سرمایه گذاری به سبک ثروتمندان

 

 

 


سرمایه گذاری به سبک ثروتمندان

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که پول از کار کردن به دست می آید؛ اما ثروتمندان معتقدند پول با تفکر و ایده ها کسب می شود.

 

" پول یک چراغ جادو است."

_ لرد بایرون

 

بیشتر افراد معتقدند که هرچقدر بیشتر کار کنند پول بیشتری به دست می‌آورند. تفکر خطی آن‌ها، کار و تلاش را معادل موفقیت مالی می‌داند. به همین دلیل است که بیشتر مردم ثروتمند نیستند. آن‌ها از این الگوی موفقیت که رد کرده شده، پیروی می‌کنند و وقتی به میان‌سالی می‌رسند از پول کمی که بعد از بیست سال تلاش سخت به دست می‌آورند، ناامید می‌شوند. ثروتمندان می‌دانند که تفکر خلاقانه، پردرآمدترین مهارت در جهان است. تفکر خلاق و مستقل باارزش‌ترین دارایی است که هرکسی می‌تواند به دست آورد. بنابراین هنگامی‌که بیشتر مردم سعی می‌کنند بفهمند چگونه فرزندان خود را به دانشگاه بفرستند و با نصف چیزی که به دست آورده‌اند، بازنشسته شوند، افراد بزرگ امپراطوری هایی را می‌سازند، در فراوانی زندگی می‌کنند و مبلغ زیادی را برای اهداف خود خرج می‌کنند. این یک دومینوی روان‌شناختی ایجاد می‌کند، زیرا زمانی که افراد در این سطح از فراوانی زندگی می‌کنند، می‌فهمند که حتی طبقات بالاتری از موفقیت نیز وجود دارد که از طریق تفکر خلاق به دست می‌آیند. به اکثر ما در دوران کودکی گفته ‌شده‌است که اگر توجهمان را روی مدرسه بگذاریم، نمرات خوبی بگیریم و به کالج یا دانشگاه معتبری برویم، تقریباً موفقیت ما تضمین می‌شود. واقعیت این است که افراد کمی با دنبال کردن این   فرمول به ثروت می‌رسند. آن‌ها پیر می‌شوند و فقط بعضی از آن‌ها موفق‌ترین فرد خانواده‌شان می‌شوند. اما ثروت افراد ثروتمند، به‌ندرت با این فرمول به دست می‌آید. سرانجام ثروتمندان فهمیدند که تربیت کردن ذهن برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات سخت، راز واقعی ثروت است. خبر خوب این است که این امکان برای هرکسی وجود دارد که ذهن خود را به این شیوه پرورش دهد و سپس فکر را به عمل تبدیل کند.                                                

 

"منبع واقعی ثروت در این دوره جدید، مادیات نیست؛ بلکه ذهن و روح انسان، تخیل انسان و ایمان ما به آینده، منابع واقعی هستند."

_ استیو فوربز

 

  • منبع ثروت: ثروت ساده، ثروت اجتناب‌ناپذیر اثر نیک موری
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: چقدر در هفته برای خودآموزی وقت می‌گذارید؟                                                                                     
  • تمرین: متعهد شوید که حداقل یک ساعت در روز برای مطالعه موضوعاتی سرمایه‌گذاری کنید که به شما کمک می‌کند به سمت رویای نهایی خود نزدیک شوید.

 

افراد طبقه متوسط نگران تمام شدن پول هایشان هستند؛ اما افراد ثروتمند به این فکر می کنند که چگونه بیشتر پول به دست آورند. 

 

افراد فقیر بیشتر از افراد ثروتمند به پول فکر می‌کنند! مشکل این است که زمانشان را صرف نگرانی از بی‌پول شدن می‌کنند. اگر شغلشان را از دست بدهند، مریض شوند و یا خرجشان به دلیل برنامه‌ریزی ضعیف یا شانس بد بالا برود، چه‌کار کنند. این نگرانی‌ها سبب هدر دادن زمان و انرژی است و یک اثر مخرب روان‌شناختی است که بر روی ذهن آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آسیب‌های فیزیولوژیکی بر بدن آن‌ها وارد می‌کند. زندگی کردن در ترس زندگی نیست، زنده ماندن است. اما افراد ثروتمند مشکلاتی را پیدا می‌کنند که حل آن‌ها سودآور است و بیشتر وقت خود را صرف حل مشکلات می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که پول، راه‌حل‌ها را دنبال می‌کند، بنابراین منطق حکم می‌کند که انرژی ذهنی‌شان را بر روی تفکرات خلاق و انتقادی بگذارند و این به دلیل عقیده‌ای است که در آن‌ها ریشه زده است. آن‌ها معتقدند که اگر برای مشکلی هنوز راه‌حلی پیدا نشده است، به معنی این نیست که راه‌حلی وجود ندارد. در این سطح از آگاهی دیگر ترس معنا ندارد. تفکر خلاق بالاترین شکل تفکر است و همین به‌تنهایی باعث پیشرفت‌هایی است که در تاریخ وجود دارد. هر محصول یا خدمتی که زندگی ما را بهتر کرده است از ایده‌های خلاقانه آمده است. بنابراین وقتی می‌گویم ثروتمندان به این فکر می‌کنند که چگونه پول بیشتری به دست بیاورند، چیزی که درواقع به آن فکر می‌کنند حل خلاقانه مشکلات است، نه خود پول. افراد ثروتمند بیشتر به خاطر تمرکز روی پول موردانتقاد قرار می‌گیرند، اما حقیقت این است که این افراد فقیر و معمولی هستند که بیشتر زمانشان را صرف فکر کردن درباره پول می‌کنند. اگر افراد طبقه متوسط باورهای محدودکننده خود را در مورد پول ارتقا دهند و انرژی فکری‌شان را بر روی ایده‌های جدید بگذارند، آن‌ها هم وضعیت مالی عالی را تجربه خواهند کرد. پول مانند آب به سمت ایده‌های بزرگ جریان می‌یابد به شرطی که یاد بگیرید چگونه شیر آب را بازکنید.

 

"پول هرگز باعث ایجاد ایده نمی‌شود؛ این ایده است که پول را ایجاد می‌کند."

_ ویلیام کامرون

 

  • منبع ثروت: کتاب همه‌چیز سرمایه‌گذاری؛ نوشته‌شده توسط میشل کیگان و برایان اوکانل 
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: چقدر زمان صرف نگرانی در مورد پول می‌کنید؟ در مقایسه با آن چقدر وقت می‌گذارید که خلاقانه مشکلات را حل کنید؟  
  • تمرین: بزرگ‌ترین مشکل در کسب‌وکار یا صنعت خود را شناسایی کنید که اگر حل شود، ثروت زیادی برای شما به ارمغان  می‌آورد. بعد برای حل آن اقدام کنید.

 

افراد طبقه متوسط به فکر خرج کردن هستند؛ اما ثروتمندان به سرمایه گذاری فکر می کنند.

 

افراد طبقه متوسط معروف به این هستند که فراتر از توان خود زندگی کنند. آن‌ها ولخرج نیستند، اما درآمد کمی دارند و باید همه پول خود را خرج کنند تا زندگی مناسبی داشته باشند. آن‌ها توسط کارشناسان مالی که اصرار دارند مراقب هزینه‌های خود باشید و هزینه‌های خود را کاهش دهید، مورد سرزنش قرار می‌گیرند. این توصیه برای افراد طبقه متوسط درست است. جواب افراد ثروتمند این است که درآمد خود را دو یا سه برابر کنید و ثروت کافی ایجاد کنید تا بتوانید بدون نگرانی و با میل قلبی خود از زندگی خوب لذت ببرید. این‌گونه، شما می‌توانید به ثروتمندان بپیوندید و باقی‌مانده پول خود را صرف سرمایه‌گذاری بر روی سهام‌ها، املاک، هنر و یا هر چیزی که ثروت تولید می‌کند، کنید. ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند زیرا می‌دانند که جهان، سرشار از ثروت پنهان‌شده‌ای است که در مشکلات وجود دارد و باید آن‌ها را حل کنند. ثروتمندان می‌دانند که اقتصاد بازار آزاد، آن‌ها را به همان اندازه که می‌خواهند در ازای حل کردن مشکلات پولدار می‌کند. هرچه مشکلات بزرگ‌تر را حل کنید، جامعه شمارا ثروتمندتر خواهد ساخت. هرچه مردم بیشتری از ایده شما سود ببرند، در ازای آن، فراوانی بیشتری دریافت خواهید کرد. هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری کنید، حتی زمانی که خواب هستید پول برای شما ثروت بیشتری تولید می‌کند. این دلیل دیگری است که ثروتمندان پولدارتر می‌شوند: آن‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه بیست‌وچهارساعته، پول برای آن‌ها کار کند. و این به این دلیل نیست که آن‌ها همه پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن‌ها هم مثل بقیه دوست دارند پول خود را خرج کنند و لذت ببرند. بلکه به خاطر این است که آن‌ها پول زیادی دارند بنابراین همیشه مقداری از آن را سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس به‌جای تمرکز روی خرج کردن و پس‌انداز کردن پولتان، بر روی کسب پول بیشتر تمرکز کنید؛ درصدی را سرمایه‌گذاری کنید و باقیمانده را هر طور که می‌خواهید خرج کنید. شما فقط یک‌بار زندگی می‌کنید و دیگر تکرار نمی‌شود. چرا از آن لذت نبرید؟

 

"سالمندان همیشه به جوانان توصیه می‌کنند که پول خود را پس‌انداز کنند؛ این توصیه بدی است. پول را ذخیره نکنید، روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید."

_ هنری فورد

 

  • منبع ثروت: چگونه ثروت بسازیم اثر پیتر سوچی
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: در مقایسه با زمانی که صرف تماشای تلویزیون یا گشت‌وگذار در اینترنت می‌کنید، چقدر زمان صرف سرمایه‌گذاری برای افزایش توانایی خود جهت کسب درآمد بیشتر می‌کنید؟
  • تمرین: تصمیم بگیرید در 2 تا 5 سال آینده درآمد خود را دو برابر کنید. لازم نیست بدانید چگونه این کار را انجام دهید. قدم اول این است که تصمیم بگیرید تا اتفاق بیوفتد.

 

 


 

Invest in the style of the rich

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دسته بندی ها

نوشته های اخیر

دیدگاه‌ها