پول نداشتن مانع شما نیست؛ ایده نداشتن مانع شما است.

 

 


پول نداشتن مانع شما نیست ، ایده نداشتن مانع شما است.

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند کمبود دارند؛ اما ثروتمندان می دانند همه چیزهای لازم برای پولدار شدن را دارند.

 

یکی از باورهای غلط افراد طبقه متوسط این است که ثروتمندان بیشتر از آن‌ها میل به ثروتمند شدن دارند. مطالعات من نشان می‌دهد که این باور به ندرت درست است. به این فکر کنید: چرا کسی نخواهد که ثروتمند شود؟ ثروت سرگرم کننده است، به شما احساس امنیت می‌دهد و به شما قدرت انتخاب می‌دهد. اگر این نکات درست است، چرا بیشتر مردم به دنبال آن نمی‌روند و چرا علاقه به این موضوع را انکار می‌کنند؟ منظورم این است که واقعاً اگر باور دارید که می‌توانید ثروتمند یا فقیر باشید، چرا فقیر بودن را انتخاب کنید؟ تنها توضیح منطقی این است که اکثر مردم باور ندارند که شدنی است. آن‌ها تمایل به ثروتمند شدن دارند، اما به خودشان باور ندارند. آن‌ها دیگران را در حال شکوفایی می‌بینند و فکر می‌کنند که کسب ثروت برای دیگران ممکن است، اما برای آن‌ها نه. میلیونرها این درس را زود یاد می‌گیرند. این موضوع یکی از دلایل ضرب‌المثل معروف "ساخت اولین یک میلیون، سخت‌ترین(مرحله) است" می‌باشد. من این را برای اولین بار در کلاس اقتصاد در کالج شنیدم و استاد توضیح داد که به این دلیل است که برای پول در آوردن، پول لازم است و وقتی یک میلیون اول را به دست آوردید می‌توانید برای کسب درآمد بیشتر از آن استفاده کنید. با آنکه از نظر فنی درست است اما دلیل واقعی، آسان‌تر بودن کسب یک میلیون دوم نیست. حقیقت این است که وقتی اولین میلیون خود را به دست آوردید، باورتان به توانایی خودتان در انجام دوباره آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که کسب یک میلیون سوم، چهارم و پنجم راحت‌ترند. هنگامی‌که باور خود را محکم کردید، به یک نیروی طبیعی تبدیل می‌شوید. تمایل به ثروتمند شدن آسان است اما ایجاد این باور که شما می‌توانید ثروتمند شوید آن هم قبل از اجرایی شدن آن، چالش بزرگی است. به همین دلیل این کتاب را نوشتم. امیدوارم تاکنون متوجه شده باشید که ثروتمند شدن یک کارِ درونی است. این بیشتر، مربوط به ذهنیت و سرسختی ذهنی شما است تا هر چیز دیگری، و شما در حال حاضر هر آنچه برای تحقق آن لازم است را دارید!

 

" پول نداشتن مانع شما نیست؛ ایده نداشتن مانع شما است."

_ کن هاکوتا

 

  • منبع ثروت: زیست‌شناسی باور: آزادسازی قدرت آگاهی، ماده و معجزه؛ نوشته شده توسط بروس لیپتون
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید همه‌چیزهای لازم برای ثروتمندشدن را دارید؟
  • تمرین: با یک فرد ثروتمند مصاحبه کنید و هر سؤالی که فکرش را می‌کنید از او بپرسید. از این کتاب به‌عنوان راهنمای خود استفاده کنید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند باید بین زندگی خانوادگی عالی و ثروتمند شدن یکی را انتخاب کنند؛ اما ثروتمندان می دانند که می توانند هر دوی آن‌‌ها را کنار هم داشته باشند.

 

رایج‌ترین باور طبقه متوسط که من به عنوان مشاور تیم‌های فروش ثروت 500 ثروت با آن مواجه شده‌ام، فکر اشتباهی است که شما باید بین موفقیت در سطح جهانی و زندگی خانوادگی شاد، یکی را انتخاب کنید. بیشتر مردم طوری مغزشان شست‌وشو داده‌شده است تا باور کنند که این یک معادله‌ی یا این یا آن است. این باور ریشه در ذهنیت ترس و کمبود دارد که می‌گوید شما باید یکی را انتخاب کنید زیرا در هر روز زمان محدودی وجود دارد. من این را بارها و بارها از زبان فروشندگانی می‌شنوم که می‌خواهند به مرحله بعدی موفقیت بروند. این‌ها فروشندگان موفق و تحصیل‌کرده‌ای هستند که برای برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان کار می‌کنند و این باور را با اطمینان کامل بیان می‌کنند. البته آن‌ها کاملاً در اشتباه هستند. آن‌ها در سطحی از آگاهی عمل می‌کنند که در آن ترس غالب است و انتخاب‌ها محدود هستند. ثروتمندان می‌دانند اگر با طرز تفکر مملو از عشق و فراوانی به چالش نزدیک شوید، می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید داشته باشید. من همیشه از شنیدن میزان جزئیاتی که فروشندگان در توصیف یک بازی فوتبال می‌کنند متعجب می‌شوم آن هم‌زمانی که ظاهراً وقت کافی برای گذراندن با خانواده خود ندارند! آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که در هر برنامه تلویزیونی چه اتفاقی می‌افتد یا کدام‌یک از افراد مشهور با چه کسانی قرار می‌گذارند، اما نمی‌توانند روزی یک یا دو ساعت به میلیونر شدن اختصاص دهند؟ حقیقت این است که همه ما کاری را انجام می‌دهیم که دوست داریم و اگر وقت برای گذراندن با خانواده کم است، ثروتمند می‌شویم تا بتوانیم تمام روز را با آن‌ها بگذرانیم. آیا این منطقی‌تر نخواهد بود؟ بهانه خانواده به دلیل ماهیت ذاتی و احساسی که دارد بهانه‌ی مؤثری است. هیچ مدیری از ترس دعوا با منابع انسانی یا بخش حقوقی آن‌ها را به چالش نمی‌کشد. هزاران نفر از فروشندگان 500 ثروت که در برنامه دانشگاه سرسختی ذهنی خودم مربیگری کرده‌ام معتقدند که منابع انسانی و حقوقی از آن‌ها محافظت می‌کنند. اما اکثراً با اطمینان به متوسط بودن آن‌ها کمک می‌کنند. نه از روی عمد اما این اغلب، نتیجه نهایی است. من می‌گویم بزرگ و واقعی شوید! اگر خانواده خود را دوست دارید، ثروتمند شوید و زمان بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهید؛ تازه این زمان به غیر از فرصت‌هایی است که فقط پول می‌تواند خریداری کند. روشی را برای بهره‌وری بیشتر از وقت خود پیدا کنید تا در حین انجام آن کار بتوانید با خانواده‌تان وقت زیادی بگذرانید. فقط به این دلیل که راهی برای تحقق آن نمی‌بینید به این معنی نیست که راهی وجود ندارد. به‌جای استفاده از خانواده به عنوان بهانه، از آن‌ها به عنوان انگیزه اصلی خود برای موفق شدن استفاده کنید.

 

" سریع‌ترین راه برای میلیونر شدن، استفاده کردن از ایده‌های ذهنی شما است."

_ بیل گوو

 

  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی:چه بهانه‌هایی مانع میلیونر شدن شما می‌شود؟

 


Not having money doesn't stop you;Not having an idea is your obstacle

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها