پولدار شدن فرایند درونی

  

 


پولدار شدن فرایند درونی

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط ثروتمندان را ظالم می بینند؛ اما ثروتمندان، میلیونرها را آزادی بخش می بینند.

 

افراد طبقه متوسط همیشه در خدمت ثروتمندان می‌باشند و خواهند بود. این واقعیت با آگاهی مبتنی بر ترس آمیخته‌شده است و باعث شده که بیشتر مردم به ثروتمندان و قدرتمندان حسادت کنند. ثروتمندان افراد طبقه متوسط و فقیر را استخدام می‌کنند و این امر، به افراد عادی این احساس را می‌دهد که کارمند افراد ستمگر و ظالم هستند. متفکران در سطح جهانی، ثروتمندان را رهایی‌بخش بزرگ جامعه می‌دانند زیرا مالیات بیشتری می‌پردازند، بیشترین کمک را به خیریه‌ها می‌کنند، محصولات یا خدمات ارائه می‌دهند یا شرکتی تأسیس می‌کنند و بسیاری از مردم را در آن استخدام می‌کنند. هر زمان که یک بحران ملی یا وضعیت اضطراری مالی رخ می‌دهد، رهبران به دنبال ثروتمندان هستند تا با افزایش مالیات، با استفاده از روابط و قدرت آن‌ها خود را نجات دهند و مورد لطف سیاسی آن‌ها قرار بگیرند یا از آن‌ها درخواست می‌کنند که به بزرگی خودشان، وضعیتی که فقط یک ثروتمند می‌تواند حل کند را حل کنند. دلیل دیگر اینکه ثروتمندان بزرگ‌ترین آزادکنندگان افراد جامعه هستند، این است که آن‌ها توانایی انتخاب و اجرای ایده‌ها را دارند. افراد معمولی به سختی قدرت مالی این را دارند که از قبض‌های خود جلو بزنند! حتی در ثروتمندترین کشورهای جهان هم اکثریت جمعیت فقط یک فیش حقوقی با زندگی در خیابان فاصله دارند. این حقیقت باعث می‌شود که آن‌ها بر اساس تفکر مبتنی بر ترس عمل کنند، که باعث تداوم باورها، فلسفه‌ها و رفتارهایی می‌شود که آن‌ها را به‌جایی می‌برد که همان اول آنجا بودند. در همین حال، ثروتمندان بر اساس طرز فکر عشق، فراوانی و قدردانی عمل می‌کنند و هر روز ثروتمندتر می‌شوند. این تجربه، چرخه موفقیت را تداوم می‌بخشد و به یک پیشگویی محقق کننده تبدیل می‌شود تا جایی که فرد باور می‌کند که توانایی دستیابی به هر هدف و رؤیایی که تصور می‌کند را دارد. درحالی‌که دو گروه در یک دنیای یکسان زندگی می‌کنند، اما دنیای درونی آن‌ها از لحاظ سطح روانشناسی متفاوت است. هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، این فاصله بیشتر می‌شود.

 

" به ثروتمندان ناسزا نگویید؛ کدام فقیری به شما شغل داده است؟"

_ لارنس جی پیتر

 

  • منبع ثروت: پول شما یا زندگی شما: 9 گام برای تغییر رابطه خود با پول و دستیابی به استقلال مالی: اصلاح و به‌روزشده برای قرن 21؛ نوشته شده توسط ویکی رابین، جو دومینگز و مونیک تیلفورد
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: در کودکی، به شما یاد داده‌اند که ثروتمندان، آزادی‌بخش هستند یا ظالم و ستمگر؟ آیا ثروتمندان بیشتر افراد منفی نشان داده می‌شدند یا افراد مثبت؟
  • تمرین: لیستی از 10 دلیلی که افراد ثروتمند بر جامعه تأثیر مثبت دارند، تهیه کنید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمند شدن خارج از کنترل آنها است؛ اما ثروتمندان می دانند که پولدار شدن فرایندی درونی است.

 

بیشتر مردم ماهیت ساختن ثروت را درک نمی‌کنند، به همین دلیل است که نسل به نسل با همان روش قبلی به آن نزدیک می‌شوند و تقریباً همیشه شکست می‌خورند. مدارس، نحوه کار با دسته‌چک، رعایت بودجه و ریاضیات پایه را آموزش می‌دهند. این نوع آموزش کودکان و نوجوانان را طوری حرکت می‌دهد که در مورد پول، خطی و منطقی فکر کنند که می‌تواند سرنوشت آن‌ها را از نظر مالی قبل از گرفتن دیپلم دبیرستان تعیین کند. مگر اینکه آن‌ها از طریق کتابی مانند این کتاب، سخنرانانی که آن‌ها را در سمینار توسعه شخصی به چالش می‌کشند، یا یک مربی ثروتمند، با حقیقت ایجاد ثروت آشنا شوند. بازی قبل از اینکه شروع شود، به پایان می‌رسد. واقعیت این است که ثروتمند شدن با طرز فکر و اعتقاد شما در مورد پول درآوردن شروع می‌شود. اگر پدر و مادرتان از طبقه متوسط و یا از طبقه فقیر بودند، اگر عقاید و فلسفه‌های آن‌ها را در مورد پول بپذیرید، در نهایت همان نتیجه آن‌ها را خواهید گرفت. تفکر انتقادی می‌گوید تنها دلیلی که مردم به زندگی در طبقه متوسط و حد وسط رضایت می‌دهند، این است که آن‌ها از نحوه فراتر رفتن از آن بی‌اطلاع هستند. راز همیشه یک‌چیز بوده است: طرزتفکر. تنها راه اینکه یاد بگیرید چگونه مانند یک ثروتمند فکر کنید این است که آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهید. هر عملی که انجام می‌دهیم از طرز فکر و اعتقاد ما سرچشمه می‌گیرد. درحالی‌که افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمند شدن خارج از کنترل آن‌ها است، ثروتمندان می‌دانند که کسب درآمد و پولدار شدن یک رابطه علت و معلولی است؛ علت رفتار ما، سیستم اعتقادی ما است و اثر رفتار ما، نتیجه‌ای است که می‌گیریم. علت را تغییر دهید تا به صورت خودکار، رفتار و نتیجه اصلی را تغییر دهید. متفکر سطح جهانی، با دانستن این موضوع و با مطالعه زندگی افراد ثروتمند همیشه عقاید و فلسفه‌های خود را درباره پول ارتقا می‌دهند.

 

" ثروت تا حد زیادی نتیجه عادت‌ها است."

_ جان جیکوب آستور

 

  • منبع ثروت: لطفاً پول بفرستید راهنمای بقای مالی برای جوانان؛ نوشته شده توسط دارا دوگوای
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا شما مانند ثروتمندان فکر می‌کنید؟
  • تمرین: به توجه به چیزهایی که از این کتاب باد گرفته‌اید، لیستی از پنج باوری که ثروتمندان در مورد پول دارند تهیه کنید و به خودتان بگویید من هم‌چنین باورهایی را دارم.

 


Getting rich an internal process

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها