ان ال پی ، روش جدیدی برای پیشرفت

خلاصه کتاب :ان ال پی ، روش جدیدی برای پیشرفت

عنوان اصلی اثر : NLP THE NEW TECHNOLOGY OF ACHIEVEMENT

نوشته: استیو آندریاس و چارلز فاکنر (تیم جامع إن إل پی)

 

 

آرتور سی کلارک نویسنده داستان های علمی- تخیلی می گوید: «تمایز قائل شدن میان یک تکنولوژی پیشرفته و جادوگری مشکل است.»

 

در ابتدای مبحث ان ال پی: روش جدیدی برای پیشرفت، با این جمله کلارک روبرو می‌شوید. بسیاری از کسانی که از تکنولوژی برنامه ریزی عصبی-کلامی استفاده می‌کنند در نهایت به همین نتیجه می‌رسند که با جادوگری شباهت زیادی دارد. این تکنولوژی در طول ۲۰ سال گذشته جهان را تسخیر کرده است. با استفاده از این تکنولوژی انسان‌ها توانسته‌اند در عرض چند دقیقه از ترس‌هایی که سال‌ها آنها را آزار می‌داده است رها شوند یا به سرعت، بار سنگین خاطرات بدی را که در ذهنشان ماندگار شده بود از دوش خود بردارند.

 

ما بر حسب عادت فکر می‌کنیم که تغییر، نیازمند یک زمان طولانی است و با تکرار ضرب‌المثل معروف نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود خودمان را راحت می‌کنیم. بنابراین وقتی حرف جدیدی می‌شنویم که با این طرز فکر مغایرت دارد دوست نداریم آن را باور کنیم. نویسندگان این کتاب پذیرفته‌اند که: «تکنولوژی ان ال پی به قدری باورنکردنی به نظر می‌رسد که بعضی افراد حتی آن را امتحان هم نمی‌کنندوقتی صحبت از علم روان‌شناسی می‌شود همیشه گرفتار زمان می‌شویم و فکر می‌کنیم عقاید فروید با وجود اینکه بیش از ۱۰۰ سال پیش مطرح‌شده‌اند، همچنان درست هستند. اما آندرس و فاکنر می‌پرسند چه کسی دوست دارد سوار اتومبیلی شود که متعلق به ۱۰۰ سال قبل است؟

 

به‌واسطه پیشرفت‌هایی که در علوم ادراکی و روش‌های ان آل پی ایجادشده است، تغییرات فردی، دیگر مثل معجزه نیستند؛ این تغییرات می‌توانند خیلی سریع، قابل اطمینان و حتی خوشایند باشند.

 

 

ان ال پی: آغاز شکل‌گیری

در سال‌های آغازین دهه ۱۹۷۰ میلادی ریچارد باندلر دانشجوی لیسانس ریاضیات دانشگاه کالیفرنیا بود. او علاقه زیادی به علوم کامپیوتر و روان‌شناسی داشت. در دوران دانشجویی با یک استادیار رشته زبان شناسی به نام دکتر جان گریندر آشنا شد. آنها جلسات هفتگی درمانی را آغاز کردند و به کپی برداری از سبک و نظرات فرینز پرلز، پایه‌گذار روش گشتالت در روان شناسی، پرداختند. تلاش آنها برای کپی‌برداری از نتایجی که شخص دیگری به آن دست یافته بود، از طریق به کارگیری عادت‌ها و روش‌های همان شخص، باعث رسیدن به «مدل انسان متعالی» شد.

 

تحقیق درباره موضوع ترس‌های روانی باعث شد باندلر و گریندر به این نتیجه برسند که اگر کسی بتواند از ترس خودش جدا شود (مثلاً در ذهنشان خودشان را می‌بینند که از ترسشان دور شده‌اندمی‌توانند از این حالت رها شوند. همکاری آنها با یک هیپنوتیزم کننده بالینی مشهور به نام میلتون اریکسون باعث شد مجموعه تازه‌ای از تکنیک‌های درمانی را ایجاد کنند. تز فوق‌لیسانس باندلر بعدها به جلد اول کتاب بسیار تأثیرگذار او در زمینه إن إل پی یعنی کتاب جادوی کامیابی ۲: ساختار جادو تبدیل شد.

 

 

 روش جدیدی برای پیشرفت

 

ان ال پی اساساً درباره تغییر طرز فکرتان درباره فکر کردن است. در تکنولوژی عصبی کلامی، منظور از کلمه عصبی دستگاه عصبی انسان و مناطقی از مغز است که به حواس پنج‌گانه مربوط هستند. منظور از کلامی، زبان و کاربرد کلمات، عبارت‌ها، زبان بدن و عادت‌هایی است که منعکس‌کننده دنیای ذهن هستند. کلمه برنامه‌ریزی از علم کامپیوتر گرفته‌شده است. اگر همه این‌ها را با هم ترکیب کنید به یک تکنولوژی دست پیدا می‌کنید که معتقد است افکار، احساسات و اعمال انسان برحسب عادت هستند و می‌توان این عادت‌ها را کنترل کرد.

 

كتاب ان ال پی: روش جدید موفقیت یکی از بهترین کتاب‌هایی است که به معرفی این روش می‌پردازد و توسط یک تیم آموزشی حرفه‌ای نوشته‌شده است که با پایه‌گذاران این روش در ارتباط بوده‌اند. این کتاب از نظر علمی بسیار ارزشمند است اما اهمیت واقعی این کتاب در تمرین‌ها با «تجربیات فکری» آن است. کافی است دو فصل اول این کتاب را بخوانید تا چند روش مهم را برای تغییر افکارتان بیاموزید. اگر همه کتاب را بخوانید و تمرین‌های آن را انجام بدهید می‌توانید به‌کلی حالت‌ها، رفتار و خاطرات خود را تغییر بدهید و از نو به فکر و عملتان شکل بدهید. با این کار تمام عمر می‌توانید بر اساس ارزش‌های درونی‌تان زندگی کنید.

 

فصل های این کتاب:

  • انگیزه پیدا کنید
  • ماموریت خودتان را کشف کنید
  • رسیدن به اهداف
  • ایجاد حسن تفاهم و روابط پایدار
  • استراتژی های تحت تأثیر قرار دادن دیگران
  • از بین بردن ترس ها و نگرانی ها
  • ایجاد حس اعتماد به نفس
  • ارزش دادن به خود و اعتمادبه‌نفس
  • کسب یک حالت مثبت ذهنی
  • رسیدن به حداکثر کارآیی 

 

 

اصول ان ال پی

در اینجا پیش فرض‌ها و اصول اولیه ان آل پی را بیان می‌کنم:

 ۱) نقشه، قلمرو نیست فقط نشان‌دهنده آن است. ما به جهان آن طور که هست واکنش نشان نمی‌دهیم، بلکه بر اساس نقشه‌ای از جهان که در ذهن داریم واکنش نشان می‌دهیم. بنابراین اگر نقشه‌ای را که از قلمرو خودمان در ذهن داریم همواره به روز کنیم، می‌توانیم به نتایج بهتری برسیم. انجام این کار بهتر از این است که جهان را وادار کنیم تا مطابق آنچه که ما در ذهن داریم رفتار کند.

 

2) تجربه ساختار دارد. همه ما الگوی فکری داریم. با تغییر این الگوها می‌توانیم تجربه‌مان را عوض کنیم، یعنی تغییر دادن روش فکر کردنمان درباره اتفاقاتی که در گذشته برایمان رخ‌داده‌اند و به‌صورت تجربه در آمده‌اند.

 

 ۳) اگر کسی بتواند کاری را انجام بدهد، هر کس دیگری هم می‌تواند روش انجام آن کار را یاد بگیرد. ما می‌توانیم الگوی فکری و رفتاری انسان‌های موفق را یاد بگیریم و با انجام آنها به نتایج مشابه آنها برسیم.

 

۴) ذهن و بدن هر دو متعلق به یک سیستم هستند. افکار ما می‌توانند روی تنفس، عضلات و تمام بدن ما تأثیر بگذارند. افکارتان را کنترل کنید تا بدنتان را تحت کنترل داشته باشید.

 

۵) انسان‌ها تمام منابع موردنیازشان را در اختیار دارند. با استفاده از انبار ذهنم خاطراتمان می‌توانیم الگوهای ذهنی جدیدی برای رسیدن به هدف‌ها و خواسته‌هایمان بسازیم.

 

۶) شما نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار نکنید. حرکات چشم و بدن، تن صدا و حتی رفتارهای شما هرکدام شکلی از ارتباط هستند. بنابراین وقتی کسی حرفی میزند که با خصوصیات خودش مطابقت ندارد، به‌راحتی قابل تشخیص است.

 

۷) معنی ارتباط شما، همان پاسخی است که از آن دریافت می‌کنید. انسان‌ها اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که از صافی نقشه ذهنی‌شان گذشته است. روش ارتباط شما باید همواره تنظیم شود تا بتوانید پاسخ‌هایی را که دوست دارید دریافت کنید.

 

8) هر رفتاری یک ریشه و علت مثبت دارد. خشونت نقابی برای عدم پذیرش از سوی دیگران و ترس است. (یعنی نیت مثبت فردی که از خود خشونت نشان می‌دهد پذیرفته شدن از سوی دیگران یا از میان برداشتن ترسش است ولی نقاب منفی خشونت را برای رسیدن به هدف مثبتش به چهره میزند. «ویراستار») فریاد زدن بر سر دیگران و یا انتقاد هم به معنای این است که شخص می‌خواهد موردتوجه و قبول واقع شود. ببینید مردم چطور رفتار می‌کنند تا بتوانید به نیت‌های مثبت آنها پی ببرید.

 

۹) مردم همیشه سعی می‌کنند از بین گزینه‌هایی که برایشان وجود دارد بهترین را انتخاب کنند. انسان بر اساس تجربه انتخاب می‌کند. هر چه تجربیات بهتر و بیشتری داشته باشد، بهتر است.

 

10) اگر کاری که انجام می‌دهید فایده‌ای ندارد، کار دیگری بکنید. هر کار دیگری را که به ذهنتان می‌رسد انجام بدهید. فقط در صورتی به نتیجه جدید نمی‌رسید که کار تکراری انجام بدهید.

 

ان ال پی روش جدیدی برای پیشرفت، به بسط و توسعه این اصول می‌پردازد:

- هر انسانی یک (جهت انگیزش) دارد، برخی در جهت هدف‌هایشان انگیزه می‌گیرند و برخی هم برای فرار از ناراحتی‌ها و دردهایشان انگیزه حرکت پیدا می‌کنندتیمان آل پی فهمیده است که بیشتر مردم از حالت دوم، انگیزه می‌گیرند یعنی برای فرار از آنچه که آنها را ناراحت می‌کند. اما اگر این جهت انگیزش را تغییر بدهیم، می‌توانیم به جای فکر کردن به ترس‌ها به امکانات و توانایی‌هایمان فکر کنیم و از آنها انگیزه بگیریم. البته این بدان معنا نیست که همیشه با فکر کردن به یک تصویر رؤیایی و زیبا زندگی کنیم کافی است روش ارتباط با خودمان را تغییر بدهیم. مثلاً بعد از اینکه دچار افکار و نظرات منفی شدیم، دوباره به هدف‌هایمان فکر کنیم. این کار یعنی ابتدا افکار منفی و بعد یادآوری هدف‌ها و آرزوها، یک روش ساده و موفقیت‌آمیز برای ایجاد انگیزه است.

 

- تفاوت بین کار و مأموریت را بدانیدیک کار برای یک انسان معمولاً امری ساده و کوچک است. اما برای انجام یک مأموریت شاید یک عمر تلاش و کوشش لازم باشد. به این نکته مهم از اصول ان ال پی توجه کنید: «اگر یک نفر بتواند کاری را انجام بدهد، هر کس دیگری هم می‌تواند روش انجام آن کار را یاد بگیرد.» شما می‌توانید از روش، طرز فکر و رفتار یک انسان موفق الگوبرداری کنید و برای رسیدن به مأموریت منحصربه‌فردی که در زندگی دارید از آن استفاده کنید. استیون اسپیلبرگ (کارگردان سینما)میکل آنژ (هنرمند)، سوزان بوچر (قهرمان مسابقات سورتمه‌سواری) و تند ترنر (ابرقدرت رسانه‌اینمونه‌هایی از انسان‌هایی هستند که به خوبی می‌دانند از زندگی چه می‌خواهند و مأموریت های روشنی دارند.) تمرینات ان ال پی می‌توانند آرزوهای شما و عمیق‌ترین ارزش‌هایتان را برملا کنند تا بر اساس آنها مأموریت خودتان را در زندگی مشخص کنید.

 

- تغییر در انسان در یک لحظه رخ می‌دهد و باید طبیعی و راحت باشد. مهم نیست چند بار تلاش می‌کنید تا با کامپیوتر کاری را انجام بدهید، اگر نرم‌افزار مربوطه را نداشته باشد نمی‌تواند کاری را که می‌خواهید انجام بدهد. اگر هم بتواند انجام بدهد شما باید تک‌به‌تک فرمان‌های موردنیاز را برای این کار به کامپیوتر بدهید. ذهن انسان بسیار پیچیده‌تر از کامپیوتر است و ان ال پی مانند یک نرم‌افزار در خدمت انسان است تا بتواند مسیرها و دستورات لازم را به ذهن خودش بدهد. اگر از روشان آل پی استفاده کنید نیازی نیست تلاش زیادی بکنید. با داشتن دانش موردنیاز برای تغییر، این اتفاق برایتان ساده می‌شود

 

اساس ان ال پی این است که می‌توانیم به راحتی ذهن خودمان را تغییر بدهیم، اما این اتفاق فقط با داشتن افکار جدید امکان‌پذیر نمی‌شود. باید روش فکر کردنمان را هم تغییر بدهیم. مثلاً با تغییر نگاهی که نسبت به انبوهی از تصاویر ذهنی، احساسات و خاطراتمان داریم، می‌توانیم کاری کنیم که آنها به جای ضربه زدن به ما، در خدمتمان باشند. ما می‌توانیم به راحتی و با دادن یک موضوع جدید به فکرمان، تأثیر یک خاطره بد را کمرنگ کنیم (مثلاً در ذهنمان یک آهنگ شاد را مرور کنیم، به یک نقاشی زیبا فکر کنیم، یک خاطره ناراحت‌کننده را به یک فیلم سیاه و سفید تبدیل کنیم یا به جای یک تصویر غمناک از خودمان یک تصویر خندان را در ذهنمان داشته باشیم.) وقتی این فکرهای جدید را در ذهنمان پرورش بدهیم تأثیر خاطره بدی که داریم فوراً و برای همیشه کمرنگ می‌شودبه این ترتیب خواهیم دید هر بار که ذهنمان به یاد خاطره بدی می‌افتد تصاویر جدیدی در ذهنمان شکل می‌گیرند. پس قبل از اینکه این روش را فراموش کنید امتحانش کنید.

 

- تمرینات ان ال پی شما را از دوراهی فکری نجات می‌دهند. دران آل پی یک قول معروف وجود دارد که می‌گوید: «اگر برای موضوعی فقط یک راه حل دارید یعنی مانند روبات عمل می‌کنید اما اگر دو راه حل دارید یعنی بر سر یک دوراهی قرار دارید. اما قبل از اینکه کاری را شروع کنید باید حداقل سه راه حل برای انجام آن داشته باشید تا برای تغییر آماده شوید.» به علاوه ان آل پی به شما راه حل‌هایی را برای انتخاب شیوه تغییر ارائه می‌کند.

 

 - هرکس در درون خودصدایی دارد که این صدا همواره با او گفتگو می‌کند. شما باید صدای درونتان را به یک مشوق تبدیل کنید. مثلاً می‌توانید هر وقت نیاز به انگیزه دارید در ذهنتان به یک موسیقی شاد و هیجان‌انگیز گوش کنید. می‌توانید خودتان را عادت بدهید که هر وقت در یک حالت بد و ناراحت‌کننده قرار گرفتید در ذهنتان به صدای خنده بلند گوش کنید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند کنترل فکر و واکنش‌هایتان را در دست بگیرید و از انتقادات به شکل سازنده‌ای بهره ببرید.

 

- ذهن انسان نمی‌داند چگونه منفی فکر کند. اگر همیشه به خودتان بگویید: می‌خواهم اضافه وزنم را کم کنم» ذهن به شکل ناخواسته روی کلمه اضافه وزن تمرکز می‌کند. متخصصان مشاوره به کسانی که می‌خواهند به وزن ایده آل برسند توصیه می‌کنند که وزن دلخواهشان را به شکل یک هدف درآورند. با تمرکز روی وزن دلخواه می‌توان به هدف رسید، نه با تمرکز روی کاهش وزنإن إل پی به شما یاد می‌دهد که زبان مثبت را برای رسیدن به خواسته‌هایتان به کار ببرید نه اینکه روی ترس‌هایتان متمرکز شوید.

 

با کمکان آل پی می‌توانید یاد بگیرید که چطور اعتماد به نفس کسب کنید، چطور دوست‌داشتنی باشید و قبل از فراموش کردن بلندپروازی‌هایتان آنها را به واقعیت تبدیل کنید. بسیاری از افراد موفق ناخودآگاه از تکنیک‌های ان آل پی استفاده می‌کنند و مدت‌ها قبل از اینکه به موفقیت برسند هدف مورد نظر را در ذهنشان می‌بینند و حس می‌کنند. احساس موفقیت، شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد، طراحی یک آینده خوب و زیبا در ذهنتان شما را وادار می‌کند که برای رسیدن به آن آینده زیبا هر اقدامی را که لازم است انجام بدهیدکسانی که در رویاسازی و خلق تصاویر ذهنی مهارت دارند این گفته ان ال پی را تائید می‌کنند که: «همه افراد رؤیاپرداز موفق نمی‌شوند اما هر انسان موفقی رؤیاپرداز هم هست.

 

 

نکاتی چند:

یک نظریه روان شناسی که ذهن و بدن انسان را مثل یک نرم‌افزار می‌بیند و معتقد است می‌توان این نرم افزار را کنترل و برنامه ریزی کرد، برای شرایطی که ما در آن زندگی می‌کنیم بسیار مناسب است. با این حال تأثیر کلی ان ال پی در افزایش هیجان و کیفیت زندگی است. هر چند که اساس شکل‌گیری این روش از علم کامپیوتر و زبان‌شناسی بوده است ان ال پی روشی برای تغییر خوشایند و مطلوب انسان محسوب می‌شود.

 

روان‌شناسی بالینی سنتی همواره به دنبال تحلیل و بررسی مشکلات انسان و پیدا کردن ریشه این مشکلات است. اما ان ال پی روی توانایی‌های انسان تکیه دارد و اینکه چطور ذهن می‌تواند برای رسیدن به نتایج موردنظر برنامه‌ریزی شود. اگر بخواهیمان آل پی را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که همه انسان‌ها به خوبی کار می‌کنند و هیچ عیب و نقصی ندارند.» فقط افکار، احساسات و رفتارهای خاص ما باعث شده‌اند امروز در جایی که قرار داریم، باشیم. اگر بتوانیم این‌ها را تغییر بدهیم می‌توانیم به نتایج جدیدی برسیم و به انسان دیگری تبدیل شویم.

 

هر یک از ما مجموعه‌ای از احساسات، رفتارها و قابلیت‌هایی هستیم که باید همه آنها را بپذیریم و حتی دوست داشته باشیم تا به آنچه که دران آل پی تناسب شخصیت» نامیده می‌شود برسیم. تناسب شخصیت یعنی انطباق کامل آرزوها و ارزش‌ها با قابلیت‌های انسان.

 

 

درباره استیو آندریاس و چارلز فاکنر

استیو آندریاس قبل از اینکه مدرس ان ال پی شود یک شیمی‌دان صنعتی بود. او به همراه همسرش کنیرا تیم جامعان آل پی را در سال ۱۹۷۹ میلادی در شهر کلرادو پایه‌گذاری کرد این مرکز اولین مدارک مربوط به آموزش دوره‌های ان ال پی را به مربیانی که تربیت می‌کرد می‌داد. به علاوه استیو همراه همسرش در کتاب هم نوشت: ذهنتان را تغییر بدهید و این تغییر را حفظ کنید (Change Your Mind- And Keep the Chang) ( سال ۱۹۸۷ میلادی ) و کاربرد روانشناسی در زندگی عادی (سال ۱۹۸۹ میلادی). آندرس مقاله‌های زیادی منتشر کرده و برنامه‌های صوتی و تصویری نیز تولید کرده است. او زندگی‌نامه یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین درمانگران روابط انسانی در آمریکا به نام ویرجینیا ساتیر را با عنوان الگوهای جادوی او (The Patterns of Her Magic ) در سال ۱۹۹۱ میلادی به رشته تحریر درآوردآندرس فوق‌لیسانس روانشناسی‌اش را از دانشگاه برندایس گرفته و ۳۰ سال است که مدیریت انتشارات Real People) (به معنی انسان‌های واقعی) را به عهده دارد. این موسسه به چاپ کتاب‌هایی می‌پردازد که به موضوع تغییر انسان مربوط باشند.

 

چارلز فاکنر از پیشگامان روش‌هایی در زبان‌شناسی است که یادگیری زبان را آسان می‌کنند، اما بیشتر شهرت او به خاطر ارائه روش‌هایی از ان ال پی است که به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در امور مالی و الگوسازی برای موفقیت در تجارت است. برنامه‌های صوتی که او تهیه کرده است با نام‌های استعاره‌های هویت (Metaphors of Identity ) و مهارت در موفقیت با ان ال پی (Success Mastery with NLP) )، منتشرشده‌اند.

 

سایر نویسندگانی که در زمینه موضوع ان ال پی: شیوه جدید پیشرفت، آثاری منتشر کرده‌اند این‌ها هستند: کلی کرلینگ، تیم هالبوم، رابرت مک دونالد، گری اشمیت و سوزی اسمیتکتاب ان ال پی: روش جدید پیشرفت اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی و به‌صورت یک برنامه صوتی منتشر شدو کتاب آن در سال 1994 میلادی منتشر شد.

 

جملات طلایی کتاب:

«این کتاب زندگی شما را تغییر خواهد داد. ما مطمئن هستیم. کتابی که شما پیش رو دارید، قبلاً زندگی ما را تغییر داده است.» «اگر بدانید انسان‌ها برای انگیزه دادن به خودشان چه تصویری در ذهن دارند، شگفت زده می‌شوید. برخی در ذهنشان تصویر کوچک و تاریکی از شغلشان می‌بینند یا تصویری از نتیجه کار و پاداش خود دارند که بسیار مهم است. عجیب نیست که این عده هیچ انگیزه‌ای ندارند. اما با تکنولوژیان آل پی می‌توانید تصویر کامل و جذابی را از آنچه می‌خواهید و برایتان ارزشمند است در ذهنتان بسازید. هر چه این تصویر بزرگ‌تر، کامل‌تر و رنگارنگ‌تر باشد بهتر است.»

 

چکیده :

« با استفاده از تکنولوژی ان ال پی مردم، سخت تلاش می‌کنند. افکار، اعمال و احساسات جدیدشان را به شکل برنامه‌های جدید در می‌آورند و به یک زندگی جدید دست پیدا می‌کنند.»

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

دسته بندی ها

نوشته های اخیر

دیدگاه‌ها