ریسک کن اما حساب شده!

 

 


ریسک کن اما حساب شده!

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط در مورد پول ریسک نمی کنند؛ اما ثروتمندان ریسک های حساب شده می‌کنند.

 

از آنجایی که افراد طبقه متوسط بر اساس آگاهی مبتنی بر ترس و کمبود عمل می‌کنند، منطقی است که در مورد پول بسیار محافظه‌کار باشند. ترس آن‌ها این است که اگر پول خود را از دست بدهند، نتوانند آن را برگردانند. ثروتمندان با به کار گرفتن پول برای جذب بیشتر آن، پولدارتر می‌شوند آن‌هم بدون هیچ تلاش اضافی. آن‌ها ریسک‌های موجود در این استراتژی را بررسی می‌کنند، زیرا می‌دانند درحالی‌که سود های شگفت‌انگیز و ناگهانی وجود دارد، ضررهایی هم در این راه خواهند داشت. هر سرمایه‌گذاری پولش را در زمانی از دست داده است، اما ثروتمندان می‌دانند که مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، آن‌ها همیشه توانایی این را دارند که درآمد بیشتری کسب کنند. هرچه آن‌ها باتجربه‌تر شوند، باهوش‌تر هم می‌شوند و جایگزینی پول از دست رفته در معاملات پر ریسک، آسان‌تر می‌شود. بنابراین، با درک و حسابرسی ریسک‌های حساب و بررسی‌شده، آن‌ها مانند لوکوموتیو به دنبال ابزارهای مالی و معاملات پرسود هستند که دارایی آن‌ها را به سرعت زیاد کند و سبک زندگی آن‌ها را بهتر کند. امنیت، کلیدواژه افراد طبقه متوسط است. اهرم کلیدواژه ثروتمندان است. یک گروه شب بیدار می‌مانند و نگران از دست دادن چیزهایی هستند که دارند، در حالی که گروه دیگر نمی‌توانند بخوابند، زیرا در حال رؤیاپردازی چیزهای ممکن هستند. ثروتمندان سرمایه‌گذاری‌های خود را با دقت مانند یک دانشمند بررسی می‌کنند و همیشه به دنبال شکاف‌هایی هستند که بیشتر مردم آن را از دست داده‌اند و همان شکاف‌ها، تفاوت بین یک سرمایه‌گذار خوب و بد را می‌سازد. در حالی که افراد طبقه متوسط در شغل و حرفه‌شان جان می‌کنند و رویای داشتن وقت استراحت را دارند و در مورد آخر هفته خیال‌پردازی می‌کنند، ثروتمندان از ایده‌ها، افراد و پول برای گسترش بیشتر امپراطوری مالیشان استفاده می‌کنند.

 

" هر روز، شما فرصت و شانس کار کردن بیرون از نقطه امن خود را دارید؛ مطمعنا برای شما ماندن در منطقه امن بسیار آسان‌تر است. به نظر من بیزینس کردن کار مناسب، منطقه امن است. اما گاهی اوقات باید ریسک کنید. وقتی خطرات نتیجه می‌دهند، آن وقت است که بزرگ‌ترین پاداش‌ها را دریافت می‌کنید."

_ دونالد ترامپ

 

  • منبع ثروت: نسبت پول شما نوشته شده توسط چارلز فارل
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: چند بار سرمایه‌گذاری با ریسک حساب شده کرده‌اید؟
  • تمرین: با ریسک معقول در انجام یک سرمایه‌گذاری، کسب‌وکار یا مشارکت جدید، تحمل خود را برای پذیرش ریسک‌های حساب شده افزایش دهید. یاد بگیرید که به تصمیم‌گیری‌های خود اعتماد کنید و اعتمادبه‌نفس شما رشد خواهد کرد.


افراد طبقه متوسط معتقدند باید پول داشته باشند تا پول در بیاورند؛ اما افراد ثروتمند معتقدند که می توانند از پول دیگران استفاده کنند.

 

بیشتر جمعیت دنیا، آگاهی‌ای را به کار می‌گیرند که مبتنی بر تفکر خطی است. مثال واضح، رویکرد آن‌ها در کسب درآمد است. تفکر خطی به آن‌ها می‌گوید اگر ساعت‌های بیشتری کار کنند، درآمد بیشتری خواهند داشت که این درست است. این همچنین یکی از راه‌های ناکارآمد کسب ثروت است که سبب شده بیشتر مردم پول زیادی نداشته باشند. ثروتمندان در تفکر غیرخطی استاد هستند مخصوصاً در مورد پول. برای مثال، در ساختن ایده‌هایی که قادر به تأمین مالی آن‌ها نیستند، از پول دیگران برای تحقق آن استفاده می‌کنند. بیشترین پیامی که افراد طبقه متوسط در مورد پول می‌گویند این است که:"من توانایی پرداخت آن را ندارم". افراد ثروتمند می‌دانند که پرداخت شخصی هزینه‌ها مهم نیست. سؤال اصلی و واقعی آن‌ها این است:" آیا این ایده ارزش خرید، سرمایه‌گذاری یا پیگیری را دارد؟" اگر پاسخ بله بود، مشکلی نیست زیرا می‌دانند افراد ثروتمند همیشه به دنبال بهترین سرمایه‌گذاری و برترین افرادی هستند که آن سرمایه‌گذاری‌ها را سودمندتر کنند. بزرگان می‌دانند که قرض گرفتن 10 میلیون دلار، آسان‌تر از داشتن 10 هزار دلار است. این یک مفهوم بسیار غیرخطی است که باید برای بالا بردن سرمایه خود بدانید. خود بدانید. سرمایه‌گذاران زرنگ، مانند یک شکارچی جدی که در حال تعقیب یک شکار بزرگ است، از اعداد بزرگ و معاملات هیجان‌انگیز خوششان می‌آید که بتوانند کامل درگیر و مشتاق آن باشند در حالی که امپراطوری خود را گسترش می‌دهند. جمله کلیشه‌ای افراد طبقه متوسط این است که باید پول داشته باشند تا پول در بیاورند که این در بهترین حالت، آن‌ها را محدود می‌کند و در بدترین حالت، بسیار مخرب است. حقیقت این است که برای به دست آوردن پول باید ایده‌های بزرگی داشته باشید که مشکلات مردم را حل کند. اگر این کار را انجام دهید، مانند آهنربا پول را جذب خواهید کرد. پول فقط یک ابزار برای مبادله است. ایده‌های خلاقانه بسیار کمیاب هستند، اما بیشتر مردم آن‌قدر بر موضوع تأمین پول موردنیاز تمرکز می‌کنند که ایده‌های خود را نادیده می‌گیرند، اما ایده‌ها تنها چیزی هستند که در وهله اول پول را جذب می‌کنند! کم‌کم متوجه می‌شوید که چرا درصد کمی از جمعیت هستند که بیشتر ثروت جهان را دارند. آیا متوجه می‌شوید که شما هم می‌توانید به آن‌ها ملحق شوید؟

 

" هیچ‌کس بدون غنی کردن دیگران نمی‌تواند ثروتمند شود؛ هرکس به رفاه دیگران بیفزاید، نتیجه آن موفقیت است."

_ الکساندر اورندورف

 

  • منبع ثروت: راهنمای سرمایه‌گذاری احمق متشکل نوشته شده توسط دیوید و تام گاردنر
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا ایده بزرگی دارید که توانایی تأمین مالی آن را ندارید اما می‌تواند توجه دیگر سرمایه‌گذاران را جلب کند؟
  • تمرین: 10 تا از بزرگ‌ترین و بهترین ایده‌های سرمایه‌گذاری خود را  بنویسید که سرمایه‌گذاران با پتانسیل را جذب می‌کند.

 


Take a risk but calculated

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها