کمبود و محدودیت علت‌های اصلی فساد هستند. تفکر انتقادی به جای انگیزه و عامل فساد، خودِ فساد را به مردم نشان می‌دهد. وقتی یک زوج متأهل طلاق می‌گیرند، شما دو طرف درگیر را مقصر می‌دانید یا محضردار را؟ نکته اصلی این است که پول، پسر خلاف موردعلاقه افراد طبقه متوسط است زیرا خشم آن‌ها که ناشی از نداشتن پول است را کم می‌کند. بیشتر مردم سعی دارند تا احساس بی‌اعتباری که از بی‌پولی سرچشمه می‌گیرد را کاهش دهند به همین دلیل پول را شیطانی نشان می‌دهند. به هر حال، اگر پول ریشه همه بدی‌ها است، چرا من می‌خواهم این همه از آن را داشته باشم؟ این بهانه دیگری است که مردم به دلیل نداشتن شجاعت کسب ثروت، برای خود و دیگران می‌سازند. اگر آن‌ها انرژی ذهنی را که صرف شیطانی جلوه دادن پول می‌کنند را برای کسب آن صرف می‌کردند، میلیونر می‌شدند. اما این کار را نمی‌کنند و اکثر آن‌ها هرگز نخواهند کرد. فقط درصد کمی از مردم این نوع تغییر تفکر را ایجاد می‌کنند و به همین دلیل ثروتمندان همیشه بخش کوچکی از جامعه خواهند بود. تفکر انتقادی ما را به این نتیجه می‌رساند که این پول نیست که باعث فساد می‌شود، بلکه بی‌پولی باعث آن است. فردی که شکمش سیر است، علاقه‌ای به غذا خوردن ندارد همان‌طور که یک میلیونر وقتی جیبش پر پول است و می‌داند چگونه ثروت بیشتر ایجاد کند، دیگر علاقه‌ای به سرقت از بانک ندارد. افراد طبقه متوسط که ثروت را اهریمنی می‌دانند، بیشتر به دنبال بد جلوه دادن پول هستند تا اینکه برای آن منطقی داشته باشند. هرچه پول شهرت بدتری داشته باشد، احساس بهتری نسبت به نداشتن آن پیدا می‌کنند. همان‌طور که دوست من برایان تریسی می‌گوید:" پول برای شما نیست."

 

" فردی عاقل است که پول را از روش‌های قانونی و مشروع جست‌وجو می‌کند زیرا پول می‌تواند کارهای ارزشمند زیادی را در این دنیا انجام دهد، نه فقط برای خود شخص بلکه برای دیگران. اما همان فرد یک احمق به حساب می‌آید اگر که لحظه‌ای تصور کند فقط این مهم است که پول به دست بیاورد تا اینکه آن را صادقانه و از راه درست کسب کند. یکی از مزایای پول داشتن، استقلال و نگرش ذهنی فرد است. انسانی که در بدهکاری غرق‌شده است بیشتر یک برده است تا یک فرد مستقل."

_ بی سی فوربز

 

  • منبع ثروت: تمام پول در جهان: فوربز 400 چگونه ثروت خود را به دست می‌آورد و خرج می‌کند(وینتیج)؛ نوشته شده توسط پیتر دبلیو. برنشتاین و آنالین سوان
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا هنوز به باورهایی که ثروتمند بودن را به فساد مرتبط می‌کند، پایبند هستید؟
  • تمرین: در مورد اینکه ثروتمندترین افراد جهان با پول خود چه می‌کنند تحقیق کنید. بیل گیتس و وارن بافت را در گوگل جستجو کنید تا شروع خوبی داشته باشید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمندان از نظر روحی ضعیف هستند؛ اما میلیونر ها معتقدند که ثروتمندان از معنوی ترین افراد جامعه هستند.

 

یکی از مخرب‌ترین باورهایی که طی بیش از 25 سال تحقیق با آن روبه‌رو شده‌ام این است که می‌گوید فقیر بودن نشانه نجابت است و ثروتمند بودن را نادرست می‌داند. مردم سال‌ها است که به‌طور بدی در مورد پول شست و شوی مغزی شده‌اند و شگفت‌آور است که آن‌ها چیزی ندارند. نکته عجیب این است که وقتی یکی از آن‌ها پیشرفت می‌کند، ثروتمند می‌شود و از این بابت احساس گناه نمی‌کند، به چشم دیگران می‌آید! من در مصاحبه‌هایم داستان‌های بیشتری درباره مادر ترزا که در خیابان‌های کلکته به مردم خدمت می‌کرد شنیده‌ام. درحالی که این واقعیت دارد اما چیزی که به‌طور گسترده منتشرنشده است این است که مادر ترزا یکی از قدرتمندترین رهبران جهان با دسترسی به ثروت بی‌حدوحصر بود. این چیزی از قهرمان بودن او کم نمی‌کند اما تظاهر به این که او منابع قابل‌توجهی ندارد ساده‌لوحانه است. من با هزاران میلیونر در سراسر جهان مصاحبه کرده‌ام و صدها نفر از آن‌ها را ملاقات کرده‌ام و آن‌ها از معنوی‌ترین افراد روی زمین هستند. برخی معتقدان و پیروان دین سازمان‌یافته هستند و برخی دیگر به همه‌چیز از قدرت برتر تا انرژی جهانی اعتقاد دارند. آن دسته از میلیونرهایی که پیرو مذهب سازمان‌یافته بودند، بیش‌ازحد نگران این نبودند که آیا خدا یک انسان است، یک نیروی طبیعت است یا یک موجود آسمانی دیگر. تمرکز آن‌ها در داشتن ایمان به خرد و قدرت خدا کمک می‌کند که ثروتمندتر باشند و زندگی خوشحالی داشته باشند و آرزوهایشان بیشتر محقق شود. شناسایی این افراد آسان است زیرا با آنکه معنویت برای آن‌ها مهم است اما ذهن بازی دارند و هرگز نیازی به تشویق شما برای تأیید عقایدشان ندارند. در این قسمت از کتاب، باید منطقی باشید. افراد ثروتمند ذهنیت فراوانی را به کار می‌گیرند؛ همیشه به سمت آنچه می‌خواهند حرکت می‌کنند و درعین‌حال برای آنچه دارند احساس قدردانی می‌کنند. آیا جای تعجب است که آن‌ها خیلی خوشحال هستند؟ آن‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه از ذهن خود برای ثروتمند شدن و درعین‌حال رضایتمندی استفاده کنند. خبر خوب این است که اگر یاد بگیریم مثل آن‌ها فکر کنیم، همه ما می‌توانیم همین کار را انجام دهیم!

 

" داشتن پول و چیزهایی که می‌توان با آن خرید زیبا است، اما بهتر است گاهی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید چیزهایی را که نمی‌توان با پول خرید را از دست نداده‌اید."

_ جورج هوراس لوریمر

 

  • منبع ثروت: چرا ما این‌قدر در مورد بازار سهام بی‌اطلاع هستیم؟ یاد بگیرید چگونه پول خود را سرمایه‌گذاری کنید، چگونه سهام انتخاب کنید، و چگونه در بازار سهام کسب درآمد کنید؛ نوشته شده توسط ماریوش اسکونیچی
  •  سؤال تفکر برانگیز انتقادی: به نظر شما آیا می‌توان درعین‌حال فردی ثروتمند و معنوی بود؟
  • تمرین: اگر فردی با اعتقادات معنوی قوی هستید و بچه دارید، یک جلسه خانوادگی در مورد اینکه چگونه ثروتمند بودن با عقایدتان مرتبط است، برگزار کنید تا آن‌ها را از سطح تفکر متوسط دور نگه‌دارید.

 


?Money causes corruption

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها