هوش و ثروت

 

 


هوش و ثروت

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط فکر می کنند که میلیونرها خود را باهوش تر می دانند؛ اما ثروتمندان می دانند که هوش ربطی به پولدار شدن ندارد.

 

افراد طبقه متوسط، ثروتمندان را به‌عنوان بخشی نخبه‌تر از جامعه می‌دانند که خود را بهتر از دیگران می‌دانند. این افسانه توسط افرادی که از موفقیت خودشان ناامید شدند، و به کسانی که ثروتمند شده‌اند حسادت می‌کنند، ادامه می‌یابد. حقیقت این است که ثروتمندان فکر نمی‌کنند که خودشان بهتر یا باهوش‌تر هستند. آن‌ها افرادی را که شجاعت و استقامت لازم را دارند تا تمام عمر خود را برای دستمزد ناچیز کار کنند، تحسین می‌کنند. سخت است که معدنچی یا آجرکاری را تحسین نکنیم که به مدل چهل سال، هر روز مشغول کار است و به سختی خرج زندگی خود را تأمین می‌کند. مشاغل سخت، یک استراتژی ضعیف برای به دست آوردن پول هستند، اما مورد احترام دیگران می‌باشند. میلیونرهای خودساخته می‌دانند که ثروتمند شدن ربطی به هوش ندارد و می‌دانند که همه‌چیز به تمرکز و استمرار مربوط است. آن‌ها می‌دانند که افراد متوسط بیشتر از آنکه بر روی ساختن نمونه کار مفید تمرکز کنند بر روی بازی‌های ویدیویی، اینترنت گردی و تماشای تلویزیون تمرکز می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از میلیونرها در دبیرستان و دانشگاه ترک تحصیل می‌کنند. آن‌ها مدرسه را رها کردند زیرا از آنچه یاد می‌گرفتند خیلی راضی نبودند و هدف آنچه را که می‌آموختند متوجه نمی‌شدند. دامنه بسیاری از برنامه‌های درسی مدارس، بسیار گسترده، قدیمی و فاقد داده‌های مناسب برای آموزش نکات مهم برای موفقیت هستند. بیشتر معلمان نمی‌دانند چگونه می‌توانند ثروت بسازند. درحالی که افراد ثروتمند به آموزش رسمی اعتقاد دارند، اما تعداد کمی از امپراطوری های مالی خود را مدیون آموخته‌های خود در مدرسه می‌دانند. ثروتمند شدن ربطی به باهوش بودن یا تحصیل‌کرده بودن ندارد بلکه مربوط به این است که بدانید چه می‌خواهید و بر روی آن تمرکز کنید. مهم نیست چقدر طول خواهد کشید یا چقدر سخت باید کار کنید. ساده است، اما آسان نیست. مشکل این است که بسیاری از مردم در باورهای طبقه متوسط در مورد پول غرق هستند که هرگز سعی نمی‌کنند به دنبال اهداف سطح جهانی بروند.

 

" هرگز فراموش نکنید: راز ایجاد ثروت برای خود، این است که اول آن را برای دیگران ایجاد کنید."

_ جان تمپلتون

 

  • منبع ثروت: نقشه پول شما: راهنمای هفت مرحله‌ای اثبات‌شده برای آزادی واقعی مالی؛ نوشته شده توسط هوارد لاپ دیتون
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید به اندازه کافی باهوش هستید تا یک میلیونر خودساخته شوید؟
  • تمرین: از این به بعد هر روز به خودتان بگویید: هر چیزی که برای ثروتمند شدن به آن اندازه که می‌خواهم و لازم است را دارم.


افراد طبقه متوسط با همه معاشرت می کنند؛ اما ثروتمندان با دقت، اطرافیان خود را انتخاب می‌کنند.

 

افرادی که تحصیلات رسمی سطح بالایی دارند دوست دارند با نخبگان دانشگاهی ارتباط برقرار کنند. افرادی که تناسب اندام دارند از گذراندن وقت با کسانی که تناسب اندام دارند، لذت می‌برند. افراد مذهبی دوست دارند با افراد باایمان معاشرت داشته باشند. و افراد ثروتمند دوست دارند با افراد ثروتمند معاشرت کنند. به‌قول‌معروف، کبوتر با کبوتر باز با باز، کند هم‌جنس با هم‌جنس پرواز. با اینکه همه افراد دوست دارند مانند خود را جذب کنند، اما معمولاً افراد ثروتمند به دلیل داشتن یک دایره درونی بسته مورد انتقاد قرار می‌گیرند که نفوذ به آن تقریباً غیرممکن است مگر اینکه شما ثروتمند باشید. افراد موفق به‌طور کلی تأکید می‌کنند که آگاهی مسری است و قرار گرفتن در معرض افرادی که موفق‌تر هستند می‌تواند تفکر و درآمد شما را بسیار گسترش دهد. ما شبیه افرادی می‌شویم که با آن‌ها معاشرت می‌کنیم، برای همین است که برندگان، جذب برندگان می‌شوند. در بخش‌های دیگر جامعه این امر پذیرفته‌شده است اما ثروتمندان همیشه به دلیل تمایل خود برای مشارکت با افرادی که موفقیت‌های مالی مشابه دارند، مورد انتقاد قرارگرفته‌اند. میلیونرها نسبت به افراد طبقه متوسط در مورد پول به‌طور متفاوت فکر می‌کنند و با حضور در جمع آن‌ها می‌توان چیزهای زیادی به دست آورد. به‌عبارت‌دیگر، میلیونرها افرادی هستند که می‌دانند چگونه میلیاردر شوند. با این وجود، چرا کسی به میلیونر بودن رضایت دهد وقتی آگاهی این را دارد که چگونه میلیارد شود؟ به همین دلیل است که میلیونرها همیشه در تلاش هستند تا وارد گروه انحصاری از افرادی شوند که جزو ثروتمندترین قشر مردم جهان هستند. یک فرد معمولی می‌خواهد با یک میلیونر ملاقات کند تا به دوستان خود پز دهد؛ اما میلیونرها می‌خواهند با میلیاردرها معاشرت کنند تا یاد گیرند که آن‌ها چگونه فکر می‌کنند. یک گروه در حال تماشای بازی هستند و گروه دیگر در حال انجام بازی. تنها سؤالی که مهم است این است که شما جزء کدام گروه هستید؟

 

" انسان فقط از دو طریق یاد می‌گیرد، یکی از طریق خواندن، و دیگری از طریق معاشرت با افراد باهوش‌تر."

_ ویل راجرز

 

  • منبع ثروت: چگونه از بدهی خارج شویم، از بدهی خود دور بمانیم و موفق زندگی کنیم؛ نوشته شده توسط جرولد موندیس
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: در دایره افرادی که با آن‌ها معاشرت می‌کنید و از آن‌ها مشورت می‌گیرید چند ثروتمند حضور دارند؟
  • تمرین: هدفی تعیین کنید تا مدت زمانی که برای معاشرت با افراد ثروتمندتر از خودتان سپری می‌کنید را دو برابر کنید.

 


Intelligence and wealth

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها