باورهایی که سبب تفاوت‌ها می‌شوند

 

 


باورهایی که سبب تفاوت‌ها می‌شوند

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

اعتقادات طبقه متوسط در مورد ثروتمندان براساس حداقل است؛ اما باورهای ثروتمندان در مورد پولدار ها بر اساس حداکثر است. 

 

افراد معمولی با میلیونرها چندان آشنا نیستند، بنابراین باورهای خود را در مورد آن‌ها بر اساس آنچه در تلویزیون و فیلم می‌بینند، ایجاد می‌کنند. آن‌ها تعدادی فیلم مشاهده می‌کنند که میلیونرها را منفی نشان می‌دهد و نتیجه می‌گیرند که همه آن‌ها یکسان هستند. افرادی که آرزو دارند ثروتمند شوند، باورهای خود را بر اساس اکثریت گروه می‌سازند. زیرا آن‌ها می‌دانند که همیشه درصد کمی از افراد هستند که بر هر گروهی سایه منفی می‌اندازند. بزرگان می‌دانند اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، باید ثروتمندان را مطالعه کنید. و آنچه پس از مطالعه بیشتر متوجه خواهید شد، این است که آن‌ها گروهی از مردم عادی با سیستم باورهای خارق‌العاده هستند. اعتقادات افرادِ ثروتمند به آن‌ها کمک می‌کند تا فلسفه‌های بدون ترس و خوش‌بینی بی‌پایان داشته باشند. وقتی نوبت به ساختن ثروت می‌رسد، آن‌ها صرفاً متفکرانی برتر هستند. این موضوع از درک فکری یک فرد متوسط فراتر نیست؛ بلکه فراتر از درک عاطفی آن‌ها است زیرا برای درک آن نیاز به ذهنیتی است که ترس در آن وجود ندارد. تنها درصد کمی از افراد طبقه متوسط بر این باورند که این راز ثروتمند شدن است و درصد کوچک‌تری باور دارند این راز جواب می‌دهد. آن‌ها باید سرسختی داشته باشند تا از ترس خود فراتر رفته و تفکر خود را به آگاهی مبتنی بر فراوانی ارتقا دهند. این اصلی‌ترین دلیل بین بیشتر مردم طبقه متوسط است که به طرف میلیونر شدن حرکت نمی‌کنند. اما هنوز هم برای هرکسی که جرئت امتحان کردن را دارد، ثروتمند شدن ممکن است.

 

" شما فکر می‌کنید که پول ریشه همه بدی‌ها است؟ آیا تا به حال پرسیده‌اید که ریشه پول چیست؟ پول ابزاری برای مبادله است که نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر اینکه کالایی ایجاد شود و انسان بتواند آن‌ها را تولید کند. پول نشان‌دهنده میل انسان‌ها به معامله با یکدیگر است و باید با کسب‌وکار معامله کنند و ارزش در مقابل ارزش دهند. پول ابزار مفت‌خورانی نیست که محصول شما را با گریه یا به زور از شما می‌گیرند. کسب پول برای انسان‌هایی که تولید می‌کنند امکان‌پذیر است. این همان چیزی است که شما بد می‌دانید؟"

_ آین رند

 

  • منبع ثروت: نسخه اصلاح‌شده فراتر از گور: راه درست و روش نادرست سپردن پول به فرزندان خود و دیگران اثر جرالد ام. کاندن
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا باورهای منفی در مورد پول یا افراد ثروتمند دارید که ممکن است مانع پیشرفت شما به سمت ثروتمند شدن شود؟
  • تمرین: هر باور طبقه متوسط که در مورد پول یا افراد ثروتمند دارید را شناسایی کنید و هر یک از آن‌ها را به سطح جهانی ارتقا دهید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که چیزی را از دست داده اند؛ اما ثروتمندان می دانند که این باورها هستند که تفاوت را ایجاد می کنند.

 

این طبیعت انسان است که فکر کنید وقتی بارها و بارها برای رسیدن به هدفی تلاش کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید چیزی را از دست داده‌اید. اکثر مردم هرگز برای ثروتمند شدن تلاش نمی‌کنند زیرا باور ندارند که توانایی تحقق آن را دارند. برخی افراد برای مدتی تلاش می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که به یک زندگی متوسط رضایت دهند. میلیونرها می‌دانند که رفتارهایشان ناشی از باورهایشان است و در نهایت این رفتارهای آن‌ها است که آن‌ها را ثروتمند می‌کند. باورها علت هستند، رفتارها نتیجه‌ی باورها هستند و ثروت، نتیجه قابل پیش‌بینی است. تصور کنید که پول درآوردن ساده است، منبع پول بی‌نهایت است و شما بیشترین کاری که باید برای کسب درآمد انجام دهید این است که در سطح بالاتری فکر کنید. این سه باور رایج ثروتمندان است. آن‌ها به کسب درآمد به‌عنوان یک بازی نگاه می‌کنند و دوست دارند به دنبال ایده‌های جدیدی باشند که مشکلات را حل کند و در ازای دریافت پول بیشتر به مردم خدمت کنند. آن‌ها با اشتیاق و هیجان روز خود را شروع می‌کنند زیرا می‌دانند فرصت‌هایشان نامحدود است و فردا ثروتمندتر از امروز خواهند بود. این ذهنیت، طوفانی از حوادث را به وجود می‌آورد که آن‌ها را به سمت فرصت‌های بزرگ‌تر و بهتر حرکت می‌دهد. این طرز فکر میلیونرها، نظر افراد ثروتمند دیگر را به خود جلب می‌کند و همین امر فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد ایجاد می‌کند. عشق، فراوانی و قدردانی، ثروتمندان را جذب می‌کند. این افراد در طول روز قدم می‌زنند و فکر می‌کنند که دنیا را در اختیار دارند و می‌توانند آینده خود را بسازند، این آن‌ها را به سمت رفتارهایی حرکت می‌دهد که از این باورها حمایت می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا کارهایی را انجام دهند که نتیجه می‌دهند. از آنجایی که آن‌ها ذهنیت فراوانی دارند، هرگز نیازمند به نظر نمی‌رسند. فراوانی، فراوانی را جذب می‌کند. کمبود، کمبود را جذب می‌کند. عشق، عشق را جذب می‌کند. اگر پول کمی دارید و از دست دادن آن می‌ترسید، احتمالاً آن را از دست خواهید داد. اگر پول ندارید اما بر اساس ذهنیت فراوانی کار می‌کنید، در راه ثروتمند شدن هستید. همه ما همه چیزهایی را که برای ثروتمند شدن به‌اندازه‌ای که آرزو داریم، لازم است را داریم. اما اکثر ما این موضوع را نمی‌دانیم و میلیونرها این را  می‌دانند. به همین دلیل است که آن‌ها ثروتمند هستند. آیا کم‌کم متوجه می‌شوید که چقدر به زندگی در فراوانی نزدیک هستید؟ آیا می‌بینید که پولدار شدن علم موشک فرستادن در فضا نیست؟

 

" هیچ‌چیز را فقط به این دلیل که آن را شنیده‌اید باور نکنید. صحبت‌ها و شایعه‌ها را باور نکنید. به نوشته‌های کتاب‌های سنتی اعتقاد نداشته باشید. به سخنان معلمان و بزرگان خود فقط به دلیل آنکه بزرگ‌تر شما هستند، اعتقاد نداشته باشید. سنت‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل‌شده‌اند و نباید به آن‌ها معتقد باشید. اما بعد از مشاهده  و تجزیه‌وتحلیل، هنگامی‌که متوجه شدید که چیزی موافق عقل است و به نفع همه است، آن را بپذیرید و مطابق آن عمل کنید."

_ سیدارتا گواتما

 

  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید در تلاش برای ثروتمند شدن چیزی را از دست می‌دهید؟
  • تمرین: شروع کنید و هر روز به خودتان بگویید: هر آنچه که برای داشتن ثروت دل خواهم لازم است را دارم.

 


Beliefs that cause diffrences

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها