تجسم خلاق

خلاصه کتاب : تجسم خلاق

نوشته : شاکتی گاوین

عنوان اصلی : CREATIVE VISULIZATION 

 

 

هیچ چیز عجیب یا جدیدی در مورد تجسم خلاق وجود ندارد. ما بیشتر عمرمان را در تجسم به سر می‌بریم و از چیزهایی که دوست داریم برایمان اتفاق بیفتند یا می‌ترسیم که اتفاق بیفتند تصاویر یا فیلم‌هایی در ذهنمان می‌سازیم. ما تمام مدت در حال تجسم هستیم؛ اما به صورت ناخودآگاه. شما با استفاده از تجسم خلاق برای چیزهایی که می‌خواهید در زندگی‌تان اتفاق بیفتند آگاهانه تصمیم می‌گیرید و مسئولیت هر اتفاقی را که در اثر استفاده از این پدیده برایتان بیفتد به عهده می‌گیرید.

 

تمرین استفاده از تجسم خلاق یعنی درک اتصال میان خیال و واقعیت، یعنی درک اتصال میان قوانین نادیدنی و واقعیت‌های فیزیکی موجود در جهان. پس آیا می‌شود گفت دلیل شکست و نرسیدن به آرزوها فقط این است که آگاهی و درکی از شیوه عملکرد جهان نداریم؟ اگر شما فردی باشید که همیشه می‌خواهد همرنگ جماعت شود و در عین حال می‌داند که باید بر زندگی آینده‌اش تسلط داشته باشد این کتاب مخصوص شما است. این همان تناقضی است که وقتی شاکتی گاوین نوشتن این کتاب را شروع کرد به آن فکر می‌کرد؛ پس شما تنها کسی نیستید که دچار این تناقض شده است.

 

 

تکنیک تجسم خلاق

به چیزهایی فکر کنید که دوست دارید در زندگی‌تان داشته باشید. شغل جدید، شروع کردن یک کسب و کار تازه، یک رابطه خوب، احساس آرامش، بهبود مهارت‌های ذهنی یا کسب یک مهارت ورزشی؟

 

کلید استفاده موفقیت‌آمیز از تجسم خلاق این است که ذهنتان را ساکت کنید تا امواج مغزی‌تان به سطح «آلفا» برسند. اغلب اوقات قبل از اینکه به خواب فرو بروید، در حال مدیتیشن یا شاید زمانی که در کنار رودخانه‌ای نشسته‌اید این حالت را تجربه می‌کنید. شاید فکر کنید وقتی از تجسم خلاق استفاده می‌کنید باید شروع کنید به خیال‌بافی و به همه چیزهای خوبی که دوست دارید، فکر کنید اما هدف اصلی از تجسم خلاق این است که اجازه بدهید همه افکار مخفی‌تان نمایان شوند. در این حالت به احتمال زیاد به چیزهایی فکر می‌کنید که برایتان خوب هستند و واقعاً موجب خوشحالی‌تان می‌شوند.

 

مثلاً اگر در محل کار با کسی دعوایتان شده است به جای احساسات همیشگی بدخواهی و تنفر نسبت به فرد مورد نظر، خودتان را در حالی تجسم کنید که با آرامش کامل با او گفتگو می‌کنید. هر حرف بدی را که تا به حال میانتان رد و بدل شده است به فراموشی بسپارید و در ذهنتان برای آن فرد طلب خیر و برکت کنید. به این ترتیب احتمالاً دفعه بعدی که با آن فرد ملاقات می‌کنید سد ذهنی که قبلاً میان شما دو نفر وجود داشت از بین می‌رود و تعجب می‌کنید که به چه سرعتی تغییرات مثبت ایجاد می‌شوند.

 

گاوین تذکر می‌دهد که هدف از تجسم خلاق این نیست که دیگران را با ذهنتان کنترل کنید. و اصلاً این قانون برای مقاصد منفی یا سودجویانه کار نمی‌کند. بلکه این قانون برای «از بین بردن موانع درونی‌مان است تا به هماهنگی طبیعی برسیم.»

 

 

علم تجسم خلاق

تجسم خلاق چطور کار می‌کند؟

دنیا از انرژی تشکیل شده است. اگر هر ماده‌ای را به بخش‌های کوچک و کوچک‌تر تقسیم کنید خواهید دید که همه از انرژی تشکیل شده‌اند و وقتی این انرژی‌ها را به شکل خاصی در کنار هم قرار می‌دهیم دچار این توهم می‌شویم که مواد، ثابت هستند.

 

هر ماده‌ای از میزان خاصی از ارتعاش برخوردار است. یک تخته‌سنگ، یک گل و یک انسان هر کدام انرژی‌هایی هستند که ارتعاش مخصوص به خودشان را دارند. انرژی هر چیزی چیزهایی را که به همان اندازه ارتعاش داشته باشند به خودش جذب می‌کند. مثلاً یک فکر نوعی انرژی متحرک است که به دنبال نمونه فیزیکی‌اش می‌گردد.

 

وقتی ما اتفاقات و حالت‌های مثبت را خلاقانه تجسم می‌کنیم یا در موردشان از عبارات تأکیدی مثبت استفاده می‌کنیم انرژی فکری خاصی را به هستی ارسال می‌کنیم. و هستی به شکل اتفاقاتی که در راستای انرژی فکری‌مان قرار دارند به افکار ما پاسخ می‌دهد. تجسم خلاق در واقع «کاشتن بذر» زندگی مورد علاقه است.

 

نکته‌های دیگری هم در این کتاب ذکر شده‌اند که بعضی از آنها را در این جا آورده‌ام: عبارات تأکیدی مثبت: لازم نیست حتماً تصویرهایی را در ذهنتان «ببینید، تا بتوانید از تجسم خلاق استفاده کنید. بعضی از مردم نمی‌توانند این کار را بکنند و در عوض به چیزهایی که دوست دارند فقط فکر می‌کنند یا یک عبارت تأکیدی مثبت را در مورد چیزی که می‌خواهند به کار می‌برند (مثلاً: من لایق بهترین‌ها هستم و بهترین‌ها به سوی من می‌آیند.) گاوین می‌گوید عبارات تأکیدی «به چیزی که تجسم می‌کنید استحکام می‌بخشد.» این عبارت‌ها باید به زمان حال بوده و فعل داشته باشند. و اگر از خدا، شعور بی‌نهایت کیهانی یا هستی هم کمک بخواهید انرژی فکرتان بیشتر خواهد شد.

 

 پذیرفتن لیاقت خودتان: شاید احساس کنید که لیاقت برآورده شدن همه آرزوهایتان را ندارید. قبل از اینکه چیزی را تجسم کنید باید آن را بپذیرید. و اول از همه خودتان را دوست داشته باشید.

 

باور: لازم نیست باورهای معنوی یا متافیزیکی داشته باشید تا تجسم خلاق مفید واقع شود. همه قدرتی که برای موفقیت در این کار لازم دارید در وجود خودتان هست.

 

 سلامت و ثروت: شما می‌توانید از طریق تجسم سلامتی، بیماری‌های خودتان و دیگران را شفا بدهید و با تجسم کردن چیزهایی که مرتباً در این دنیا در حال خلق و تجدید شدن هستند می‌توانید از فراوانی نعمت در این دنیا آگاه شوید.

 

 

 نکاتی چند :

کتاب تجسم خلاق بسیار باریک است و شاید وقتی برای اولین بار آن را ورق می‌زنید از خواندنش پشیمان شوید اما اصول و تمرین‌هایی که در این کتاب آمده‌اند زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده‌اند. مثلاً به همین نکته توجه کنید که این کتاب سه میلیون نسخه فروش داشته، به ۲۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده و خود لغت تجسم خلاق وارد زبان مردم و به یک مبحث خاص تبدیل شده است.

 

وقتی یک عبارت تأکیدی مثبت را با خودتان تکرار می‌کنید و مثلاً می‌گویید: «تور الهی در وجود من است و در زندگی‌ام معجزه می‌کند» شاید حس عجیبی به شما دست بدهد و وقتی این عبارت یا عبارات تأکیدی دیگری را با خودتان تکرار می‌کنید شاید احساس آرامش کنید. وقتی یک تصویر یا یک عبارت تأکیدی به بخشی از وجودتان تبدیل شوند معجزه می‌تواند اتفاق بیفتد. این کتاب عبارت‌های تأکیدی زیادی دارد. پس حتی به خاطر استفاده از این عبارات هم که شده آن را بخرید.

 

گاوین می‌گوید هر چه بیشتر از تجسم خلاق استفاده کنید از حالت تکنیک خارج شده و به حالتی از آگاهی تبدیل می‌شود که در آن متوجه می‌شوید تا چه حد خالق زندگی‌تان هستید. دیگر نیازی نیست نگران باشید یا به سوءاستفاده و فریب دیگران فکر کنید زیرا متوجه خواهید شد که در مقایسه با روش آرام تجسم خلاق که در راستای اهداف والای زندگی‌تان هستند این روش‌ها قدرت کمی دارند.

 

 

 شاکتی گاوین

گاوین در دانشگاه کالیفرنیا در رشته روانشناسی تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی به مدت دو سال در اروپا و آسیا سفر کرد و به مطالعه فلسفه شرقی، مدیتیشن و یوگا پرداخت و پس از برگشت به آمریکا درگیر مطالعات روانشناسی شد که در زمینه نیروهای بالقوه بشری بودند، گاوین در این زمینه کتاب‌های زیادی خواند و با مدرسان زیادی کار کرد.

 

دیگر کتاب‌های او عبارت‌اند از: زندگی در روشنایی (۱۹۸۶میلادی)، بازگشت به باغ (Return to the Garden) ((۱۹۸۹میلادی) داستان شخصی گاوین (Gawain ' s Personal Story)، راه تحول (۱۹۹۳میلادی) خزانه بیکران کامیابی و کتاب تمرین تجسم خلاق

(Creative Visualization Workbook) (۱۹۹۵میلادی).

 

 

جملات طلایی کتاب :

«تجسم خلاق به معنای واقعی کلمه، جادو است. برای استفاده از تجسم خلاق باید اصولی را درک کنید که همه چیز را در طبیعت و کل جهان کنترل می‌کنند. سپس خودتان را با این اصول، هماهنگ کنید و یاد بگیرید که به آگاهانه‌ترین و خلاقانه‌ترین شکل ممکن آنها را به کار ببرید.»

 

«اگر هرگز یک گل زیبا یا غروب دل‌انگیز آفتاب را ندیده باشید و کسی آن را برایتان توصیف کند احتمالاً به نظرتان شگفت‌انگیز خواهد آمد (همین‌طور هم هست!) وقتی چند بار یک گل زیبا با غروب آفتاب را ببینید و از قوانین طبیعی مربوطه آگاه شوید می‌فهمید که چطور شکل می‌گیرند و به نظرتان طبیعی می‌آیند و دیگر چنین مناظری برایتان پررمز و راز نخواهند بود. تجسم خلاق هم همین‌طور است. ممکن است ابتدا از نظر ذهن محدودمان که از این مسائل مطلع نیست پدیده خارق‌العاده یا غیرممکنی باشد اما وقتی از اصول تشکیل‌دهنده این پدیده باخبر شویم و آنها را به کار ببریم دیگر برایمان کاملاً قابل فهم خواهد بود.»

 

 

 چکیده:

زندگی شما مطابق با همان تصاویر خوب یا بدی که در ذهنتان دارید شکل می‌گیرد. حالا که این‌طور است آینده‌تان را آن‌طور که دلتان می‌خواهد تصور کنید.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

دسته بندی ها

نوشته های اخیر

دیدگاه‌ها