پول نماد وظیفه

 

 


پول نماد وظیفه

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند در اختیار داشتن بیشتر پول توسط گروه کوچکی از مردم اشتباه است؛ اما ثروتمندان از پیوستن افراد طبقه متوسط به آن‌ها استقبال می‌کنند.

 

20% از ثروتمندان آمریکا 85% از ثروت کشور را در دست دارند و افراد طبقه متوسط از این موضوع راضی نیستند. آن‌ها میلیونرها را به جای اینکه باهوش و بلندپرواز ببینند، حریص و خودخواه می‌دانند. تعداد میلیونرهای جدیدی که هرساله در آمریکا ایجاد می‌شوند باورنکردنی است و فرصت تبدیل‌شدن به یکی از آن‌ها در دسترس همه است. ثروتمندان همیشه از افراد طبقه متوسط استقبال کرده‌اند تا به باشگاه میلیونرها بپیوندند، اما تعداد کمی معتقدند که این کار امکان‌پذیر است و تعداد کمتری آن را امتحان می‌کنند. بسیاری از مردم به فلسفه تقسیم ثروت اعتقاد دارند، انگار که به دست آوردن پول هدیه‌ای است که به ثروتمندان داده شده است و آن‌ها باید ثروت خود را به‌طور مساوی تقسیم کنند. بزرگان به جای اینکه منتظر باشند این اتفاق بیفتد، سرکار می‌روند و به دنبال مشکلی در جامعه برای حل آن می‌گردند. این طرز فکر ناشی از نبوغ و نوآوری در آمریکا است. مردم به مغز خودشان فشار نمی‌آورند تا مشکلی را حل کنند که جامعه به سمت جلو حرکت کند، آن‌ها این کار را می‌کنند تا خودشان به سمت جلو حرکت کنند و در نتیجه همه سود نمی‌برند. انگیزه مالی این افراد که آن‌ها را به حرکت وامی‌دارد را حذف کنید یا کاهش دهید تا آن‌ها موقعیت جدیدی برای فروش ایده‌های خود پیدا کنند. در یک جامعه سرمایه‌داری، همیشه گروه کوچکی از مردم مالک اکثریت ثروت هستند نه به این دلیل که بیشتر مردم فرصت آن را ندارند، بلکه به دلیل ترس، آن‌ها از این فرصت‌ها باز می‌مانند. انتقاد از ثروتمندان و متهم کردن آن‌ها به عنوان افرادی حریص و بی‌عاطفه، بسیار آسان‌تر از این است که میلیون‌ها دلار به دست آورید. هدف این کتاب تغییر این واقعیت‌ها نیست زیرا بیشتر مردم به‌طورکلی هرگز تغییر نخواهند کرد. هدف این کتاب این است که مطمئن شوید در سمت درست معادله قرارگرفته‌اید.(یعنی به سمت افراد ثروتمند)

 

" پول نماد وظیفه و نشان‌دهنده‌ی این است که انسان چیزی که می‌خواسته را انجام داده است."

_ ساموئل بالتر

 

  • منبع ثروت: رفلاسیون بزرگ: سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند از دنیای جدید پول سود ببرند؛ نوشته‌شده توسط جی آنتونی بوک
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا معتقدید دولت باید برای حمایت از فقرا از ثروتمندان پول بگیرد؟

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروت، سبب ایجاد خانواده‌های ناکارآمد می‌شود؛ اما ثروتمندان معتقدند که فقدان ثروت سبب ایجاد خانواده های ناکارآمد می‌شود.

 

پول نزد افرادی که آن را ندارند شهرت بدی دارد، بیشتر به این دلیل که آن‌ها فواید آن را نمی‌دانند. پول را به خاطر همه‌چیز، از جنگ گرفته تا خیانت، از نابودی دوستی‌ها گرفته تا مشکلات خانوادگی، سرزنش می‌کنند. اولین مشکل از آنجا شروع می‌شود که پول یکی از متغیرهای معادله است و معمولاً بسیاری از سرپرستان خانواده‌ها از ترس اینکه پول، بیشتر از آنکه مشکل را حل کند مشکل ایجاد می‌کند، از آن اجتناب می‌کنند. صدها سال است که میلیون‌ها زن با مردان بد رفتار ازدواج‌کرده‌اند و در ازدواج‌های ناراضی باقی‌مانده‌اند زیرا به پول خود دسترسی نداشته‌اند. ثروت یک آزادکننده بزرگ است که به خانواده‌ها کمک می‌کند تا رؤیاهای خود را زندگی کنند. در حالی که بیشتر مردم معتقدند پول فاسد است، ثروتمندان پول را می‌شناسند و آزادی که به ارمغان می‌آورد باعث می‌شود مردم بیشتر ازآنچه که هستند باشند. خانواده‌های ناکارآمد قبل از ورود پول هم ناکارآمد بوده‌اند. فقط این است که پول هر چیزی را که لمس می‌کند بزرگ می‌کند. افراد خوب بدون اینکه نگرانی‌های مالی بر آن‌ها فشار بیاورد، حتی خوب‌تر می‌شوند. افراد بد با قدرت بدتر می‌شوند و دسترسی به پول به آن‌ها قدرت بیشتری می‌دهد. بزرگ‌ترین مشکل پول و خانواده زمانی است که ثروت باد آورده توسط والدین به فرزندان داده می‌شود. بازهم، پول مشکل نیست، اما وقتی به کودکی داده می‌شود که نه هدف آن را می‌فهمد و نه به قدرت آن احترام می‌گذارد، سبب تشدید رفتارهای بد و ناراحتی می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از میلیونرها از ثروتمند کردن فرزندان خود دوری می‌کنند و در عوض تصمیم می‌گیرند که بخش عمده‌ای از دارایی خود را به امور خیریه اهدا کنند. ثروت بادآورده زندگی بسیاری از بچه‌های ثروتمند را خراب کرده است زیرا هرگز مجبور نبودند راهی برای کسب آن پیدا کنند. درحالی که بیشتر مردم از این به عنوان یک بهانه دیگر برای ثروتمند نشدن استفاده می‌کنند، ثروتمندان ثروت خود را می‌سازند و با احتیاط و با دقت این خطرات را کنترل می‌کنند.

 

" پول نه خدای من است و نه شیطان من. پول نوعی انرژی است که می‌خواهد ما را پررنگ‌تر ازآنچه که در حال حاضر هستیم کند؛ چه بخواهید حریص باشید چه دوست‌داشتنی."

_ دن میلمن

 

  • منبع ثروت: پول بیشتر از خدا: صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ساختن نخبگان جدید اثر سباستین مالابی
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید که گذاشتن میلیون‌ها دلار برای فرزندانتان به آن‌ها کمک می‌کند یا به آن‌ها آسیب می‌رساند؟
  • تمرین: اگر خانواده دارید، یک جلسه بگذارید و در مورد پول صحبت کنید. در مورد فواید و همچنین محدودیت‌های ثروتمند بودن بحث کنید. قبل از اینکه دیگران با ذهنی پر از باورهای محدودکننده بر روی فرزندانتان تأثیر بگذارند، تفاوت‌های فکری بین طبقه متوسط و ثروتمندان را به آن‌ها آموزش بدهید.

 


Money is a symbol of Duty

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها