پول به عنوان اسلحه یا ابزار مفید؟

  

 


پول به عنوان اسلحه یا ابزار مفید؟

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط پول را به عنوان یک اسلحه می بینند؛ اما افراد ثروتمند آن را یک ابزار مفید می دانند.

 

یکی از باورهای محدودکننده‌ای که در میان افراد طبقه متوسط وجود دارد این است که از پول برای کنترل کردن و دست‌کاری کردن مردم استفاده می‌شود و مدارک کافی برای اثبات آن نیز وجود دارد. مانند هر چیزی که مربوط به قدرت است، پول می‌تواند به عنوان یک اسلحه استفاده شود درست مانند دین و معنویت. این موضوع در سیاست، جایی که از نفوذ و قدرت سوءاستفاده می‌شود، و در بازاریابی و فروش محصولات، قرص‌ها و معجون‌هایی که برای سلامتی شما مضر هستند نیز صادق است. مانند هر منبع مبتنی بر قدرت، پول می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد، اما این بیشتر به سوءاستفاده کننده مربوط می‌شود تا خود پول. پول خوب یا بد نیست، پول خنثی است. می‌توان از آن برای آسیب رساندن به مردم استفاده کرد و یا می‌توان با آن زندگی‌های متفاوتی را نجات داد. پول فقط یک ابزار است. یک فرد بااخلاق می‌تواند با پول تأثیر مثبتی بر زندگی دیگران بگذارد؛ همچنین او می‌تواند فرصت‌های نامحدودی برای خود و خانواده‌اش ایجاد کند. در حالی که ثروتمندان پول را منبعی حیاتی می‌دانند که فرصت‌های بی‌پایانی را به وجود می‌آورد، افراد طبقه متوسط آن را شیطانی تلقی می‌کند و اهمیت پول را انکار می‌کند. با چنین طرز فکری، آیا چیز عجیبی است که بیشتر مردم پول زیادی ندارند؟ مثل این است که به خودتان بگویید ورزش بد است و انتظار داشته باشید که برای ورزش کردن انگیزه داشته باشید. بیشتر مردم در مورد برنده شدن در بازی زندگی صحبت می کنند حتی قبل از اینکه شروع کنند. هیچ‌کس لازم نیست آن‌ها را بزند، آن‌ها خودشان خودزنی می کنند. این موضوع، پول بیشتری بر روی میز مردمی می‌گذارد که باورهای افراد ثروتمند را به کار می‌گیرند و این، دلیل واقعی آن است که چرا ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند. در واقع افراد بسیار کمی هستند که در بالاترین سطح رقابت می کنند بنابراین برای میلیونر شدن نیاز نیست خارق‌العاده و شگفت‌انگیز باشید. شما به سادگی باید از بیشتر مردم، شایسته‌تر باشید. افراد طبقه متوسط بر این باورند که باید بااستعداد یا خوش‌شانس باشید تا بتوانید پول زیاد داشته باشید، اما حقیقت این است که برای هرکسی که باور درست و شجاعت تلاش کردن را داشته باشد ثروتمند شدن ممکن است.

 

"پول فقط یک وسیله است. شما را به هرکجا که بخواهید می‌برد اما نمی‌تواند جای شما رانندگی کند"

_ آین رند

 

  • منبع ثروت: چگونه در بورس کسب درآمد کنیم اثر ویلیام اونیل
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید ثروتمند شدن، بیشتر سود دارد یا ضرر؟ آیا همیشه این اعتقاد را داشته‌اید؟ اگر نه، چگونه تغییر کرده‌اید؟
  • تمرین: یک لیست از پنج دلیل اصلی که می‌خواهید ثروتمند شوید تهیه کنید. 

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که لایق ثروتمند شدن نیستند؛ اما ثروتمندان معتقدند که شایسته میلیونر شدن هستند.

 

 یک باور فراگیر در میان افراد طبقه متوسط وجود دارد که می‌گوید: آن‌ها حق ندارند یا این قدر انسان خوبی نیستند که موفقیتی فراتر از نیازهای اولیه‌شان را درخواست کنند، آرزو کنند یا برای آن دعا کنند. آن‌ها از خود می‌پرسند من کی هستم که میلیونر شوم؟ من کی هستم که به آنچه واقعاً می‌خواهم برسم؟ من کی هستم که مانند یک پادشاه زندگی کنم؟ اما ثروتمندان از خود می‌پرسند، چرا من نه؟ من مانند هرکس دیگری خوب هستم و لیاقت این را دارم که ثروتمند باشم. اگر من با حل مشکلات به دیگران خدمت می‌کنم، چرا نباید به عنوان پاداش به من ثروت بدهند؟ و از آنجایی که آن‌ها این باور را دارند، رفتارشان آن‌ها را به سمت تحقق رویایشان حرکت می‌دهد. این که آیا آن‌ها واقعاً لیاقت ثروتمند شدن را دارند یا نه، مهم نیست. همه باورهای ما درست نیست اما بالاخره ما را به طرفی سوق می‌دهند. در حالی که محققان و فیلسوفان در مورد این که آیا ما حق داریم در دنیایی که مردم گرسنگی می‌کشند ثروتمند شویم بحث می کنند، افراد ثروتمند خود را نزدیک و نزدیک‌تر به موفقیت و ثروت می کنند و خود را متقاعد کردند که لایق آن هستند. به همین دلیل است که زمانی که برخی از باهوش‌ترین افراد جزو فقیرترین مردم هستند، افرادی باهوش متوسط از طریق باورها، انتظارات مثبت و تمرکزشان ثروت می‌سازند. اگر معلمان، اساتید دانشگاه و سایر متخصصان آموزشی این را کاملاً درک می‌کردند، آیا کسی برای تدریس باقی می‌ماند؟ به احتمال زیاد نه؛ شاید فقط معلمانی که عاشق حرفه خودشان هستند و توانایی مالی دارند، این کار را رایگان انجام می‌دادند. چه فکر کنید لایق ثروتمند شدن هستید و چه فکر کنید لایق نیستید، حق با شماست. فیلسوفان قرن‌ها است که در مورد این سؤال فکر می کنند و این بحث تا مدت‌ها پس از مرگ ما هم ادامه خواهد داشت. باور خود را بر اساس نتیجه‌ای که می‌خواهید به دست آورید، تنظیم کنید. اگر می‌توانید ثروتمند بودن را انتخاب کنید، چرا به متوسط بودن رضایت می‌دهید؟ آیا واقعاً باور دارید که خدا، جهان یا هر قدرت بالاتری در ازای ورشکسته شدن به شما پاداش می‌دهد؟

 

" انسان متولدشده است که ثروتمند باشد و یا از طریق توانایی‌هایش رشد کند و ثروتمند شود."

_ رالف والدو امرسون

 

  • منبع ثروت: کتاب گاو نر در بازارهای خرسی حرکت می‌کند اثر پیتر شیف
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: اگر مشتاقید و توانایی این را دارید که خدمتی در حد افراد ثروتمند به دیگران ارائه دهید آیا سزاوار آن نیستید که ثروتی مانند آن‌ها کسب کنید؟
  • تمرین: از پنج دوست صمیمی خود بپرسید که آیا لیاقت ثروتمند شدن را دارید یا خیر. پاسخ آن‌ها ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

 


Money as a weapon or a usefull tools

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها