پول روشی برای کنترل

  

 


پول روشی برای کنترل

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند مردم به دنبال پول برای قدرت هستند؛ اما ثروتمندان معتقدند میلیونر ها به دنبال کسب پول برای کنترل هستند

 

بیشتر مردم ثروتمندان را سرمایه‌دارانی می‌بینند که تشنه قدرت هستند. آن‌ها معتقدند که مردم ثروت می‌سازند تا بتوانند در تجارت، سیاست و سایر زمینه‌های زندگی نفوذ کنند. هالیوود این باور را با درست کردن فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی که در آن ثروتمندان را به عنوان آدم‌های بی‌وجدان که با سوئ استفاده از افراد ضعیف به قدرت می‌رسند، به تصویر می‌کشد. این فیلم‌ها و نمایش‌ها باعث ایجاد سرگرمی هیجان‌انگیز می‌شود، اما تا حد زیادی نادرست است. افراد موفق برای آزادی شخصی و کنترلی که به آن‌ها می‌دهد به دنبال پول هستند. این آزادی طیف وسیعی از توانمندسازی آن‌ها از ترک شغلی که متنفرند تا تامین آینده مالی خانواده خود را در برمی‌گیرد. لیست عوامل انگیزشی و تحریک‌کننده آن‌ها برای ثروتمند شدن بی‌پایان است، اما کنترل و آزادی شخصی وجه مشترک همه آن‌ها می‌باشد. در اقتصاد بازار آزاد، خرید آزادیِ اقتصادی نه تنها امکان‌پذیر است، بلکه در واقع برای یک فرد معمولی که می‌خواهد اعتقادات و فلسفه خود را ارتقا دهد، بسیار قابل‌دستیابی است. اکثر مردم هرگز سطح آگاهی خود را به اندازه کافی برای ثروتمند شدن بالا نمی برند، اما این به معنی در دسترس  نبودن منابع پول نیست. بزرگ‌ترین مانعی که افراد طبقه متوسط با آن روبرو هستند گذراندن وقت با سایر افراد طبقه متوسط است که دائما باورهای محدودکننده آن‌ها را تقویت می‌کند. همان طور که ثروتمندان با افراد ثروتمند معاشرت می‌کنند، افراد شکست‌خورده نیز با افراد طبقه متوسط معاشرت می‌کنند و هر دو گروه دائما عقاید خود را تایید می‌کنند. بنا براین، هم طبقه متوسط و هم طبقه ثروتمند اعتقاداتشان تقویت می‌شود و هر روز هر دو گروه مطمئن‌تر می‌شوند که درست می‌گویند. افراد طبقه متوسط، بیشتر کمبودها را می‌بینند در صورتی که بزرگان بیشتر به فراوانی‌ها توجه می‌کنند. آیا می توانید حدس بزنید که کدام گروه ثروتمندتر می‌شود؟ حالا می‌دانید چرا.

 

" پول یکی از مهم‌ترین موضوعات در تمام زندگی شما است. برخی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی و بسیاری از بزرگ‌ترین ناامیدی‌های زندگی از تصمیمات شما در مورد پول ناشی می‌شود. اینکه آیا آرامش ذهنی عالی را تجربه می‌کنید یا اضطراب دائمی، به کنترل مالی شما بستگی دارد."   

_ رابرت آلن

 

  • منبع ثروت: مدیریت پول برای افراد خلاق: استراتژی های درست مغز برای ایجاد حساب بانکی و یافتن آزادی مالی؛ نوشته‌شده توسط لی تی. سیلبر
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا به طور فعال برای تقویت کردن باورهای سطح جهانی در خودتان تلاش می‌کنید؟
  • تمرین: لیستی از ده باور  طبقه متوسط که در شما وجود دارد، تهیه کنید و آن را به ده باور در سطح جهانی تبدیل کنید.

 

افراد طبقه متوسط هیچ وقت بین پول و سلامتی ارتباطی نمی بینند؛ اما ثروتمندان می‌دانند که پول می‌تواند زندگی آن‌ها را نجات دهد.

 

افراد طبقه متوسط ثروتمند بودن را مساوی با مادی‌گرایی می‌دانند. تقریبا نظر همه ی این افراد درباره افراد ثروتمند منفی است. این یکی از دلایلی است که که افراد ثروتمند به ندرت درباره پول صحبت می‌کنند. ثروتمندان اقلیت کوچکی از جمعیت هستند و مانند هر اقلیت دیگری با تفاوت روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها راحت ترین زندگی را در یک محله دارند. موضوع مورد علاقه در مهمانی افراد ثروتمند پول نیست، سلامتی است. و آن‌ها به‌خوبی از ارتباط سلامتی و پول آگاه هستند. درحالی که افراد طبقه متوسط باید از مراقبت‌های بهداشتی که کارفرما، بیمه یا دولت ارائه می‌دهد راضی باشند، ثروتمندان به پزشکان خصوصی خود و تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در سطح جهانی دسترسی دارند. در یک دنیای کامل و بی نقص، همه ما بدون توجه به وضعیت مالی خود، فرصت یکسانی خواهیم داشت؛ اما ما در دنیای کامل و بی نقص زندگی نمی کنیم و در این دنیا پول، امکان دسترسی را می‌خرد. وقتی صحبت از مراقبت‌های بهداشتی می‌شود، پول می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. در سال های اخیر در ایالات متحده، ثروتمندان باهم متحد شده اند تا دسترسی به مراقبت‌های پزشکی نوینی را ایجاد کنند که در آن سالانه، هزینه عضویت قابل توجهی را پرداخت می‌کنند که دسترسی 24 ساعته آن‌ها به یک پزشک خصوصی که فقط به گروه کوچکی از اعضا خدمات می‌دهد را تضمین می‌کند. برخی از محله‌های ثروتمند این استراتژی را اجرا کرده اند و حتی پزشک را ملزم به زندگی در محله خود می‌کنند. پزشک کارمندی است که باید پاسخگوی اعضا باشد و این مزیتی را به اعضا می‌دهد که می‌تواند بین مرگ و زندگی تفاوت ایجاد کند. افراد طبقه متوسط از نداشتن این مزیت عصبانی هستند، اما بزرگان دست به کار می‌شوند تا مطمئن شوند که می‌توانند به خانواده هایشان مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی ارائه دهند. به‌جای هدر دادن انرژی و شکایت از آن، عصبانیت خود را به اشتیاق تبدیل کنید و ثروتمند شوید. در نتیجه زمانی که شما یا یکی از عزیزانتان بیمار شوید، از نظر مالی آماده خواهید بود.

 

" شما می توانید بدون پول جوان باشید، اما بدون آن نمی‌توانید پیر شوید."

_ تنسی ویلیامز

 

  • منبع ثروت: راه حل‌های 30 دقیقه‌ای مورنینگ استار: راهنمای گام به گام برای مدیریت امور مالی؛ نوشته‌شده توسط کریستین بنز
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا تا به حال شنیده‌اید که یک فرد ثروتمند از کیفیت مراقبت‌های بهداشتی خود شکایت کند؟
  • تمرین: دفعه بعد که در مسیر خود برای ثروتمند شدن احساس ناراحتی یا دلسردی کردید، به این فکر کنید که این مسئله برای سلامتی و امنیت خانوادتان چقدر مهم است. زندگی شما و عزیزانتان ممکن است به معنای واقعی کلمه به ثروتمند شدن شما بستگی داشته باشد.

 


 Money is a way of control

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها