کسب آگاهی کامل

 

 


کسب راحتی آسان نیست!

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط دچار کمبود آگاهی می باشند؛ اما ثروتمندان از آگاهی کامل برخوردارند

 

افراد عادی با هزاران پیام منفی و محدودکننده در خود غرق‌شده‌اند. تفکر آن‌ها ریشه در ترس دارد، به طوری که بسیاری از آن‌ها را نمی‌توان از جهل نجات داد. آن‌ها پیام های مثبتی را می‌شنوند و به دلیل سرطان روان‌شناختی که در ذهنشان گسترش‌یافته و پیشرفت کرده است، نمی‌توانند آگاهی را درونی کنند. باور اساسی که آن‌ها به طور ناخودآگاه در مورد پول به کار می گیرند، این است که پول کافی برای همه وجود ندارد. تکرار این باور دلیل این است که آن‌ها فکر می‌کنند پول منبع محدودی است. اگر چه این از نظر فنی درست است، اما تمام واقعیت نیست. بزرگان می‌دانند که پول به سمت ایده‌ها جریان می یابد و کسب مبالغ قابل توجه، نتیجه تفکر بیش از حد برای راه حل مشکلات است. تنها 1% از جمعیت ایالات متحده، 42% از ثروت این کشور را در اختیار دارند. به استثنای افرادی که ثروت خود را به ارث برده اند، این افراد متفکرانی هستند که آموخته اند چگونه انرژی ذهنی خود را به سمت راه حل‌های پول‌ساز هدایت کنند. آن‌ها در رفاه زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند و هرچه زمان بیشتری را در این سطح از تفکر صرف کنند، ثروتمندتر می‌شوند. هرچه بیشتر موفق شوند، انتظار موفقیت بیشتری دارند. درحالی که بیشتر مردم منتظرند موفقیت بزرگی را تجربه کنند قبل از اینکه بپذیرند که دلیل آن نوع باور است، ثروتمندان می‌دانند که راز یک موفقیت استثنایی با تفکر شروع می‌شود. شما باید آن را باور کنید قبل از اینکه آن را ببینید. بیشتر ما برعکس این معادله آموزش‌دیده‌ایم و بسیاری از مردم در انتظار اینکه کشتی شان برسد، می‌میرند. حقیقت این است که کشی همیشه در آنجا حضور داشته و منتظر کاپیتان خود بوده است. ناراحت‌کننده است، اما هر فرد ثروتمندی که تا به حال با او مصاحبه کرده ام، تایید کرده است که ما خالق و نابودکننده خود هستیم. ما روی عوامل بیرونی تمرکز می‌کنیم و معلوم می‌شود مشکل اصلی، خودِ ما هستیم! این دلیل آن است که ثروت در هر اقتصاد بازار آزاد، همیشه نامتناسب توزیع می‌شود.

 

" منشا همه ثروت‌ها در ذهن است؛ ثروت در ایده‌ها است."

_ رابرت کالیر

 

  • منبع ثروت: کاری را که دوست دارید انجام دهید، پول به دنبال آن خواهد آمد: کشف زندگی مناسب؛ نوشته‌شده توسط مارشا سینتار
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا بیشتر اوقات با آگاهی کامل عمل می‌کنید؟
  • تمرین: تفکر خود را در طول هفت روز ارزیابی کنید و به خود از یک تا هفت، امتیاز دهید. نمره یک به این معنی است که شما در نبود آگاهی عمل می‌کنید و نمره هفت به این معنی است که شما در آگاهی کامل عمل می‌کنید. سپس از خودتان بپرسید که آیا این مسئله شما را به ثروتمند شدن نزدیک‌تر می‌کند یا دورتر.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند پول آن‌ها را خوشحال تر می کند؛ اما ثروتمندان می دانند که پول ربطی به شادی ندارد.

 

افراد طبقه متوسط همیشه نقش پول را اشتباه درک کرده اند. از ماهیت غیرخطی آن گرفته تا چگونگی و چرایی آن. افراد معمولی هرگز درک نخواهند کرد و به احتمال زیاد هرگز پولدار نخواهند شد. این موضوع برای یک فکر انگیزشی چگونه است؟! ممکن است نشاط‌آور نباشد اما از نظر آماری دقیق است. رایج ترین تصور غلط در مورد پول این است که پول باعث شادی بیشتر شما می شود. افراد طبقه متوسط به این معروف هستند که دائما می‌گویند پول شما را خوشحال نمی‌کند. در حالی که هم‌زمان سعی می‌کنند خود را متقاعد کنند که این جمله درست است. از آنجایی که آن‌ها هرگز داشتن پول قابل توجهی را تجربه نکرده اند و برای زنده ماندن به طور دائم دست و پا می‌زنند، اعتقاد دارند این موضوع که پول باعث خوشبختی آن‌ها نخواهد شد، به زور به آن‌ها قالب شده است. اما آن‌ها خودشان این جملات را برای خود و دیگران در طول زندگی تکرار می‌کنند زیرا در کودکی این طور برنامه‌ریزی‌شده‌اند. اکثر افرادی که این باورهای محدودکننده به آن‌ها خورانده شده است، شکست‌خورده‌اند و با این حال، برنامه‌ای را که به آن‌ها منتقل شده است را به سادگی تکرار می‌کنند. بنابراین بیشتر مردم با این باور دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا به شدت به دنبال پول هستند. نکته طنز ماجرا این است که این باور درواقع درست است. بعد از اینکه نیازهای اولیه خود را تامین کنید، پول اضافی شما را شادتر نخواهد کرد و هر فرد ثروتمندی این را می‌داند. شما ثروتمند نمی‌شوید تا شادتر باشید بلکه شما برای آزادی که پول به ارمغان می‌آورد، ثروتمند می‌شوید. افراد ثروتمند بیشتر جنبه‌های زندگی خود را مدیریت می‌کنند زیرا زمان خود را تحت کنترل دارند. این آزادی به شما این امکان را می‌دهد که زندگی را آن طور که دوست دارید، ادامه دهید، اما بعید است که شما را شادتر کند. مثل این است که هر روز گرسنه باشید و به‌سختی غذای کافی دریافت کنید، و ناگهان با غذاهای سلف سرویس و متنوع بیدار شوید. این موضوع برای چند هفته شگفت‌انگیز است، و بعد از مدتی با دسترسی نامحدود به هر چیزی که می‌خواهید بخورید، خود را وفق می‌دهید. آیا این باعث خوشحالی شما می شود؟ بله اما فقط به طور موقت. بنابراین افراد طبقه متوسط این باور را ایجاد کردند تا احساس بهتری نسبت به فقیر بودن داشته باشند. طنز غم‌انگیز داستان این است که درحالی که آن‌ها آن را می‌گویند، واقعا آن را باور ندارند. بهترین راه حل این است که ثروتمند شوید و آن را به خودتان ثابت کنید.

 

" پول شما را خوشحال نمی‌کند. من درحال حاضر  50 میلیون دلار دارم اما به همان اندازه‌ای  خوشحالم که 48 میلیون دلار داشتم."

_ آرنولد شوار تزنگر

 

  • منبع ثروت: شیطنت پول: اپیزودهایی در تاریخ پولی؛ نوشته‌شده توسط میلتون فریدمن
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا انتظار دارید پول به شما فرصت و آزادی بیشتری بدهد یا شما را خوشحال کند؟
  • تمرین: لیستی از ده کاری که یک میلیونر می‌تواند انجام دهد اما شما نمی توانید در حال حاضر انجامشان دهید، تهیه کنید.

 


 Gain full awareness

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها