مسیر ثروتمند شدن

 

 

 


مسیر ثروتمند شدن

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

 

افراد طبقه متوسط معتقدند پول بد است؛ اما ثروتمندان بر این باورند که پول خوب است.

 

از بیشتر مردم در مورد پول بپرسید تا متوجه شوید چرا پول ندارند. آن‌ها افراد بلندپرواز را حریص و خودخواه می‌بینند. آن‌ها پول را به‌عنوان یک شر می‌بینند که باید آن را کنترل کنند و نباید بر آن تمرکز کنند. به‌هرحال، کارهای بهتری مانند مشاهده تلویزیون، ورزش و فیلم وجود دارد. ایده‌ی ساختن ثروت برای آن‌ها سطحی به نظر می‌رسد. همچنین به نظر می‌رسد کار کردن سخت است. ثروتمندان پول را ابزار مثبت و مفیدی می‌دانند که قدرت دارد برای آن‌ها و خانواده‌شان آزادی و خوشبختی را فراهم کند. ثروت این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که به روشی زندگی کنند که آین رند(فیلسوف و نویسنده) آن را زندگی بدون محدودیت می‌نامد. این نوع زندگی به معنی آن است که آن‌ها می‌توانند هر کاری که دلشان می‌خواهد را در هر زمانی، با هرکسی که دوست دارند، تا زمانی که می‌خواهند، بدون محدودیت انجام دهند. پول همچنین به آن‌ها این آزادی را می‌دهد که وقت خود را صرف سرگرمی‌های موردعلاقه خود کنند و مهم نیست اگر این سرگرمی‌ها برای افراد طبقه متوسط تجملاتی به نظرمیرسد. میلیونرهای زیادی هستند که سازمان‌های خیریه تشکیل می‌دهند و به افراد دیگر کمک می‌کنند. بدون حمایت مستمر خیرین ثروتمند، اکثر مؤسسات خیریه باقی نخواهند ماند. بنابراین درحالی‌که افراد طبقه متوسط، ثروتمندان را به دلیل خودخواهی و داشتن طمع، اهریمنی می‌دانند و از آن‌ها انتقاد می‌کنند، ثروتمندان درحال اهدای بخشی از پول خود هستند که خیریه هارا زنده نگه می‌دارد. حتی بیشتر آن‌ها بیشتر از بقیه مالیات می‌دهند و اساساً بیشتر درآمد کسب شده دولت از آن‌ها است. در این سطح از تفکر، این دو باور وجود دارد که پول یا ابزار شر است یا ابزار قدرت. عقیده‌ای که انتخاب می‌کنید یا شمارا به طرف فراوانی ثروت می‌برد یا اینکه شمارا به سوی درآمد متوسط( مانند افراد طبقه متوسط) می‌کشاند.

 

"فردی که ثروت اضافه دارد می‌تواند شرایط را کنترل کند، اما فردی که پول اضافه ندارد توسط شرایط کنترل می‌شود و هیچ‌وقت شانس این را ندارد که تصمیمی بگیرد."

_ هاروی فایرستون

 

  • منبع ثروت: من می‌توانم تو را ثروتمند کنم اثر پل مک دنا
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: به نظر شما ثروت فرصت ساز است یا مشکل‌ساز؟                                                                                       
  • تمرین: یک لیست تهیه کنید و در آن کارهایی را مشخص کنید که اگر میلیونر بودید انجام می‌دادید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمندان افراد سطحی هستند؛ اما افراد ثروتمند معتقدند که ثروتمندان، افراد با استراتژی هستند.

 

این موضوع به نسل‌های مختلف منتقل‌شده است که کسانی که به دنبال ثروت هستند خودخواه، روبه نابودی و سطحی هستند و فقر یا متوسط بودن نشانه افتخار است. این به نقل‌قول کتاب مقدس برمی‌گردد که: رد کردن شتر از سوراخ سوزن آسان‌تر از ورود یک فرد ثروتمند به قلمرو خدا است. ترجمه تحت اللفضی این متن کتاب مقدس حتی باعث شد کلیسای کاتولیک، یکی از ثروتمندترین سازمان‌های جهان، تصویری از پاپ به‌عنوان یک خدمتکار بی‌بضاعت به تصویر بکشد تا اصالت پیام را به‌منظور ایجاد انگیزه در مردم برای اهدای پول حفظ کند. این یک عقیده نیست ولی یک حقیقت تاریخی است. این سنت دستکاری‌شده در دوران مدرن از طریق افرادی که رستگاری را با پارچه‌های نمادین و آب مقدس به مردم فقیر می‌فروشند، ادامه دارد، درحالی‌که تأمین‌کنندگان آن در عمارت ها زندگی می‌کنند و با جت شخصی خود سفر می‌کنند . این موضوع ممکن است زیرا از این باور تغذیه  می‌شود که ضعیف بودن یک ارزش است و حتی اگر نمی‌توانید اجاره خانه خود را بپردازید، باید پول خود را به بدهید. ثروتمندان خود را صادق و هدفمند می‌بینند و تمایل خود را برای ساختن امپراطوری مالی خودشان مخفی نمی‌کنند. آن‌ها صریح و جدی هستند و به هدف خود نزدیک می‌شوند. آن‌ها هیچ علاقه‌ای به دغل‌کاری یا اقدامات غیراخلاقی ندارند. هدف اصلی آن‌ها این است که با خدمت به دیگران، به شیوه‌ای صادقانه و بیشتر از سایر مردم، ثروتمند شوند. این استراتژی به آن‌ها کمک می‌کند تا بر هدفشان تمرکز کنند و با سرعت نور به سمت جلو حرکت کنند. بنابراین بیشتر افراد آن‌ها را به خاطر مادی بودنشان تحقیر و تمسخر می‌کنند درحالی‌که خودشان به سمت بدهکاری کشیده می‌شوند و امید کمی به آینده دارند. در این میان، افراد بزرگ منفی‌باف‌ها را نادیده می‌گیرند و به سفر خود به سمت استقلال مالی و ثروت ادامه می‌دهند.

 

"ثروت، محصول توانایی انسان در تفکر است."

_ آین رند

 

  • منبع ثروت: 1000 دلار و یک ایده: کارآفرین تا میلیاردر اثر سام ویلی
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا برای اهدای پول به مراکز مذهبی یا مؤسسات خیریه موردعلاقه خود اکراه دارید یا واقعاً به آن سازمان اعتقاد دارید و این کار را می‌کنید؟
  • تمرین: استراتژی ایجاد ثروت خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که تمام منابع موجود خود را به حداکثر می‌رسانید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که راه رسیدن به ثروت، با آموزش آکادمیک ساخته می شود؛ اما افراد ثروتمند معتقدند که مسیر ثروتمند شدن با آموزش غیر رسمی ساخته می شود.

 

درحالی‌که ثروتمندان به قدرت آموزش رسمی و آکادمیک احترام می‌گذارند، اما از آن برای ساختن امپراطوری ثروت استفاده نمی‌کنند. تحصیلات آکادمیک به مردم یاد می‌دهد که در جهان تجارت، افکارشان و رفتارشان به‌صورت خطی باشد اما ثروتمندان به‌ندرت با معامله کردن زمان، برای پول ثروتمند شدند؛ آن‌ها ثروت خود را از طریق تجربه خاص خود به دست آورده‌اند. بزرگان از طرز فکر غیرخطی پیروی می‌کنند که آن‌ها را همیشه در آگاهی حاصل از فکرها و ایده‌های خلاقانه نگه می‌دارد. در این سطح بالا از تفکر، هیچ محدودیت و مرزی وجود ندارد و آن‌ها تنها بر حل کردن مشکلاتی که ظاهراً حل نشدنی هستند، تمرکز می‌کنند. در آموزش ایده‌های غیرخطی، همیشه دو به‌علاوه دو مساوی چهار نمی‌شود و هر چیزی ممکن است. ثروتمندان قدرت ذهنی خود و دیگران را به کار می‌گیرند تا جلو بروند و راه‌حل‌های فوق‌العاده خاصی را که رقبایشان به آن‌ها فکر نکرده‌اند، بیابند. در همین حال، بیشتر افراد متقاعد شده‌اند که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا راه رسیدن به ثروت است. بیشتر به خاطر این است که آن‌ها در تله افکار خطی افتاده‌اند و این تله افراد را از آگاهی‌های بالاتر باز نگه می‌دارد. یکی از بزرگ‌ترین رازهای ثروتمندان این است که آن‌ها در حل مسئله، توانایی این را دارند که از عقل، منطق و رویکرد هوشمندانه استفاده کنند. درحالی‌که افراد طبقه متوسط، مشکلات ساده را پیچیده نشان می‌دهند، ثروتمندان مشکلات پیچیده را ساده نشان می‌دهند. توانایی آن‌ها در کوچک‌تر کردن مشکلات به آن‌ها اجازه می‌دهد راه‌حل‌هایی را ببینند که اکثر دانشگاهیان حتی در نظر نمی‌گیرند. ثروتمندان حد وسط را دوست ندارند، آن‌ها بی‌نهایت را دوست دارند. مشکلات را حل می‌کنند، پاداشش را می‌گیرند؛ سپس مشکل جدید پیدا می‌کنند و این روند را تا زمانی که ثروتمند شوند تکرار می‌کنند؛ تمام. این تمرکز منحصربه‌فرد همیشه دیر یا زود جواب می‌دهد که بیشتر مردم آن را شانس می‌نامند.                        

 

"تحصیلات آکادمیک شمارا زنده نگه می‌دارد اما خودآموزی شما را ثروتمند خواهد کرد."

_ جیم روبن

 

  • منبع ثروت: چگونه پولدار شویم نوشته‌شده توسط دونالد ترامپ
  • سؤال تفکر برانگیز انتقادی: آیا دانش خاصی دارید که در آینده به شما کمک کند؟      
  • تمرین: از امروز به یک دانش‌آموز همیشگی تبدیل شوید و همیشه خودآموزی کنید؛ بخوانید، به فایل‌های صوتی گوش بدهید و در سمینارهایی که موضوعشان به شما کمک می‌کند، شرکت کنید.

 

 


 

The way to get rich

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دسته بندی ها

نوشته های اخیر

دیدگاه‌ها