چهره‌ی واقعی ثروتمندان

 

 


چهره‌ی واقعی ثروتمندان

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط پول را عامل کنترل می بینند؛ اما ثروتمندان معتقدند پول سبب آزادی می شود.

 

بسیاری از ما پول را به‌عنوان چیزی می‌بینیم که زندگی ما را کنترل می‌کند و به ما می‌گوید که چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم و چه‌کاری را نمی‌توانیم. مارا مشاوران و معلمان خیرخواه گمراه کرده‌اند و به ما توصیه کرده‌اند که موضوعاتی را دنبال کنیم که بیشترین پتانسیل سود دهی را داشته باشند. در کالج به خیلی‌ها گفته می‌شود که در رشته بازرگانی تحصیل کنند زیرا پول در آنجاست. همه این توصیه‌های افراد طبقه متوسط باعث می‌شود این باور را پیدا کنیم که پول همه جنبه‌های زندگی مارا کنترل می‌کند و باید تسلیم آن شویم. افراد طبقه متوسط پول را یک ستمگر بزرگ می‌دانند. این فراگیرترین و محدودترین باور در مورد پول است. ثروتمندان پول را برده می‌بیند نه ارباب. این افراد تحت کنترل پول نیستند و اجازه نمی‌دهند که پول در تصمیمات و انتخاب‌هایشان دخالت کند. افراد بزرگ پول را به‌عنوان یک ابزار برای رهایی و نجات نی بینند. پول چیزی است که برای راحتی و فرصت‌ها جمع می‌شود نه برای ترسیدن و پرستیدن. این دلیلی است که افراد ثروتمند، کار، حرفه و علایقی را دنبال می‌کنند که دوست دارند نه کاری که فقط در آن خوب هستند. آن‌ها تفکری را به کار می‌گیرند که در آن عشق و فراوانی ریشه زده است و به آن‌ها می‌گوید که همیشه به سمت چیزی که دوست دارند حرکت کنند نه سمت چیزی که نمی‌خواهند. ثروتمندان ثروتمندتر شدند به خاطر اینکه متفاوت از آنچه ما فکر می‌کنیم، فکر می‌کنند و اقدامات آن‌ها نتیجه همین تفکرات است. خبر خوب این است که همه ما می‌توانیم یاد بگیریم که این‌گونه فکر کنیم. اگر تعجب می‌کنید که چرا قبلاً این را نشنیده‌اید، به خاطر این است که یک حقیقت عینی وجود دارد که مردم بسیار کمی آن را می‌دانند. اگر تنها متغیر باقیمانده در معادله باشد؛ در مورد آنچه خواهید کرد؟

 

"پول نشانه آزادی است؛ لعنت گفتن به پول یعنی لعنت گفتن به آزادی؛به خاطر اینکه اگر آزادی وجود نداشته باشد، یعنی چیزی وجود ندارد."

_ رمی دو گورمون

 

  • منبع ثروت: رازهای ذهن میلیونر اثر تی هارو اکر
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا داشتن پول بیشتر، آزادی بیشتری در زندگی شما ایجاد می‌کند؟
  • تمرین: تصمیم بگیرید زمان کمتری را با افرادی که باورهای طبقه متوسط دارند سپری کنید. به یاد داشته باشید که آگاهی و غفلت، مسری است.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که پول افراد را عوض می کند؛ اما افراد ثروتمند معتقدند که پول واقعیت آدم ها را را نشان می دهد.

 

برخلاف تصور رایج، پول، سریع کننده فساد نیست. پول نیروی مفیدی است. افراد معمولی مجموعه‌ای از باورها و فلسفه‌هایی دارند که به آن‌ها می‌گوید موفقیت و پول، مردم را به افرادی فاسد، کلاهبردار، حریص و بی‌احساس تبدیل می‌کند. این یکی دیگر از موارد لیست بلندبالای باورهای محدودکننده است که مانع ثروتمند شدن افراد می‌شود. همچنین این موضوع توسط مردمی که ادعا می‌کنند برتری اخلاقی و معرفتی دارند به‌عنوان یک بهانه استفاده می‌شود اما همان‌ها برای درآمد بخور و نمیر دست و پا می‌زنند. قهرمانان می‌دانند هر نوع قدرت، آزادی یا رهایی، ذات واقعی شخص را آشکار می‌کند. اگر شما قبل از ثروتمند شدنتان یک متقلب یا کلاهبردار هستید، بعد ثروتمند شدن بدتر خواهید شد. اگر قبل ثروتمند شدن فردی صادق، سخت‌کوش و متواضع هستید، با منابع گسترده حتی بهتر هم خواهید شد. ثروتمند شدن یکی از محرک‌هایی است که خود واقعی یک شخص را فاش می‌کند. افراد طبقه متوسط

دوست دارند تا جایی که ممکن است پول را برای بسیاری از چیزها مقصر بدانند زیرا از نظر روانشناسی، از مسئولیت به دست آوردن آن تبرئه می‌شوند. بالاخره همه ما می‌خواهیم آدم‌های خوبی باشیم، درست است؟ غم‌انگیزترین بخش این تله این است که بسیاری از کسانی که در آن می‌افتند نمی‌توانند ببینند که این موضوع چقدر مضحک است و چگونه بی‌پولی، دست و پا زدن آن‌ها برای به دست آوردن پول در تمام زندگی‌شان را تضمین می‌کند. در همین حال، ثروتمندان همچنان ثروتمندتر می‌شوند و به بودن کسی که قبلاً هم بودند، ادامه خواهند داد.

 

"پول شما را از آنچه که هستید پر رنگ‌تر می‌کند؛ اگر آدم خوبی نیستید، پول از شما فردی نفرت‌انگیز می‌سازد. اگر آدم خوبی هستید، پول از شما انسان بهتری می‌سازد."

_ باب پراکتور

 

  • منبع ثروت: ذهن بیش از پول نوشته‌شده توسط برد کلونتز و تد کلونتز
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید که ثروتمند شدن شما را تبدیل به بدترین خودتان می‌کند یا بهترین خودتان؟
  • تمرین: ده مورد از بهترین خصلت‌هایتان را بنویسید و به خودتان قول بدهید که هیچ‌وقت اجازه ندهید ثروتمند شدن، شخصیتتان را بدتر و ضعیف‌تر کند.

 


The real face of rich people

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها