نگران مسائل کم اهمیت نباش

 

 

 


خلاصه کتاب : در زندگی سخت نگیرید

عنوان اصلی : DONY SWEAT THE SMAL STUFF

نوشته:ریچارد کالسون


 

اگر به موضوع خودیاری علاقه‌مندید اما فرصت خواندن کتاب‌های خودیاری را ندارید، کتاب نگران مسائل کم‌اهمیت نباشید، مفید است. هر چند کتاب عوام‌پسند و ساده به نظر می‌رسد اما بر اساس روش شناخت درمانی نوشته‌شده و به شما نشان می‌دهد که احساسات محصول افکار هستند. هر چه آگاهانه‌تر فکر کنید، احساستان هم تغییر می‌کند. البته توجه نکردن به مسائل کم‌اهمیت چندان هم کار سادهای نیست. روان‌شناس بزرگ، آبراهام مازلو، معتقد است که نگران نبودن در مورد مسائل کم‌اهمیت، کلید رسیدن به خودشکوفایی است یعنی انسانی که کوچک بینی را کنار گذاشته و با دید وسیع‌تری به جهان نگاه می‌کند.

 

ساختار این کتاب طوری است که می‌توانید هر زمان که خواستید یکی از صفحات را باز کنید و بخوانید و از آن الهام بگیرید؛ لزومی ندارد که این کتاب را از اول تا آخر و به ترتیب صفحات مطالعه کنید. این کتاب با نوشتار ساده و روانی که دارد آنچه را که در صدها صفحه در کتاب‌های دیگر بیان شده‌اند به صورت خلاصه به شما منتقل می‌کند. حتی اگر فقط یک یا دو روش از مواردی که در کتاب ذکر شده در ذهنتان بماند باز هم ارزش خواندن را دارد.

 

کتاب نگران مسائل کم اهمیت نباش، همه مسائل کم اهمیت هستند یک کتاب پرفروش بین المللی است. نویسنده در مقدمه کتاب، داستانی را که باعث انتخاب این نام برای کتابش شده است بیان می‌کند. داستان از این قرار است که یک ناشر خارجی از کارلسون می‌خواهد که از وین دایر تقاضا کند تا در پشت جلد کتاب باز هم می‌توانید احساس خوبی داشته باشید از کتاب تعریف کند. چون دکتر دایر برای کتاب قبلی کارلسون هم این کار را انجام داده بود، کارلسون به ناشر گفت که با او در این مورد صحبت خواهد کرد. به همین منظور یادداشتی برای دایر فرستاد و خواسته‌اش را مطرح کرد. اما مدت زیادی گذشت و دایر جوابی به این درخواست کارلسون نداد تا اینکه بعد از شش ماه ناشر خارجی نسخه‌ای از کتاب چاپ شده و جدید کارلسون را برایش فرستاد و کارلسون در نهایت شگفتی و ناراحتی متوجه شد که ناشر از همان جملات تعریفی که وین دایر برای کتاب قبلی کارلسون نوشته بود برای این کتاب هم استفاده کرده است. به همین دلیل نامه‌ای برای عذرخواهی نوشت و برای وین دایر فرستاد و توضیح داد که تلاش می‌کند کتاب را از کتاب‌فروشی‌ها جمع‌آوری کرده و مانع فروش آن شود. پس از گذشت چند هفته پراسترس، وین دایر این جواب را برای کارلسون فرستادن:

 

«ریچارد، برای راحت زندگی کردن دو قانون وجود دارد. ۱) نگران مسائل کم اهمیت نباش ۲) همه مسائل کم‌اهمیت هستند. این جمله را همیشه به یاد داشته باش. دوستدار تو، وین»

 

این پاسخ ظریف برای کارلسون الهام‌بخش شد تا این کتاب را بنویسد؛ کتاب راهنمایی که بر اساس یک قانون ظریف و روشن شکل‌گرفته یعنی در پیش گرفتن روش کمترین مقاومت در زندگی. نگران مسائل کم‌اهمیت نباشید روشی برای تکامل شخصیت ارائه نمی‌کند بلکه مجموعه‌ای از راهکارهاست که بر اساس آنها می‌توانید از کشمکش‌های غیرضروری در زندگی دوری کنید. این ۱۰۰ راهکار که هر کدام یک بخش مجزا با توضیحات کوتاه هستند، برای بیمارهای کارلسون و خوانندگان کتاب، بسیار مفید بوده‌اند.

 

 

طرز نگاه
 

کتاب نگران مسائل کم‌اهمیت نباشید از نوعی خوش‌قلبی و عشق نسبت به مردم برخوردار است که در آثار افرادی مانند دیل کارنگی و نورمن وینسنت پیل دیده می‌شود. البته کمی هم چاشنی فرهنگ شرقی دارد و به ارزش آرامش در زندگی اشاره می‌کند. اما مهم‌ترین ارزش این کتاب در این است که از فشارهای مضاعفی که در زندگی مدرن به انسان تحمیل می‌شود آگاهی دارد. ممکن است از چند روزی که در اردوی مدیتیشن می‌گذرانیم خیلی راضی باشیم و به آرامش برسیم یا از تعطیلات کنار دریا در آخر هفته لذت ببریم اما تأثیر این تفریحات به سرعت از بین می‌رود و اولین روز شروع کار باز هم با عجله رانندگی می‌کنیم، عصبانی می‌شویم و از کمبود وقت برای انجام کارهایمان گلایه می‌کنیم.

 

 

سحرخیز باشید
 

کارلسون این کار را انجام داد و دید چیزهایی که او را نگران می‌کردند باعث خنده‌اش می‌شوند و کمترین اهمیتی ندارندانرژی‌ای که او صرف عصبانیت می‌کرد حالا صرف رسیدگی به خانواده یا خلاقیت در زندگی‌اش می‌شود

 

 

انسان‌های مهربان و آرام می‌توانند به موفقیت زیادی برسند

عده‌ای معتقدند انسانی که همیشه و با سراسیمگی در تلاش و تکاپو باشد در زندگی موفق می‌شود. بنابراین آرام و مهربان رفتار کردن برای این عده به معنای یک زندگی توام با تنبلی است. اما واقعیت این است که فکر آشفته، انگیزه و امکان موفقیت واقعی را از انسان می‌گیرد. کارلسون معتقد است شانس بزرگ او در زندگی، هم‌نشینی و مصاحبت با انسان‌های مهربان و آرام و در عین حال موفق بوده است. اگر آرامش در درونتان حکم‌فرما شود، راحت‌تر به هدف می‌رسید و می‌توانید به دیگران هم کمک کنید.

 

 

هیچ‌وقت حرف دیگران را قطع نکنید

این هم یک روش ساده برای این‌که آرام باشید و در عین حال به یک فرد دوست‌داشتنی تبدیل شوید ،حتماً امتحان کنید

 

 

در زمان حال زندگی کنید

جان لنون می‌گوید: زندگی همان لحظاتی است که وقتی مشغول انجام کارهایمان هستیم می‌گذرنداگر به زمان حال فکر کنید، ترس که بیشتر با فکر کردن به آینده ایجاد می‌شود از بین می‌رود. اگر این کار را انجام بدهید، می‌بینید که در نهایت شگفتی تمامی مشکلاتی که به آینده مربوط می‌شوند از ذهنتان خارج می‌شوند. این روش را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید و ببینید که زندگی‌تان چگونه تغییر می‌کند.

 

 

از خودتان بپرسید: آیا این موضوع سال آینده هم برایم مهم است؟ 
 

کارلسون این کار را انجام داد و دید چیزهایی که او را نگران می‌کردند باعث خنده‌اش می‌شوند و کمترین اهمیتی ندارندانرژی‌ای که او صرف عصبانیت می‌کرد حالا صرف رسیدگی به خانواده یا خلاقیت در زندگی‌اش می‌شود

 

 

اجازه بدهید کمی حوصله‌تان سر برود
 

نگران وقت‌های آزادتان نباشید. به هر حال شما انسان هستید نه ماشین. بنابراین کمی هم به خودتان وقت آزاد بدهید یعنی زمانی که در طول آن هیچ کاری انجام نمی‌دهید. خواهید دید که این کار چقدر به ذهنتان آرامش می‌دهد و زمینه را برای شکل گرفتن افکار جدید ایجاد می‌کند.

 

 

خودتان را در مراسم خاک‌سپاری تان تصور کنید

این روش تأثیر فوق العاده ای در ارزیابی مجدد اولویت‌هایتان دارد. بسیاری از مردم اگر نگاهی به گذشته‌شان بیندازند اصلاً خوشحال نخواهند شد، زیرا می‌بینند که وقت زیادی را صرف موضوعات غیرضروری کرده‌اند. از خودتان بپرسید: من چطور آدمی هستم؟ آیا واقعاً کاری را که خودم دوست داشتم انجام داده‌ام؟ آیا به اندازه کافی به اطرافیانم توجه کرده‌ام؟

 

 

تصور کنید همه اطرافیانتان بچه با ۱۰۰ سال سن هستند
 

این روش همیشه باعث تغییر نگاهتان شده و کمک می‌کند تا در مورد دیگران درست قضاوت و با آنها همدردی کنید (همچنین سرگرم هم می‌شوید)

 

 

هدف را از نو معنی کنید
 

به جای اینکه همیشه به هدف‌های بیرونی فکر کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید هدف‌هایی تعیین کنید که به شخصیتتان مربوط می‌شوند مثلاً ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات و سپس سعی کنید که به این هدف برسید.

 

 

واقعیت را همان‌طور که هست بپذیرید
 

دنیا معمولاً به صورتی که ما دوست داریم نیست. وقتی مورد تأیید قرار نمی‌گیرید، حتی از طرف کسی که به شما خیلی نزدیک است یا در کارتان با شکست مواجه می‌شوید به جای اینکه احساساتی و ناراحت شوید، بپذیرید که این اتفاق افتاده است. بعد از مدتی خواهید دید موضوعاتی که باعث ناراحتی‌تان می‌شدند دیگر ناراحتتان نمی‌کنند. و سایر استراتژی‌هایی که کارلسون ارائه می‌کند عبارت‌اند از:
 

  • سعی کنید با انتقاداتی که به شما وارد می‌شود موافقت کنید، حتی به شوخی!! (خواهید دید که دیگر انتقاد موجب ناراحتی‌تان نخواهد شد.)
  • وقتی احساس خوبی دارید شکرگزار باشید و وقتی احساس بدی دارید باوقار باشید.
  • هر جا هستید شاد باشید.
  • کمی هم به خودتپان آزادی بدهید. 

 

 

درباره ریچارد کارلسون
 

کودکی‌اش را در ناحیه پیدمونت کالیفرنیا سپری کرد. روان‌شناسی شادی را در دانشگاه و تا مقطع دکتری ادامه داد و در سال ۱۹۸۶ میلادی فارغ‌التحصیل شد. سپس در یک روزنامه شروع به انتشار ستونی با عنوان «راه‌هایی برای شاد بودن» کرد که باعث شد مسیر شغلی‌اش کاملاً به سمتی پیش برود که در نهایت متخصص شادی و کاهش استرس شود.

 

بیش از ده میلیون نسخه از کتاب نگران مسائل کم‌اهمیت نباشید به فروش رفته و به زبان‌های متعددی هم ترجمه شده است. ضمن این کتاب دو سال پیاپی به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تعیین شد.

 

۱۵ اثر معروف کارلسون عبارت‌اند از: باز هم می‌توانید احساس خوبی داشته باشید، میان بر از طریق درمان، راهنمای روح؛ سخنی در باب جان که با همکاری بنجامین شیلد نوشته است، راهنمای دل؛ سخنی در باب عشق، نگران نباشید، پول درآورید، از سرعت زندگی خود بکاهید! چگونه از درون خود زندگی آرامش‌بخش تر و ساده‌تری بیافرینیم، نگران مسائل کوچک در رابطه عاشقانه نباشید (با همکاری همسرش کریستین)، در برخورد با خانواده از کاه کوه نسازید و به خاطر عشق خدا: راهنمای معنوی کارلسون به همراه همسر و دو دخترش در کالیفرنیای شمالی زندگی می‌کند.او این کتاب را در سال 1997 میلادی منتشر کرد.

 

 

جملات طلایی:
 

«بسیاری از مردم وقت و انرژی‌شان را صرف موضوعات کوچک و کم‌اهمیت می‌کنند و درنتیجه امکان درک زیبایی‌های زندگی را از دست می‌دهند. وقتی تصمیم می‌گیرید که زندگی را سخت نگیرید، انرژی بیشتری خواهید داشت و آرام‌تر خواهید بود.»
 

«یکی از دلایل مهمی که برای استرس، نگرانی و حس رقابت در زندگی وجود دارد ترس از این است که اگر مهربان و آرام باشید به هدف‌هایتان نخواهید رسید؛ حتی تنبل و بی‌علاقه خواهید شد. در حالی که این فکر کاملاً اشتباه است. تفکر توام با ترس و آشفتگی انرژی انسان را از بین برده و حتی خلاقیت و انگیزه زندگی را هم از او می‌گیرد.»

 

 

چکیده:
 

مشکلات کوچکتان را بزرگ نکنید و با آنها منطقی برخورد کنید. با این کار خواهید دید که از زندگی و رابطه با سایر انسان‌ها لذت بیشتری می‌برید.

 

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

دسته بندی ها

نوشته های اخیر

mahsa گفت:
کتاب خوبیه خوندنش توی این شرایط ایران خوندنش لازمه.مرسی به خاطر این مطلب
    مدیریت وبسایت گفت:
    بله این کتاب پرفروش‌ترین اثر نویسنده آن هست.یکی از دلایل استقبال زیاد از این کتاب شرایط دوران کرونا و مشکلات جهانی آن بوده. در شرایط اقتصادی امروز کشور ما هم اهمیت مطالب این کتاب کاملا محسوس است.نویسنده به مخاطبانش یاد می‌دهد که چگونه از تاثیر منفی مسائل،خصوصا مسایل کوچک و کم‌اهمیت بکاهند. مشخصاً تأکید نویسنده بر این است که به مخاطبش کمک کند تا از نگرانی‌ها رها شود.
سیما گفت:
یکی از تاثیرگذار ترین کتابایی که تو زندگیم خوندم
حمید گفت:
من این کتابو خوندم خیلی خوب توضیح داده بودین مرسی
    مدیریت وبسایت گفت:
    ممنون از شما که با ما همراه هستید و انرژی مثبت دادین
    مدیریت وبسایت گفت:
    بله چند سخرانی در مجموعه تد در این باره وجود دارد که بسیار مفید هستند.

دیدگاه‌ها