جاه‌طلبی گناه یا فضیلت؟

 

 


جاه‌طلبی گناه یا فضیلت؟

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند که جاه طلبی نوعی گناه است؛ اما ثروتمندان معتقدند که جاه طلبی یک فضیلت است

 

افراد طبقه متوسط توسط مربیان هم سطح خود گمراه شده‌اند و معتقدند که بیشتر خواستن، اشتباه است. اصل این ایدئولوژی این است که شما باید برای هر چیزی که دارید، سپاس گذار باشید و بلندپروازی را طمع می‌بینند. متفکران در سطح جهانی می‌دانند که ذهن انسان به‌گونه‌ای است که بیشتر می‌خواهد و این انگیزه، نیروی محرک پشت هر نوآوری در تاریخ بشریت است. این همان چیزی است که پیشرفت را در دنیای تجارت، علم، فناوری و هر زمینه دیگر ایجاد می‌کند. انگیزه سود کردن را از این معادله حذف کنید و انگیزه‌ای مانند متفکران سطح جهانی را برای هدایت انرژی ذهنی خود به سمت چالش‌های مهم جامعه داشته باشید. میلیونرهای خودساخته معتقدند مبادله راه‌حل‌ها با پول نه‌تنها منصفانه است، بلکه درست است. چرا نباید افرادی که بیشترین سهم را در پیشرفت‌های اجتماعی دارند، پاداش بیشتری دریافت کنند؟ ثروتمندان مجبور نیستند ذهن خود را در اختیار بیشتر مردم قرار دهند، با این وجود آن‌ها این کار را می‌کنند؛ این کار را نه از روی اجبار، بلکه از روی اشتیاق آن‌ها برای کمک و به جا گذاشتن اثر خود در جهان انجام می‌دهند. برچسب زدن به این جاه‌طلبی به‌عنوان گناه، اشتباه است. آیا افراد طبقه متوسط واقعاً می‌خواهند بزرگان را از ایجاد راه‌حل برای مشکلاتشان منصرف کنند؟ افراد عادی این را می‌دانند، اما برچسب زدن به ثروتمندان به‌عنوان گناهکار، باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به عدم جاه‌طلبی خود داشته باشند و آن‌ها را از تلاش کردن برای ثروتمند شدن تبرئه می‌کند. به‌هرحال، آن‌گونه که آن‌ها می‌بینند، آن‌ها زندگی شریف‌تر و جدا از نیاز به دارایی‌های مادی را انتخاب کرده‌اند. درهمین حال، شب ها بیدار می‌مانند و نگران نحوه پرداخت قسط‌های بعدی خود هستند. آن‌ها صبح روزهای دوشنبه از اضطراب مواجه‌شدن با یک هفته کاری دیگر برای انجام کاری که از آن متنفرند اما نمی‌توانند آن را ترک کنند، بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند. آیا منطقی‌تر نیست این انرژی منفی را به سمت ثروتمند شدن هدایت کنید؟

 

" پول وسیله اندازه‌گیری حسن و فضیلت یک جامعه است."

_ آین رند

 

  • منبع ثروت: راهنمای بقای نهایی حومه شهر: باهوش‌ترین پول برای آماده شدن برای هر بحرانی؛ نوشته‌شده توسطشان برودریک
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا معتقدید که می‌شود جاه‌طلب‌تر بود؟
  • تمرین: پنج دلیل اصلی که برای ثروتمند شدن جاه‌طلب هستید را بنویسید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که افراد ثروتمند آدم های افاده ای و خودشیفته هستند؛ اما ثروتمندان معتقدند که افراد ثروتمند از آگاهی خود محافظت می کنند.

 

آگاهی مسری است. نزدیک ثروتمندان باشید و به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید. گفتگوی آن‌ها همیشه در مورد پیشرفت و بهتر شدن است. زمانی را با افراد طبقه متوسط بگذرانید، از ترس، کمبود، محدودیت و بدبینی زیادی خواهید شنید. چیزی که افراد طبقه متوسط نمی‌فهمند این است که عادت‌ها و افکارشان سبب نابودی است. آن‌ها کاملاً توانایی‌های افراد ثروتمند را دارند، اما طرز تفکرشان، آن‌ها را در قفس خطای شناختی جهل محبوس نگه می‌دارد که متوسط بودن را تضمین می‌کنند. به همین دلیل است که افراد ثروتمند با افراد ثروتمند معاشرت می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند پیام‌های عذاب و غم را تحمل کنند و می‌خواهند از آینده زیبا و نشاط ناب زندگی و پیشرفت صحبت کنند. این اغلب توسط افراد طبقه متوسط به‌اشتباه به‌عنوان فخرفروشی و خودستایی تعبیر می‌شود. برچسب زدن به ثروتمندان به‌عنوان افراد افاده‌ای روش دیگری است که افراد طبقه متوسط پیدا می‌کنند تا نسبت به خود و مسیر انتخابی متوسط خود، احساس بهتری داشته باشند. بزرگان می‌دانند که باید از سطح آگاهی خود محافظت کنند و هم‌زمان تلاش کنند هر روز آگاهی خود را گسترش دهند. آن‌ها خود را در معرض افرادی قرار می‌دهند که سطح بالاتری از آگاهی را به کار می‌گیرند و از افراد در سطوح پایین‌تر دوری می‌کنند؛ این به این معنی نیست که آن‌ها فکر می‌کنند بهتر هستند، بلکه نمی‌خواهند با انرژی منفی بمباران شوند. از آنجایی که اکثر مردم از روی ترس عمل می‌کنند، همه ما هر روز با تفکر طبقه متوسط احاطه‌شده‌ایم. روزنامه‌ها، تلویزیون، رادیو و اینترنت آگاهی ما را در پیام‌های مبتنی بر ترس فرو می‌برد. مرگ، نابودی و شکست از موارد  موردعلاقه مدیا و اخبار است. به همین دلیل است که ثروتمندان بسیار گزینشگر هستند و از بزرگ‌ترین دارایی خود که توانایی آن‌ها در تفکر است، محافظت می‌کنند. گاهی اوقات این موضوع آن‌ها را نسبت به ما بیگانه می‌کند، اما برای رسیدن به یک زندگی خارق‌العاده هزینه کمی است.

 

" آگاهی مسری است."

_ آلبرت انیشتین

 

  • منبع ثروت: پول مطمئن در زمان‌های سخت: هر آنچه که برای جان سالم به در بردن از بحران مالی باید بدانید؛ نوشته شده توسط جاناتان دی. باند
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا با محدود کردن ارتباط خود با افراد طبقه متوسط، از تفکر خود محافظت می‌کنید؟
  • تمرین: از یک تا هفت، به سطح تفکر پنج نفر از نزدیک‌ترین دوستانتان امتیاز دهید.

 


?Ambition is a sin or a virtue

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها