انگیزه‌بیرونی یا انگیزه‌ی درونی

    

 


انگیزه‌ی بیرونی یا انگیزه‌ی درونی

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط وقتی ثروت بادآورده دارند نگران هستند که آن را از دست بدهند؛ اما ثروتمندان وقتی ثروت بادآورده دارند می دانند چگونه از آن استفاده کنند.

 

باور اصلی در میان افراد طبقه متوسط این است که زندگی قرار است سخت باشد و اتفاقات بزرگ فقط برای افراد دیگر رخ می‌دهد. اما باور اصلی ثروتمندان موفقیت است، و فراوانی و شادی نظم طبیعی جهان است. وقتی اتفاقات بزرگی برای افراد طبقه متوسط می‌افتد، آن‌ها می‌مانند که اشتباهی رخ دهد. چرا آن‌ها باید موفقیت عظیمی را تجربه کنند؟ درنتیجه این باور، افراد معمولی معمولا راهی برای خرابکاری در هر موفقیت جدید پیدا می‌کنند و به سطح راحتی برمی‌گردند. همانطور که آب به دنبال پایین ترین سطح است، انتظارات و باورها هم به سطح حداقل باز می گردند. به همین دلیل است که افراد طبقه متوسط با افرادی در سطح مشابه موفقیت خودشان، معاشرت می‌کنند. این پول نیست که مهم است، بلکه سطح آگاهی است که سطوح مختلف اقتصادی را نشان می‌دهد. افرادی که درآمد متوسطی دارند، مانند افراد دیگری که درآمد متوسط دارند، فکر می‌کنند. این درمورد افراد ثروتمند نیز صدق می‌کند. میلیونرها مانند میلیونرهای دیگر فکر می‌کنند و به همین دلیل است که دوست دارند با مشابه خود معاشرت کنند. سریع ترین راه برای ثروتمندشدن این است که با افراد ثروتمند معاشرت کنید و نحوه تفکر آن‌ها را مشاهده کنید؛ سپس، باورها و فلسفه‌های اصلی آن‌ها را کپی کنید و شاهد تغییر رفتار خود باشید. به یاد داشته باشید که آگاهی، مسری است و ما تمایل داریم که باورها و فلسفه‌های افرادی که بیشترین زمان را با آن‌ها می‌گذرانیم را قبول کنیم. درحالی که ایده‌ی استفاده کردن پول به عنوان اهرم دانشی رایج است، استفاده از باورها و فلسفه مناسب به عنوان اهرم، استراتژی کمتر شناخته‌شده میلیونرهای خودساخته است. از آنجایی که باورهای ما رفتار های مارا دیکته می‌کنند، کشف باورهای افراد بسیار موفق برای ارتقای عادت‌هایی که موفقیت را ایجاد می‌کنند، یک استراتژی هوشمندانه و حساب‌شده است. راز این است که شما باید باور کنید که این شدنی است تا برای آن تلاش کنید. اکثر مردم نمی توانند باور کنند که چیزی به این قدرتمندی می‌تواند به این سادگی باشد. آن‌ها با اینکه چیزی ندارند که از طریق تلاش کردن از دست بدهند، اما تفکر مبتنی بر ترس به آن‌ها می‌گوید که این کار اتلاف وقت است. در همین حال، ثروتمندان بی سر و صدا به این کار ادامه می‌دهند و ثروت کسب می‌کنند.

 

" پول درآوردن هنر است و کسب‌وکار خوب بهترین هنر است."

_ اندی وارهول

 

  • منبع ثروت: زنان باهوش و پول: هرآنچه که برای دستیابی به یک عمر امنیت مالی باید بدانید
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا از اهرم برای افزایش دارایی خود استفاده می‌کنید؟
  • تمرین: لیستی از هر چیزی که می‌توانید مانند اهرم برای ساختن ثروت استفاده کنید، تهیه کنید.

 

افراد طبقه متوسط برای پول درآوردن انگیزه بیرونی دارند؛ اما ثروتمندان برای کسب درآمد انگیزه درونی دارند.

 

یک فرد متوسط برای پول کار می‌کند. اگر کارفرما پرداختن حقوق را متوقف کند، دیگر سرِکار حاضر نمی‌شود. بزرگان کار می‌کنند زیرا آن‌ها فعالیتی را که انجام می‌دهند دوست دارند و کارشان یکی از لذت‌بخش‌ترین جنبه‌های زندگی آن‌ها است. آن‌ها در انتخاب شغل، به همان اندازه انتخاب همسر دقت می‌کنند. هنگامی که آن‌ها علاقه خود را کشف می‌کنند و راهی برای کسب درآمد با انجام آن پیدا می‌کنند، فکرشان هرگز از کارشان دور نمی‌شود. این موضوع به این دلیل نیست که آن‌ها بسیار منظم هستند، بلکه به این دلیل است که آن‌ها واقعا از فکر کردن در مورد شغل انتخابی خود لذت می‌برند. بنابراین درحالی که بیشتر مردم ساعت پنج محل کار خود را ترک کرده و آن را فراموش می‌کنند، بهترین‌ها همچنان در حال تدوین استراتژی ها و رؤیاپردازی ایده‌های جدید هستند. تفاوت در هوش یا تحصیلات نیست، بلکه در انگیزه است. درحالی که افراد طبقه متوسط توسط نیاز بیرونی به کسب درآمد هدایت می‌شوند، ثروتمندان توسط قلب شان هدایت می‌شوند. وقتی کار سخت می‌شود و ناامیدی ظاهر می‌شود، افراد عادی از طریق معاشرت، سرگرمی‌ها و تعطیلات آخر هفته به دنبال پناه عاطفی می‌گردند. وقتی بزرگان همان ناامیدی را تجربه می‌کنند، در آن فرو می روند و تا زمان حل مشکل ادامه می‌دهند زیرا آن‌ها عاشق چالش هستند. این انگیزه درونی و عاطفی در نهایت آن‌ها را ثروتمند می‌کند، چیزی که همکاران طبقه متوسط آن‌ها، به عنوان "شانس" از آن یاد می‌کنند. بزرگان چون آنچه را که دوست دارند انجام دهند را کشف می‌کنند، اغلب نتیجه آن‌ها فوق‌العاده است و حقیقت این است که شانس ارتباط چندانی با آن ندارد. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند آن را شانس بنامند و موفقیت بهترین‌ها را به چیزی تصادفی خارج از تلاش آن‌ها وصل کنند تا خود را از همان سطح تعهد تبرئه کنند. در همین حال، بهترین‌ها میلیونر می‌شوند و رویا های خود را زندگی می‌کنند.

 

" اگر کارتان را درست انجام دهید، پول به سمت شما می آید."

_ خوزه سیلوا

 

منبع ثروت: اکنون بیشترین استفاده را از پول خود ببرید: پرفروش ترین کتاب کلاسیک برای اقتصاد جدید؛ نوشته‌شده توسط جین برایانت

سؤال تفکر برانگیز انتقادی:  آیا کاری را که دوست دارید برای امرار معاش انجام دهید را انجام می‌دهید؟

تمرین: شغل، حرفه یا کسب‌وکار خود را به صورت مکتوب توصیف کنید.

 

 


Extrincs motivation or intrinsic motivation

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها