اعتماد به نفس

  

 


اعتماد به نفس

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمندان مغرور هستند؛ اما ثروتمندان معتقدند که دارای اعتماد به نفس هستند.

 

پیش‌بینی‌های منفی و برچسب‌های تحقیرآمیز بر ثروتمندان بی‌پایان است. یکی از رایج‌ترین آن‌ها این است که ثروتمندان افرادی مغرور و متکبر هستند که فکر می‌کنند از بقیه بهترند. واقعیت این است که افراد موفق اعتمادبه‌نفس دارند زیرا بارها روی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌ندرت ناامید می‌شوند. حتی زمانی که شکست می‌خورند، از اینکه می‌توانند از شکستشان درس بگیرند و قوی‌تر و ثروتمندتر از همیشه بازگردند، مطمئن هستند. در طی رکورد جهانی از سال 2008 تا 2010، ثروتمندان زیان‌های مالی هنگفتی را در سرتاسر جهان متحمل شدند، اما هنگام مصاحبه، بسیاری از آن‌ها گفتند: مطمئن هستند که می‌توانند پول از دست رفته را بازگردانند، حتی با سرعت بیشتر نسبت به دفعه قبل که آن پول را به دست آورده بودند. این غرور نیست، بلکه اعتمادبه‌نفس در بهترین شکل آن است. بزرگان اعتمادبه‌نفس خود را در طول سال‌ها افزایش می‌دهند، اما واقعاً تا زمانی که ضرر فاجعه باری را متحمل نشوند و بازگشت، غیرممکن به نظر نرسد، به سطح جهانی نمی‌رسند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، آن‌ها دیگر از شکست نمی‌ترسند، زیرا می‌دانند که همیشه می‌توانند پول را برگردانند. همان‌طور که هر فکر مبتنی بر ترس با هر تجربه کاهش می‌یابد، آن‌ها انرژی ذهنی بیشتری را به سمت افکار عشق، فراوانی و قدردانی هدایت می‌کنند. این آگاهی عالی و نترس، آن‌ها را وادار به حرکت به سمت آنچه می‌خواهند می‌کند و در مقابل، آن‌ها را از آنچه نمی‌خواهند، دور می‌کند. این امر معمولاً به دلیل تأثیر جدیدی که در طرز تفکر آن‌ها به وجود می‌آید، دارایی آن‌ها را به سرعت دو یا سه برابر می‌کند. سرانجام آن‌ها باور می‌کنند که هر کاری را می‌توانند انجام دهند و این به یک پیشگویی محقق کننده تبدیل می‌شود. همان‌طور که آن‌ها از یک موفقیت به موفقیت دیگر می‌روند، موجی از حرکت روان‌شناختی ایجاد می‌کنند که هر روز قوی‌تر می‌شود و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تا حدی بالا می‌برد که دیگران اغلب آن را تکبر می‌بینند.

 

" اگر می‌خواهید ریسک کنید، باید یک‌چیز داشته باشید: اعتمادبه‌نفس."

_ دان شولا

 

  • منبع ثروت: ثروت، خاطرات، زنان، احساسات و پول نقد؛ نوشته‌شده توسط لیز پرل
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: خودتان را فردی مغرور می‌بینید یا فردی با اعتمادبه‌نفس؟
  • تمرین: این عبارت را هر روز با خودتان تکرار کنید تا اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید: " من این توانایی را دارم که هر چیزی که به ذهنم می‌رسد را کنترل کنم."

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که میلیونر های خودساخته یک برتری ناعادلانه دارند؛ اما ثروتمندان می‌دانند که برتری آن‌ها کار و تلاش سختشان است.

 

بیشتر مردم همیشه به دنبال دلایل موفقیت بهترین‌ها هستند و جواب این سؤال آن‌ها را ناراحت می‌کند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا این معما را حل کنند که چرا برخی از افراد، موفق‌تر از دیگران هستند و خود را از کاری که برای رسیدن به آن لازم است انجام دهند، تبرئه می‌کنند. آن‌ها به دنبال مزایای ناعادلانه‌ای هستند که فقط به ثروتمندان داده می‌شود. اگر آن‌ها نتوانند مدرکی برای اثبات فرضیه خود پیدا کنند، مدرک جعل می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به لطف سیاسی، میانبرهای غیرقانونی، تحصیلات برتر و غیره اشاره کرد. پس از 26 سال مطالعه زندگی افراد میلیونر، می‌توانم با اقتدار بگویم که بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها تمرکز، فداکاری و سخت‌کوشی است. درحالی که در ظاهر این امر بدیهی به نظر می‌رسد، سخت‌کوشی‌ای که من به آن اشاره می‌کنم، رنج و زحمت طاقت‌فرسا نیست. سخت‌کوشی برای ثروتمندان استفاده از فکر به‌صورت مداوم و روزانه برای حل مشکلات به‌ظاهر غیرقابل حل است. ثروتمندان می‌دانند که باارزش‌ترین دارایی آن‌ها توانایی تفکر است و از آنجایی که اغلب از قدرت ذهنی خود استفاده می‌کنند، در آن بسیار ماهر می‌شوند. بنابراین، درحالی که کارگر ساختمانی، سقف ساز یا آسیاب ساز برای دستمزد نسبتاً کمی کار می‌کند، متفکر حرفه‌ای، پردرآمدترین کارگر در جهان است. هرچقدر مهارت بیشتری کسب کند، ثروتمندتر می‌شود. این رویکرد غیرخطی برای ثروتمند شدن است که اکثر مردم آن را درک نمی‌کنند. بیشتر مردم به کار سخت مراجعه می‌کنند که معمولاً کار فیزیکی سخت انجام دادن است. کار سخت یک میلیونر اغلب این است که از پنجره به بیرون زل بزند و در سکوتِ محض فکر کند که چگونه یک مشکل را حل کند. بزرگان می‌دانند که مشکلات کمی می‌توانند در برابر حمله تفکر پایدار و مداوم، دفاع کنند. وقتی بیشتر مردم ساعت پنج کارشان تمام می‌شود، افراد بزرگ ممکن است از نظر جسمی ساختمان را ترک کنند، اما همچنان از نظر ذهنی درگیر هستند. برخی از بهترین افکار و بزرگ‌ترین ایده‌های آن‌ها زیر دوش، در سینما یا در طول ورزش روزمره به ذهنشان می‌رسد و تصور می‌شود. در همین حال، بیشتر مردم همچنان زحمت می‌کشند و به این فکر می‌کنند که چه زمانی شانس به آن‌ها لبخند خواهد زد.

 

" کار زیاد و تفریح کم زندگی را کسل‌کننده می‌کند."

_ مالکوم فوربز

 

  • منبع ثروت: راهنمای کامل احمق‌ها برای پول برای نوجوانان؛ اثر سوزان شلی
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: سخت‌کوشی شما مانند افراد سطح جهانی است یا مانند افراد طبقه متوسط؟
  • تمرین: با استفاده از ذهن خود در جهت حل کردن مشکلات جدید که مستقیماً با جمع‌آوری ثروت مرتبط است، حرکت کنید.

 


Self confident

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها