افراد ثروتمند پول را دشمن خود میبینند یا دوست خود؟

 

 

 


افراد ثروتمند پول را دشمن خود می‌بینند یا دوست خود؟

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط پول را بی اهمیت می دانند؛ اما ثروتمندان می دانند که پول یکی از اجزای حیاتی زندگی است.

 

افتخار اکثر مردم، انکار اهمیت پول است. آن‌ها معتقدند کم بودن علاقه‌شان به پول به دنیا می‌گوید که آن‌ها بهتر از افراد مادی هستند. آن‌ها اهمیت پول را انکار می کنند زیرا نیاز دارند خود را از نظر اخلاقی، برتر نشان دهند. درحالی که هم زمان، با ترس و وحشتی که ناشی از ورشکست شدنشان است دست‌وپنجه نرم می کنند. این مانند این است که فرد گرسنه‌ای برای بالا بردن اهمیت خودش، غذا را پس بزند. در همین حال، افراد ثروتمند بر روی ساختن ثروت تمرکز می کنند و می‌دانند ثروت، فرصت‌ها و گزینه‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد. پول در زمان بروز مشکل سلامتی، می‌تواند جان آن‌ها یا کسی که دوستش دارند را نجات دهد. بزرگان به خوبی از ماهیت حیاتی ثروت آگاه هستند و همچنین آن‌ها از محدودیت‌های هر سطح از موفقیت و پاداش مالی آگاه هستند. افراد طبقه متوسط به دلیل پنهان شدن در پشت جمله "پول شما را خوشحال نمی‌کند" مشهور هستند. انگار این مسئله به نوعی آن‌ها را از مسئولیت به دست آوردن ثروت تبرئه می‌کند. در بیست و شش سالی که با ثروتمندان مصاحبه کرده‌ام، هرگز هیچ یک از آن‌ها نگفتند که پول راز خوشبختی است. بیشتر آن‌ها می‌گویند که پول تأثیر کمی بر خوشبختی و شادی دارد. پول زندگی شما را راحت‌تر می‌کند و فرصت‌ها را برای شما می‌سازد. اگر مردم معمولی همان‌قدر که برای نگرانی در مورد پول انرژی ذهنی‌شان را صرف می کنند، برای کسب آن صرف کنند، دیگر هیچ‌وقت نگران آن نخواهند شد. ثروتمندان می توانند خود را از فکر اینکه چگونه قبض‌های خود را پرداخت کنند، خلاص کنند. درنتیجه، آن‌ها می توانند دوباره انرژی ذهنی خود را به سمت ثروتمندتر شدن متمرکز کنند و ثروتشان را با افرادی که ثروت کمی دارند به اشتراک بگذارند.

 

" پول همه‌چیز نیست، اما مانند اکسیژن در جایگاه بالایی قرار دارد."

_ ریتا داونپورت

 

  • منبع ثروت: بنجامین گراهام در مورد سرمایه‌گذاری ویرایش شده؛ نوشته شده توسط رادنی کلاین
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: از 1 تا 7، پول چقدر برای شما مهم است؟
  • تمرین: امروز تصمیم بگیرید که پول را در اولویت زندگی خود قرار دهید و متعهد شوید که ثروتمند شوید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که پول دشمن آنها است؛ اما ثروتمندان معتقدند که پول دوست آنها است.

 

بیشتر مردم رابطه ناکارآمد و خصمانه‌ای با پول دارند. به ما آموخته‌اند که پول کمیاب است، به دست آوردن آن سخت است و نگه‌داشتن آن سخت‌تر است. مردمی که در کودکی افراد تأثیر داشته‌اند(پدر و مادر و معلمان)، گفته‌اند که سخت کار کنید و تا آنجا که ممکن است پول جمع کنید. معلمان، مربیان، والدین، روحانیون و دیگر افراد قدرتمند که بیشترشان پول کمی دارند، ما را طوری شرطی کرده‌اند پول را یک شر ضروری بدانیم. ثروتمندان هم همان تجربه‌های دوران کودکی را دارند، اما در طول مسیر با سطح فکر بالاتری مواجه شدند که باعث شد تفکر آن‌ها در مورد ثروت تغییر کند. آن‌ها یاد گرفتند که نه‌تنها پول دشمن آن‌ها نیست بلکه بهترین دوستشان است. پول، دوستی است که قدرت پایان دادن به شب‌های بی‌خوابی و پر از نگرانی که همراه با درد جسمی است را دارد و حتی می‌تواند زندگی آن‌ها را نجات دهد. آن‌ها آموخته‌اند که پول مادی نیست، بلکه مردم هستند که مادی‌گرایند. پول فقط یک وسیله مبادله است و به هیچ‌چیز خوب یا بدی وابستگی ندارد. سرزنش پول برای طمع و مادی‌گرایی مانند این است که غذا را به خاطر چاق کردن مردم سرزنش کنیم که این توهمی بیش نیست. ثروتمندان پول را یک دوست خاص می‌بینند که می‌تواند کاری را کند که هیچ دوستی نمی‌تواند انجام دهد و این احساسات مثبت باعث می‌شود که هر روز رابطه‌ی قوی‌تری با آن بسازند. هرچه پول بیشتری به دست آورید، بیشتر آن را درک می‌کنید، و هرچه بیشتر آن را درک کنید، می‌توانید با آن کارهای خوبی انجام دهید. بزرگان به گسترش و پرورش دادن رابطه‌شان با پول از طریق فکر کردن در مورد اینکه چگونه می توانند آن را بیشتر کسب کنند، عاقلانه‌تر سرمایه‌گذاری کنند و استفاده از آن به عنوان اهرم هرچقدر که ممکن است، ادامه می‌دهند. ثروتمندان این کار را به‌قدری خوب انجام می‌دهند که اغلب بیشتر از آنچه همیشه می‌خواهند یا نیاز دارند، پول به دست می‌آورند که معمولاً اضافی آن را به مؤسسات خیریه می‌دهند. گروه‌های دیگر، بدون موفقیت و سخاوتمندی ثروتمندان که پول را به عنوان یک دوست صمیمی پذیرفته‌اند، زنده نخواهند ماند.

 

" پول که نمایانگر روح زندگی است و به سختی از آن در مجالس صحبت می‌شود، از نظر تأثیر و اهمیت به زیبایی گل رز است."

_ رالف والدو امرسون

 

  • منبع ثروت: سرمایه‌گذاری روی طلا؛ نوشته شده توسط جاناتان اسپال
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا پول را به عنوان دوست خود می‌بینید یا به عنوان چیزی که لازم نیست به آن فکر کنید؟
  • تمرین: شروع کنید به خودتان بگویید که پول، دوست و یک نیروی مثبت در زندگی شما است تا ذهن شما برای کمک به شما برای به دست آوردن چیزهای بیشتری دست‌به‌کار شود.

 


Do rich people see money as their enemy or their friends

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها