کسب راحتی آسان نیست!

 

 


کسب راحتی آسان نیست!

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط تا جایی که امکان دارد کمتر فعالیت می کنند؛ اما ثروتمندان تا جایی که امکان دارد هوشمندانه تلاش می کنند.

 

محبوب‌ترین استراتژی ثروتمندشان میان بیشتر مردم، قرعه‌کشی است. حتی با وجود میزان شانسی که عملاً باخت آن‌ها را تضمین می‌کند، میلیون‌ها نفر هر روز بلیط می‌خرند و امیدوارند که بدون تلاش ثروتمند شوند. تا زمانی که این طرز فکر را بررسی نکنید، بی‌ضرر به نظر می‌رسد؛ حقیقت غم‌انگیز این است که بیشتر مردم ناخودآگاه معتقدند که این تنها شانس آن‌ها برای ثروتمند شدن است. مردم با دلایل یکسان به لاس‌وگاس سفر می‌کنند: فرصتی برای کسب درآمد کافی که هرگز نگران آن نباشند.  به‌جای سرمایه‌گذاری روی خودشان، فکر می‌کنند که شانس یک در میلیون برای یک شبه پولدار شدن را دارند. البته، تنها افراد که ثروتمند می‌شوند، صاحبان کازینو هستند که به اندازه کافی باهوش هستند که از این خودفریبی روانشناسی برای کسب درآمد استفاده کنند. افراد طبقه متوسط هر روز سرکار می‌روند، تلاش متوسط می‌کنند و متعجب هستند که چرا در یک زندگی مالی متوسط پر از مشکلات مالی، طبقه‌بندی می‌شوند. آن‌ها رئیس و رهبران شرکت را که آن‌ها را حریص می‌دانند، تحقیر می‌کنند و تعجب می‌کنند که چرا زندگی به آن‌ها فرصت‌های خوبی نمی‌دهد. در همین حال، متفکران در سطح جهانی، بلیط های قرعه‌کشی و کوپن‌های خود را با سرمایه‌گذاری بر روی خود خرج می‌کنند. آن‌ها هر روز در حد سطح جهانی تلاش می‌کنند و معتقدند با هر اقدامی به اهداف و رؤیاهای خود نزدیک می‌شوند. از آنجایی که 95% از رقبای آن‌ها متفکران طبقه متوسط هستند، آن‌ها به راحتی از قشر متوسط پیشی می‌گیرند و می‌توانند روی پیشی گرفتن از 5% قشر برتر تمرکز کنند. زمانی که آن‌ها به این سطح می‌رسند، درآمد بیشتری در یک سال نسبت به اکثر مردم در پنج سال کسب می‌کنند. چیزی که در نهایت آن‌ها را به سمت ثروت در سطح جهانی حرکت می‌دهد، درک این نکته است که فقط 5% از بهترین بازیکنان در هر زمینه‌ای از رقابت فراتر می‌روند و به دنیای تفکر خلاق صعود می‌کنند. این نکته به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که انرژی ذهنی خود را به سمت حل مسائلی هدایت کنند که 95% پایین‌تر قادر به فکر کردن درباره آن نیستند. به دست آوردن ثروت زیاد از زمانی شروع می‌شود که فرد شروع به تفکر در بالاترین سطوح کند(تفکر خلاق). جایی که ترس و کمبود با افکار عشق، فراوانی و قدردانی جایگزین می‌شود. این سطح از آگاهی نه تنها آن‌ها را ثروتمند می‌کند، بلکه به آن‌ها ثروت درونی هم می‌دهد؛ یعنی احساس رفاه، رضایت و خوشبختی.

 

" خوش به حال کسی که کار خود را یافته است؛ او هیچ نعمت دیگری نمی‌خواهد."

_ توماس کارلایل

 

  • منبع ثروت: پول روی درختان رشد نمی‌کند: راهنمای والدین برای تربیت فرزندانی که از نظر مالی مسئولیت‌پذیر هستند؛ نوشته شده توسط نیل اس. گادفری، کارولینا ادواردز و تد ریچاردز
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: اگر روی میلیونر شدن شرط‌بندی کنید، چقدر احتمال دارد پولدار شوید؟
  • تمرین: از آنجایی که شما راز ثروتمند شدن هستید، با خرید یک کتاب، ثبت‌نام در یک سمینار یا رویداد توسعه شخصی، یا گوش دادن به یک آلبوم خودیاری، روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

 

افراد طبقه متوسط تمایل به راحت‌طلبی دارند؛ اما ثروتمندان معتقدند راحتی به‌آسانی به دست نمی‌آید

 

پس از حدود دو و نیم دهه نظرسنجی، مصاحبه و مطالعه، متوجه شدم که بیشتر از هر چیز دیگری، بیشتر مردم فقط می‌خواهند راحت باشند. آسایش جسمی، روانی و عاطفی، هدف اصلی تفکر افراد طبقه متوسط است. راحتی در سلامتی، روابط، پول و سایر جنبه‌های زندگی آن‌ها، که افراد زیادی به آن دست می‌یابند. متفکران در سطح جهانی در همان ابتدا می‌آموزند که میلیونر شدن کار آسانی نیست و نیاز به راحتی می‌تواند ویرانگر باشد. آن‌ها یاد می‌گیرند درحالی‌که اطمینانی به شغل همیشگی‌شان ندارند، راحت باشند(نداشتن درآمد ثابت کارمندی). بزرگان می‌دانند که برای پولدار شدن باید بهایی پرداخت، اما اگر آن‌ها سرسختی ذهنی برای تحمل دردهای موقت را داشته باشند، می‌توانند در انتها ثروت فراوان به دست آورند. بیشتر مردم از انجام کارهایی که دوست ندارند، پرهیز می‌کنند که در مراحل اولیه ساختن ثروت، بیشترین فرصت در آن‌ها وجود دارد. میلیونرها هم دوست ندارند این کارها را انجام دهند، اما به هرحال انجام می‌دهند زیرا معتقدند این کارها به آن‌ها کمک می‌کند تا زندگی بهتری بسازند.

 

متفکران در سطح جهانی جرعت خوش بین بودن را دارند. آن‌ها بدبینی آزاردهنده طبقه متوسط را رد می‌کنند به این دلیل که افراد بدبین دلایل معتبری ارائه نمی‌دهند. تفکر انتقادی ثابت کرده است که بدبینی گاهی جواب می‌دهد، اما ثروتمندان افکار بدبینانه را رد می‌کنند زیرا آن‌ها را از اهداف خود دور می‌کند. هنگامی‌که آن‌ها ثروتمند شدند، می‌توانند دیدگاه بدبین‌ها را در نظر بگیرند. اما در ابتدا، جایی که تنها پیشرفت قابل‌مشاهده در ذهن افراد وجود دارد، حتی اشاره‌ای به یک فکر منفی می‌تواند اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تضعیف کند. هنگامی‌که موفقیت آشکار شد، فرد نتایج خود را مانند همان چیزی که انتظار داشت، به دست می‌آورد. برای یک میلیونر در حال پیشرفت، آسان نیست به حرکت خود ادامه دهد وقتی همه اطرافیانش منفی نگر و بدبین هستند و از او حمایت نمی‌کنند؛ با این حال افراد بزرگ به‌زور خود را به سمت جلو هل می‌دهند و در انتها با کسب ثروت پاداش می‌گیرند.

 

" آرمان‌هایی که همیشه پیش من می‌درخشند و من را سرشار از لذت زندگی کرده‌اند، خوبی، زیبایی و حقیقت هستند. هدف‌گذاری برای آسایش یا خوشبختی هرگز برای من جذاب نبوده است. یک سیستم اخلاقی که بر این اساس ساخته‌شده باشد، فقط برای یک گله گاو مناسب است."

_ آلبرت انیشتین

 

  • منبع ثروت: مشکلات پول خود را حل کنید: بدهی، اعتبار و ورشکستگی؛ نوشته شده توسط رابین لئونارد جی دی و وکیل مارگارت ریتر
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا حاضرید یاد بگیرید که چگونه سختی را برای ثروتمند شدن تحمل کنید؟
  • تمرین: لیستی از پنج کاری که امروز باید انجام دهید تهیه کنید که برایتان راحت نیست اما به شما کمک می‌کند ثروت خود را بسازید.

 


Getting comfortable is not easy

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها