ثروتمندان بی‌رحم یا بخشنده؟

 

 


ثروتمندان بی‌رحم یا بخشنده؟

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمندان بی رحم هستند؛ اما افراد ثروتمند معتقدند که ثروتمندان بخشنده هستند. 

 

به‌طور کلی بیشتر مردم معتقدند که ثروتمندان، افرادی خودخواه  و بی‌احساس هستند که فقط برای فرار از مالیات، به خیریه‌ها و سازمان‌های بشر دوستانه پول می‌دهند. درحالی‌که آن‌ها گاهی با این کار مزایای مالیاتی و امتیازات سیاسی به دست می‌آورند، اما بیشتر آن‌ها چون می‌توانند می‌بخشند. آن‌ها بر اساس این باور اصلی عمل کی کنند که مهم نیست چقدر پول خرج می‌کنند یا می‌بخشند، زیرا می‌دانند که می‌توانند دوباره آن را برگردانند. ثروتمندان در یک سال مالیات بیشتری نسبت به افراد طبقه متوسط در طول زندگی پرداخت می‌کنند. بنابراین درحالی‌که افراد طبقه متوسط این افراد موفق را سرزنش می‌کنند، واقعیت این است که دولت و جامعه بدون ثروتمندان نمی‌توانند دوام بیاورند. آیا برخی از افراد ثروتمند بی‌رحم هستند؟ بله صد در صد؛ اما ما آن‌ها را به‌عنوان طبقه بالای اجتماع دسته‌بندی می‌کنیم. آگاهی این طبقه بر اساس تفکری است که پایه آن ترس و کمبود است و فقط  برخی از افرادی که در این سطح فعالیت می‌کنند، ثروتمند می‌شوند. سطح تفکر افراد ثروتمند مبتنی بر روح است و ریشه آن فراوانی و عشق است. این تفاوت، یک تأثیر عمیق بر باور و رفتار افراد می‌گذارد. به همین دلیل است که ثروتمندان به افراد پولدار احترام می‌گذارند و آن‌ها را به‌عنوان بخشنده‌ترین افراد بر روی زمین می‌بینند. این احترام، دیدگاه و رفتار ثروتمندان با میلیونر ها را شکل می‌دهد و آن افراد را به سمت ثروتمند شدن یا ثروتمندتر شدن هل می‌دهد. بعضی‌ها می‌گویند این نوعی عدالت است که افراد طبقه متوسط، ثروتمندان را مسخره می‌کنند و به‌ندرت ثروتمند می‌شوند. درحالی‌که ثروتمندان، همنوعان خود را تحسین می‌کنند و امپراطوری خود را می‌سازند.

 

"پول برای افراد دست و دل‌باز و بخشنده ساخته می‌شود."

_ جان ری

 

  • منبع ثروت: چگونه از بزرگ‌ترین کمک مالی در تاریخ ایالات‌متحده ثروتمند شویم اثر ران اینسانا
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا معتقدید که بیشتر ثروتمندان بخشنده هستند؟ آیا این باور در مسیر ثروتمند شدن به شما کمک می‌کند یا مانع شما می‌شود؟
  • تمرین: زندگینامه یک فرد ثروتمند خودساخته که مورد تحسین شما است را بخوانید.

 

 

افراد طبقه متوسط ذهنیتی مبنی بر شانس دارند؛ اما افراد ثروتمند ذهنیتی مبنی بر اقدام و عمل کردن دارند.

 

بیشتر مردم قرعه کشی را دوست دارند زیرا در اعماق وجود خود معتقدند این تنها شانس آن‌ها برای ثروتمند شدن است. واقعیت این است که احتمالاً حق با آن‌ها است. نه به این دلیل که توانایی ندارند، بلکه به خاطر اینکه به توانایی‌های خودشان ایمان ندارند و باور آن‌ها در مورد پول، موفقیت‌های مالی آن‌ها را محدود کرده است. افراد طبقه متوسط خودآزار هستند مخصوصاً وقتی صحبت پول در میان باشد. آن‌ها همیشه از نظر مالی با مشکل مواجه خواهند شد مگر اینکه این باور انگلی را بشکانند؛ باور اینکه فقط افراد خوش‌شانس، ثروتمند خواهند شد. این باور در دوران کودکی به ما انتقال داده شده است. افراد ثروتمند باورهای قدرتمندی در مورد پول دارند؛ این باورها آن‌ها را به سوی اقدامات مؤثر و روزانه هدایت می‌کند که پایه و اساس موفقیت‌های مالی آن‌ها است. افراد بزرگ می‌دانند حرف، مفت است و تنها راه ثروتمند شدن اقدام کردن است. در ظاهر، تفاوت بین این دو طبقه ساده است اما در واقع اینطور نیست. درک رابطه علت و معلولی است که این تفاوت را روشن و واضح می‌کند. بسیاری از مردم همان‌طور که من قبلاً معتقد بودم، باور دارند که افراد طبقه متوسط تمایل زیادی برای ثروتمند شدن ندارند بنابراین هیچ‌وقت قدم‌های ضروری برای آن برنمی‌دارند. حقیقت این است که همه آن‌ها در درون این آرزو را دارند اما فاقد باورهایی هستند که میل نهفته آن‌ها را بیدار کند. دلیل بی‌حرکتی آن‌ها به خاطر نداشتن آرزو و میل نیست، بلکه به خاطر نداشتن باورهای قوی در مورد پول درآوردن است. باورها، رفتارها را می‌سازند و رفتارها هم نتایج را می‌سازند. این چیزی است که ثروتمندان درک می‌کنند اما افراد طبقه متوسط نه. اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، باورهای منفی خود را در مورد پول حذف کنید و آن‌ها را به باورهای افراد ثروتمند بروز رسانی کنید. به‌محض اینکه دلایل ثروتمند شدن آن‌ها را پیدا کنید، نتایج به دنبال آن می‌آیند و شما شروع به حرکت به سمت ثروت می‌کنید زیرا مانند افراد ثروتمند فکر می‌کنید. وقتی ثروتمندان به پول نیاز دارند، نگران این نمی‌شوند که آیا شدنی است یا خیر. آن‌ها به سادگی شروع به ایجاد ایده‌های جدیدی می‌کنند که مشکلات را حل می‌کند. آن‌ها انرژی ذهنی‌شان را با نگرانی در مورد توانایی خود در تولید پول هدر نمی‌دهند؛ بلکه تمرکز خود را بر روی ایده‌های خلاقانه می‌گذارند. آیا متوجه شدید که این موضوع چقدر تأثیرگذار است؟ حالا فهمیدید که چرا ثروتمندان، ثروتمندتر می‌شوند؟ آیا متوجه شدید که چگونه می‌توانید دقیقاً همان کار را انجام دهید؟ ثروتمندان از ما باهوش‌تر نیستند، آن‌ها فقط استراتژی درستی دارند.

 

" برای به دست آوردن ثروتی بزرگ، به جرئت و تفکر زیادی نیاز است؛ وقتی آن را داشته باشید، برای حفظ آن به مهارت‌های زیادی نیاز دارید."

_ رالف والدو امرسون

 

  • منبع ثروت: پدر پولدار، پدر فقیر: آنچه ثروتمندان در مورد پول به فرزندان خود می‌آموزند که طبقه فقیر و متوسط نمی‌دانند! اثر رابرت کیوساکی
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: از بین 1 تا هفت، که 7 بیشترین است، تمایل شما برای ثروتمند شدن چقدر قوی است؟
  • تمرین: برای قوی‌تر شدن میلتان به ثروت، چشم‌انداز زندگی‌تان برای 5 سال آینده را بنویسید.

 


?The rich are ruthless or forgivness

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دیدگاه‌ها