تفاوت نظر طبقات در رابطه با پول و ثروت

 

 

 


تفاوت نظر طبقات در رابطه با پول و ثروت 

منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد


 

 

افراد طبقه متوسط معتقدند پول ریشه همه بدی ها است؛ اما افراد ثروتمند، فقر را دلیل آن می دانند.

 

بیشتر مردم مغزشان به این شکل شست‌وشو شده است که مردم ثروتمند، یا خوش شانس هستند یا متقلب و دغل‌کار. برخی متن های کتاب‌ها می‌گویند که عشق به پول، ریشه همه بدی‌ها است؛ این گفته توسط بسیاری به‌اشتباه نقل‌شده است و به همین دلیل بسیاری از مردم خود پول را ریشه همه بدی‌ها می‌دانند. در نتیجه برنامه‌ریزی ضعیف و ناآگاهی، مردم در رابطه با پول بر محدودیت‌ها و کمبودها تمرکز می‌کنند و این یک بیماری است. ثروتمندان می‌دانند که اگرچه داشتن پول تضمین‌کننده خوشبختی نیست، اما زندگی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. متفکران سطح جهانی، آگاهانه باورهایی درمورد پول ایجاد می‌کنند که به نفع آن‌ها باشد و به آن‌ها کمک می‌کند ثروت خود را به میزان قابل توجهی توسعه دهند. این هوش و تحصیلات کم نیست که مانع ثروتمند شدن افراد می شود، بلکه عقیده افراد طبقه متوسط در مورد پول است که باعث می شود آن‌ها در دنیای فراوانی‌ها برای زنده ماندن دست و پا بزنند و سطح بقا باقی بمانند. اگر ثروت زیاد می‌خواهید، از باور ها و عقیده‌های افراد ثروتمند تقلید کنید و آن‌ها را به‌کارگیرید، سپس رفتارهایتان با توجه به آن باورها و عقاید تغییر می‌کنند. هنگامی که بیشتر افراد در بیرون از خود به دنبال ثروت هستند، افراد ثروتمند می‌دانند که ساختن ثروت از درون شروع می شود. اول شما باید عقیده‌هایی مانند افراد ثروتمند داشته باشید، سپس براساس آن رفتار کنید. عملکرد شما نتایج را رقم می‌زند. آیا شما قبول دارید که ثروتمند شدن آسان است؟ بیشتر افراد قبول ندارند. چرا آن را امتحان نمی‌کنید؟ چه چیزی برای از دست دادن دارید؟      

                                    

"از هر انسانی که به شما می گوید پول بد است به سرعت دور شوید، این فکر مانند بیماری جذام در نزدیکی شما است."

_آین رند

 

  • منبع ثروت: قانون شماره 1 ؛ نوشته‌شده توسط فیل تاون.
  • سوال تفکر برانگیز انتقادی: آیا از تمایل خود برای ثروتمند شدن شرمنده هستید؟
  • تمرین: تصمیم بگیرید به جاه طلبی و بلندپروازی خود افتخار کنید و افرادی را که می‌گویند خواستن ثروت اشتباه است را نادیده بگیرید.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمند شدن یک امتیاز ویژه است؛ اما افراد ثروتمند معتقدند که ثروتمند شدن حق آنها است.

 

افراد طبقه متوسط معتقدند که ثروتمند بودن امتیازی است که فقط به افراد خوش شانس داده می شود. ثروتمندان می‌دانند که در کشور سالم و غنی، اگر بتوانند ارزش هنگفتی برای دیگران ایجاد کنند، حق‌دارند ثروتمند شوند. این تفاوت در تفکر، باعث می شود که افراد طبقه متوسط منتظر شانس و قرعه‌کشی باشند و در مقابل، افراد ثروتمند به فکر کار کردن باشند. هنگامی که افراد طبقه متوسط منتظر هستند که شماره آن‌ها در قرعه‌کشی دربیاید و برای موفقیت دعا می‌کنند، بزرگان به دنبال حل کردن مشکلات هستند. آن‌ها معتقدند اگر زندگی را برای دیگران بهتر و آسان‌تر کنند، حق شان است که به ثروت برسند. آن‌ها همیشه در مورد راه حل‌های جدید فکر می‌کنند و معمولا به علت مادی‌گرایی، خودشیفتگی و داشتن طمع توسط بیشتر مردم مورد تحقیر و تمسخر قرار می‌گیرند. درحالی‌که بیشتر مردم در حال تماشای تلویزیون و وب گردی هستند، قهرمانان در حال کار و تفکر هستند و برای زندگی بهتر رویا پردازی می‌کنند. افراد طبقه متوسط علاقه بیشتری به سرگرم شدن دارند تا ثروتمند شدن؛ نه اینکه دوست ندارند ثروتمند شوند، بلکه فکر می‌کنند ثروتمند شدن برای آن‌ها غیرممکن است. ثروتمند شدن از سیستم فکری آن‌ها دور است و حتی هرگز به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کند. واقعیت این است که ثروتمند شدن برای تمام افرادی که در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که برای حل کردن مشکلات پاداش داده می شود، امکان‌پذیر است. بزرگان بر این باورند که حق‌دارند به‌اندازه ارزشی که خلق می‌کنند، ثروتمند شوند. بنابراین آن‌ها به‌جای تماشای بازی های فوتبال، به خاطر سپردن اعداد بی اهمیت و انجام بازی های ویدیویی، بر روی ایده‌های جدیدی تمرکز می‌کنند که پتانسیل ایجاد ثروت دارند. با این طرز فکر، آیا عجیب است که چرا درصد کمی از مردم بیشترین ثروت جهان را در اختیاردارند؟                                                                                       

"وقتی که درک کنید پول یک ارث خدادادی برای شما است، باید برای به دست آوردن آن پافشاری کنید."

_کاترین پاندر

 

  • منبع ثروت:ده جاده به سوی ثروت؛ راه‌هایی که ثروتمندان به آنجا رسیدند( و شما چگونه می‌توانید) نوشته شده توسط کن‌فیش. 
  • سوال تفکر برانگیز انتقادی: آیا به‌اندازه ارزشی که برای دیگران ایجاد می‌کنید، درآمد دارید؟
  • تمرین:آیا معتقدید که میلیونرهای خودساخته، خوش شانس هستند؟ یا اینکه آن‌ها لیاقت تک‌تک اموالشان رادارند؟

 

افراد طبقه متوسط معتقدند به دست آوردن پول سخت است؛ اما ثروتمندان معتقدند کسب پول ساده است.

 

بیشتر افراد معتقدند که به دست آوردن پول یک راز است. ثروتمندان می‌دانند که پول از ایده‌ها جریان می یابد. آنها می‌دانند که هر چه ارزش بیشتری در بازار ایجاد کنند، ثروتمندتر می‌شوند. بزرگان در تبدیل کردن موقعیت‌های بحرانی به فرمول های ساده ای که همه بتوانند آن را دنبال کنند، ماهر هستند. ثروتمند شدن در اقتصاد بازار آزاد یک مسئله ساده است: معامله کردن راه حل‌ها در ازای پول. هرچه راه حل بزرگ‌تر باشد، حقوق شما بیشتر می شود؛ ساده است. افراد طبقه متوسط همیشه فکر می‌کنند که افراد ثروتمند باهوش‌تر، خوش شانس تر یا تحصیل‌کرده‌تر از آنها هستند. قطعا هیچ کدام از این موارد درست نیست. ثروتمندان کسب ثروت را در امکانات بی‌پایان می‌بینند و از به خطر انداختن ادعای خود نمی‌ترسند. مهم نیست که چند بار شکست بخورند، آنقدر ادامه می‌دهند تا بالاخره موفق شوند. طرز فکر آنها ریشه در پتانسیل فراوانی دارد که ایده‌های جدید به آنها هدیه می دهد. آنها با آگاهی پر از هیجان و انتظارات بزرگ زندگی می‌کنند. بنابراین هنگامی که افراد طبقه متوسط با ذهنیت بیش از حد تحلیلگر خود، به پول نزدیک می‌شوند، ثروتمندان مانند بچه ای به پول نگاه می‌کنند که کمبود و محدودیت را درک نمی کند و صادقانه معتقد است که می‌تواند هر کاری را انجام دهد تا به پول نزدیک شود. یک گروه با دیدن آمار و درصد اندک موفقیت شان برای ثروتمند شدن لذت می‌برند و کوتاه می‌آیند تا در سطح متوسط زندگی کنند و گروهی دیگر آمار و احتمالات را نادیده می‌گیرند و جهان را فتح می‌کنند. پول درآوردن ممکن است آسان نباشد اما ساده است.(آسان به معنای آنکه بدون تلاش به دست می آید و ساده به معنای آنکه پیچیده نیست و به راحتی قابل درک است). هیچ رمز و رازی برای ثروتمند شدن وجود ندارد، اما باور محدودکننده، باعث شده است که مردم تلاش نکنند. آیا تا به حال مانع شما شده است؟ الان شمارا متوقف کرده است؟

 

"افراد موفق پول به دست می آورند؛ این به این معنی نیست که افرادی که پول به دست می آورند موفق خواهند شد، بلکه افراد موفق پول را جذب می‌کنند. آنها موفقیت را با آنچه که انجام می‌دهند به دست می آورند."

_ وین دایر

 

  • منبع ثروت: پول واقعی؛ سرمایه‌گذاری عاقلانه در دنیای جنون‌آمیز نوشته شده توسط جیمز جی کرامر.                                                           
  • سوال تفکر برانگیز انتقادی: آیا فکر می‌کنید آنچه برای ثروتمند شدن لازم است را دارید؟                                                                            
  • تمرین: فقط برای امروز، به خودتان بگویید که پول درآوردن ساده است؛ سپس متوجه می‌شوید که چه حسی به شما دست می دهد.                                   

 

 


 

Differences in class opinion regarding money and wealth

 Harvard Business Review

 

ترجمه و تدوین از وبسایت شخصی دکتر سعید سعیدی‌پور

انتشار مطالب فقط با ذکر منبع این وبسایت مجاز است.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دسته بندی ها

نوشته های اخیر

دیدگاه‌ها